اصرار دولت به دلالی انرژی / تجدیدپذیر ها دیده نمی شوند
اصرار دولت به دلالی انرژی / تجدیدپذیر ها دیده نمی شوند

اورعی گفت: زمانی که در مملکت از ثبات اقتصادی کافی برخوردار نیستیم، بخش خصوصی واقعی جرات نمی کند سرمایه خود را در این بخش قرار دهد.

رشد انرژی های تجدیدپذیر در بسیاری از کشورها، نشان می دهد که مردم جهان متوجه شده اند که باید به سمت این سوخت پاک حرکت کنند. اما در ایران، ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورده است و دولت ها هیچ تمایلی به بهره گیری از تجدیدپذیرها نداشته و ندارند. این امر، دلایل بسیاری دارد که می توانید مشروح آن را در این گزارش بخوانید.

هیچ موفقیتی در زمینه تجدیدپذیرها نداریم

هاشم اورعی، کارشناس انرژی در ارتباط با وضعیت تجدیدپذیرها به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در بسیاری از کشورهای جهان، شاهد رشد انرژی های تجدیدپذیر هستیم و بهره گیری از این نعمت خدادادی در کشورهای بسیاری رواج پیدا کرده است. متاسفانه در ایران، هیچ موفقیتی در زمینه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر پیدا نکرده ایم. حدود ۲۵ سال است که در کشور، صحبت از انرژی های تجدید پذیر می شود اما آمار نشان می دهد که میزان و سهم انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق در طول سال به یک درصد هم نمی رسد.

اورعی ادامه داد: زمانی که سهم این انرژی ها برای تولید برق، کم تر از یک درصد است، باید گفت که عملا هیچ اقدامی صورت نگرفته است. یکی از دلایل این موضوع، نبود اطلاع و نبود اعتقاد مسئولان انرژی کشور است. مملکت ما از روزهای اول عادت کرده است که همه چیز به نفت و گاز ختم شود. باوجود آنکه در سال های گذشته، صحبت از انرژی های تجدید پذیر شده است، اما هیچ اطلاعی از جهان و اعتقادی به انرژی های تجدید پذیر در کشور وجود ندارد.

وی افزود: نکته دیگر این است که باید با دید اقتصادی به موضوع نگاه کرد. به دلیل آنکه رقبای انرژی های تجدید پذیر که سوخت های فسیلی هستند، یارانه سنگین دریافت می کنند و قیمت های آن ها با روش دستوری، پایین نگه داشته می شود، این امر طبیعی خواهد بود که انرژی های تجدید پذیر در کشور، رونق نخواهد گرفت. زمانی که برق از طریق منابع فسیلی با قیمت ارزان فروخته می شود، مردم به سمت انرژی های تجدیدپذیر نمی روند. اما اگر یارانه هایی از سوی دولت پرداخت نشود و قیمت ها واقعی باشد، متوجه خواهیم شد که یکی از ارزان ترین انرژی ها، تجدیدپذیرها هستند. باید اشاره کرد که ارزان ترین راه ها برای تولید برق انرژی بادی مستقر در خورشید است. اما به دلیل یارانه ها و دخالت دولت در بازار انرژی، این مقایسه ساقط شده است.

این کارشناس انرژی در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: دولت ما علاقه دارد که بحث انرژی را کنترل کرده و در دستان خود نگه دارد. باید اشاره کرد که نفت، گاز، بنزین و … در دستان ناتوان دولت است. رد پایی هم از بخش خصوصی دیده می شود که باید گفت اگر به عمق ماجرا نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که هیچ بخش خصوصی در کار نیست و تمام آن ها خصولتی هستند. بنا براین می توان نتیجه گرفت که دولت ما اسرار بر دلالی انرژی دارد. هیچ جای دنیا اینگونه نیست و دولت کاری به تولید برق ندارد. یک سیستم که تمام آن دولتی است نمی توان انتظار بهره برداری استاندارد از آن داشت.

نیازمند سرمایه گذاری هستیم

اورعی خاطرنشان کرد: انرژی تجدیدپذیر، نیازمند سرمایه گذاری قابل توجه است. در انرژی بادی باید صحبت ۱۰۰ مگاوات به بالا در هر نیروگاه کرد و این امر یعنی چندین هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است تا بتوانیم این نیروگاه ها را فعال کرده و در مسیر تولید حفظ کنیم. زمانی که در مملکت از ثبات اقتصادی کافی برخوردار نیستیم، بخش خصوصی واقعی جرات نمی کند سرمایه خود را در این بخش قرار دهد. به عبارت دیگر، مشاهده می کنیم که افراد و شرکت هایی که سرمایه بسیاری دارند، پول خود را در کارهای دیگر سرمایه گذاری می کنند و خیالشان راحت است.  بخش خصوصی به معنای واقعی، هیچ سرمایه گذاری را در راه اندازی نیروگاه نمی کند. پس می توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور، هیچ کس سرمایه گذاری را در این راه انجام نمی دهد.

وی گفت: دولت با دخالت خود و نبود اطلاع از اتفاقات اطراف، با سرعت تمام در صحنه انرژی الکتریکی کشور، به سمت کوچه بن بست درحال حرکت است و نتیجه این امر، وابسته بودن برق کشور به گاز است. شاهد آن هستیم که در بخش گاز نیز با مشکلات بسیاری مواجه هستیم و این امر یک سیستم ناپایدار در بخش انرژی را به وجود آورده است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در کشور ما، انرژی های تجدید پذیر به فراوان یافت می شود اما ما به دلیل اسرار دولت مبنی بر آنکه تمایل دارد همه چیز در دستان خودش باشد، این شرایط فراهم نشده نشده است که مردم در بخش تجدیدپذیرها سرمایه گذاری کنند. ما چرا در کشور هندوانه کم نداریم؟ به دلیل آنکه دولت هیچ دخالتی در تولید هندوانه ندارد. دولت این اجازه را نداده است که در بحث انرژی شرایط برای سرمایه گذاری فراهم شود و همه چیز را در دست خود دارد. البته باید اشاره کرد که بنده دولت خاصی را در نظر ندارم.

اورعی در پایان گفت: دولت به جای آنکه به برق به عنوان یک کالای تجاری و اقتصادی نگاه کند، نگاه سیاسی دارد. یعنی اجازه نمی دهد که برق بنا به دلایل سیاسی گران شود و مشروعیت خود را به خطر نمی اندازد. به همین دلیل است که اسرار دارد همه چیز در دستان خودش باشد.  

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]