رتبه ایران در اوپک | این جایگاه ماندگار است؟
رتبه ایران در اوپک | این جایگاه ماندگار است؟

کارشناسان اعلام کرده اند که دولت چهاردهم باید تلاش کند تا جایگاه سوم ایران در اوپک را نگه دارد.

ایران در بین تولیدکنندگان اوپک جایگاه سوم را دارد و دولت بعد باید تلاش کرده تا بتوانند این جایگاه را حفظ کند.

رضا پدیدار گفت: دولت چهاردهم باید تلاش کند گام‌هایی که در راستای دیپلماسی انرژی در دولت شهید رئیسی برداشته شده را ادامه دهد و رتبه سوم ایران در صادرات نفت را حفظ کند.

وی گفت:  تاثیر تولید نفت و گاز بر میانگین رشد اقتصادی در دو سال اخیر دولت سیزدهم بسیار محسوس بود. یکی از مشکلات موجود در کشور ما تبدیل نفت خام به فرآورده‌های متنوع است؛ اگر ما بتوانیم تنوع فرآورده‌های نفتی را ایجاد کنیم به سرعت توسعه کشور کمک می‌کند.

پدیدار در ادامه افزود: در اوپک محدودیتی برای تولید نداریم و سقف تولید ایران آزاد است و هر چقدر بیشتر تولید کنیم جایگاه ما ارتقا پیدا می‌کند. اما برای تداوم تولید نیاز داریم که در بخش بالادستی و میاندستی صنعت نفت سرمایه‌گذاری کنیم بخشی از منابع حاصل از نفت ما در حال حاضر برای توسعه صنعت نفت و تجهیزات مورد نیاز آن هزینه می‌شود.

پدیدار خاطرنشان کرد: اگر در این شرایط حساس مشکلی برای ما پیش نیاید این فروش نفت می‌تواند رکود اقتصادی و توسعه اقتصادی را در این شرایط اقتصادی برای ما در پی داشته باشد و سرعت فروش نفت خام ما بالا برود اینکه بتوانیم نفت خام را تبدیل به فرآورده کنیم با توسعه پالایشگاه‌ها که سود ما با این اقدام مضاعف می‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی توضیح داد: دولت بعد نیز باید تلاش کند این دیپلماسی انرژی را ادامه دهد و رتبه سوم کسب شده در اوپک را حفظ کنیم. برای اینکه در اوپک حرفی برای گفتن داشته باشیم باید سرمایه‌گذاری کنیم. برای توسعه صنعت بالادستی نفت و گاز یعنی در حوزه اکتشاف و تولید باید تکنولوژی پیشرفته را هم وارد کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه ما باید سطح تولید نفت را هم حفظ کنیم و آن را هم ارتقا دهیم و نگذاریم که حضور ما در بازار‌های جهانی انرژی کمرنگ شود، ادامه داد: برنامه افزایش تولید با خودش تکنولوژی روز دنیا را هم نیاز دارد. ما نمی‌توانیم با تکنولوژی قدیمی تولید کنیم، زیرا تکنولوژی قدیمی سودآوری بالایی برای ما نخواهد داشت؛ لذا در این زمینه وزارت نفت و دولت باید مثل دولت سیزدهم در این راستا تلاش کند و با جامعه بین الملل ارتباط برقرار کنند تا از آخرین دانش و تکنولوژی روز دنیا برای اکتشاف و تولید نفت استفاده کنند این امر می‌تواند به عنوان عاملی مهم برای تامین منابع ملی در کشور نقش آفرینی کند.

پدیدار گفت: با ادامه این دیپلماسی فعال انرژی می‌توانیم جایگاه دوم در اوپک که قبلاً برای ایران بود را بار دیگر به دست بیاوریم و این پتانسیل را نیز داریم. باید به این نکته دقت کنیم که تا سال ۲۰۴۵ روند افزایش مصرف مواد هیدروکربنی نفت گاز و مشتقات آن ادامه دارد و بنابراین باید کشور ما روی این فرآورده‌های سوختی سرمایه‌گذاری کند.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران توضیح داد: توسعه اکتشاف و تولید نفت و منابع هیدروکربنی می‌تواند به اقتصاد ملی کشور خیلی کمک کند و باید توجه داشته باشیم که صنعت نفت مرتباً نیاز به بازسازی دارد و اگر به بازسازی آن پرداخته نشود و ما کاهش تولید داشته باشیم از سوی دیگر وابستگی برای کشور به وجود می‌آید و متعاقب آن با مشکلات متعددی از جمله ناترازی‌های انرژی روبرو می‌شویم.

پدیدار بیان کرد: ایران ذخایر بزرگی در زمینه انرژی دارد و با این دیپلماسی فعال انرژی می‌تواند با کشور‌های همسایه ارتباطات خیلی زیادی داشته باشد که در این دیپلماسی و برای فعال شدن آن باید تولید بهینه را در  دستور کار خود داشته باشد. منابع کشور‌های همسایه و عربی ما مثل ترکمنستان قطر و کویت در مقابل منابع نفت و گاز ما اصلاً به حساب نمی‌آید ما هیچ کمبودی در ذخایر نداریم و بیشتر ذخایر مازاد را در اختیار داریم و باید از آن استفاده کنیم.

منبع:

خبرگزاری دانشجو

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]