هزینه صدور کارت سوخت | درصورت مفقوی چه باید کرد؟
هزینه صدور کارت سوخت | درصورت مفقوی چه باید کرد؟

اگر کارت سوخت خود را گم کرده و یا می خواهید بدانید که ثبت نام صدور کارت سوخت به چه صورتی است، تا پایان این گزارش همراه ما باشید.

کارت سوخت یکی از مهم ترین کارت هایی است که دارندگان خودرو آن را در جای مخصوص نگهداری می کنند و مانند جانشان از آن حفاظت می کنند. اگر کارت سوخت شما مفقود شود، باید مدت زمان زیادی را با بنزین آزاد سر کرده و هزینه های بسیاری هم پرداخت کنید. با این حال همین سهمیه هایی که هر ماه به حساب دارندگان کارت سوخت واریز می شود هم جواب یک ماه آن ها را نمی دهد و مجبور می شوند چند روز پایانی ماه را بنزین آزاد بزنند. البته که سهمیه بنزین در کارت های آزاد نیز کاهش پیدا کرده و سوخت گیری محدودیت دارد. بهمن ماه سال گذشته بود که اعلام شد سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش پیدا کرده و میزان بنزین یارانه‌ای قابل ذخیره در کارت نیز از ۵۴۰ لیتر به ۳۶۰ لیتر رسیده است. این خبر نشان داد که رانندگان نباید بیش تر از میزان تعیین شده بنزین بزنند و در اصل برای جلوگیری از قاچاق سوخت است.

شیوه درخواست کارت سوخت قرار بود که از همین ماه ( خرداد ) به صورت اینترتی باشد تا مخاطب به راحتی کارت سوخت خود را دریافت کند؛ اما باید در مراحل بعدی به جهت پشتیبانی به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرد تا کار به درستی انجام شود. چندی پیش، شرکت ملی پخش فرآورده‌ های نفتی اعلام کرد که تصمیم دارد روند صدور درخواست کارت سوخت را اینترنتی کند. در این طرح چه خودرو های جدید و چه خودروهای دیگر برای درخواست کارت سوخت به‌صورت اینترنتی درخواست ‌های خود را ثبت کنند.

داشتن بیمه شخص ثالث برای صدور کارت سوخت و دریافت سهمیه

چندی پیش اعلام شد که سهمیه سوخت تعدادی از خودروها حذف خواهد شد. ماجرا از این قرار است که خودروهای فاقد بیمه شخص ثالث نمی توانند کارت سوخت دریافت کنند و یا اگر دارای کارت سوخت باشند، سهمیه آن ها حذف خواهد شد. این خبر را معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اعلام کرد و گفت برای دریافت کارت سوخت و سهمیه، حتما باید بیمه نامه معتبر شخص ثالث داشته باشید. برای پیگیری این روند حتما باید به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کرده و اطلاعات دقیق را پیگیری کنید. پس یادتان باشد که اگر بیمه شخص ثالث نداشته باشید، درخواست کارت سوخت شما بررسی نخواهد شد.

شاید برایتان این سوال پیش آمده باشد که هزینه دریافت کارت سوخت در سال جدید چقدر شده است. این رقم نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و درحال حاضر نرخ صدور کارت سوخت مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است. این در حالیست که رقم صدور کارت سوخت در گذشته ۱۰ هزار تومان بوده است. آن طور که از آمار مشخص است تا کنون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برای صدور کارت سوخت ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲ میلیون درخواست‌ مربوط به صدور کارت سوخت المثنی بود.

افراد بسیاری وجود دارند که کارت سوخت خود را گم می کنند و نیاز دارند تا کارت جدید برایشان صادر شود. روند پیگیری کارت سوخت مفقودی مراحلی دارد که به آن اشاره می کنیم. بهترین زمان برای پیگیری کارت سوخت مفقودی، ۷۲ ساعت بعد از گم کردن آن است و باید فرد دارنده کارت با همراه داشتن مدارک شناسایی خودرو یا سند مالکیت به دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه کند و پرینت آخرین سوختگیری و جایگاهی که در آن بنزین زده اند را ارائه کنند.  در پرینت سوخت‌گیری، آخرین زمان و جایگاه سوختی که از کارت سوخت استفاده شده و همچنین شماره ۱۶ رقمی پشت کارت سوخت قید می‌شود. بعد از انجام این مراحل روند پیگیری کارت سوخت بررسی و رسیدگی می شود. آن طور که مشخص شد زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته کاهش پیدا کرده است.

 شاید این سوال برایتان پیش آمد که برای دریافت کارت سوخت المثنی چه مدارکی را باید همراه داشته باشیم. مالک خودرو باید حتما مدارک شناسایی همراه داشته باشد و معرفی ‌نامه از سازمان مربوطه با درج شماره ملی در آن (جهت حذف رمز) الزامی است. بیمه نامه معتبر و اصل کارت سوخت را حتما همراه داشته باشد. این اقدامات برای افرادی است که کارتشان سوخته و یا شکسته باشد و شامل حال مفقودی ها نخواهد شد.

جدول زیر به شما نشان می دهد که هر وسیله نقلیه در ماه چقدر سهمیه سوخت دریافت می کند.

 

 

نوع خودرو

سهمیه ماهانه (لیتر)

سواری شخصی- بنزینی

۶۰

سواری شخصی-دوگانه سوز

۳۰

تاکسی-بنزینی

۴۰۰

تاکسی-دوگانه سوز

۲۰۰

موتورسیکلت

۲۵

وانت کم‌مصرف-بنزینی

۲۰۰

وانت کم‌مصرف-دوگانه سوز

۶۰

وانت پرمصرف-دوگانه سوز

۱۲۰

آمبولانس

۵۰۰

 در این گزارش متوجه شدیم که درصورت گم کردن کارت سوخت چه اقدامی را باید انجام دهیم و یا اگر کارتمان دچار شکستگی شود روش گرفتن المثنی آن به چه صورتی است. مشکلات و سوالات خود در خصوص کارت سوخت را در بخش نظرات این خبر با ما در میان بگذارید. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]