خبر مهم از یک میدان نفتی | قرارداد به زودی امضا می شود
خبر مهم از یک میدان نفتی | قرارداد به زودی امضا می شود

قرارداد یک میدان نفتی مهم میان ایران و عراق به زودی امضا خواهد شد.

میادین نفتی بعد از پیدایش، نیازمند رسیدگی و توسعه هستند و لازم است تا دولت توجه ویژه ای به آن ها بکند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: قرارداد میدان نفتی چنگوله با حجم ذخیره درجای ۳ میلیارد و ۲۰۰ هزار بشکه نفت و با هدف تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت به‌زودی امضا می‌شود.

 محسن خجسته‌مهر اعلام کرد: قرارداد میدان نفتی چنگوله با حجم ذخیره درجای ۳ میلیارد و ۲۰۰ هزار بشکه نفت و با هدف تولید روزانه ۶۰ هزار بشکه نفت به‌زودی امضا می‌شود.

به‌گفته وی، رقم سرمایه‌گذاری به‌منظور توسعه میدان نفتی چنگوله در استان ایلام یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار اعلام شده و امضای قرارداد با پیمانکار توسعه‌دهنده به‌زودی انجام خواهد شد.

معاون وزیر نفت افزود: ازجمله عملیات اجرایی در این میدان می‌توان به حفاری ۱۸ حلقه چاه تولیدی، حفاری ۲ حلقه چاه ارزیابی، حفاری ۲ حلقه چاه دفع پساب و تعمیر ۲ حلقه چاه، احداث تأسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی و احداث تأسیسات فرآورش و انتقال نفت خام و گاز همراه اشاره کرد.

خجسته‌مهر تصریح کرد: مبلغ ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار نیز برای هزینه‌های مسئولیت اجتماعی در این قرارداد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه طرح توسعه میدان نفتی چنگوله از طرح‌های مصوب سفر رئیس‌جمهوری به استان ایلام به شمار می‌رود و توسعه آن، نقش مهمی در رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی در استان ایلام دارد، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود این طرح توسعه‌ای، ۶ هزار ۵۰۰ فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کند.

میدان مشترک نفتی چنگوله در مرز ایران و عراق، در جنوب غربی استان ایلام و حدود ۵۰ کیلومتری شهر مهران واقع شده است.

ایران تقریبا با تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس دارای میادین مشترک نفت و گاز است. مدیریت میادین مشترک نفت و گاز بین کشورهای خلیج فارس و ایران همواره موضوعی پیچیده است که در آن منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی در هم تنیده شده و چالش‌های بزرگی را در زمینه همکاری و گفت‌وگو ایجاد می‌کند. به ویژه همکاری ایران و امارات در این زمینه تحت تاثیر ادعاهای ابوظبی بر سه جزیره ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک قرار دارد. با این وجود این میادین مشترک نقش مهمی در راستای اهداف نفتی این کشور دارد.

برای نمونه، بر سر میدان «نصرت» که در سمت اماراتی «میدان الفاتح» نامیده می‌شود و در نزدیکی جزیره سیری قرار دارد، اختلافاتی وجود دارد. ذخایر این میدان علاوه بر ۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون بشکه برآورد شده است.همچنین، میدان سلمان در مرز دریایی ایران و امارات امتداد دارد و تقریباً ۶۶ درصد از ساختار میدان در آب‌های ایران قرار دارد. این میدان دارای ذخایر مشترک با میدان ابوالبوخوش  امارات است که ایران ۷۰ درصد از آن را در اختیار دارد و ۳۰ درصد باقی مانده برای امارات است.

کشف این میدان به سال ۱۹۶۵ برمی‌گردد و ذخایر میدان نفت و گاز فراساحلی حدود ۴.۵ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود و ۱.۶ میلیارد بشکه قابل استخراج است و تقریباً ۴۷۳ میلیون بشکه نفت و ۵.۲ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی دارد. بر اساس مفروضات اقتصادی، میدان فراساحلی تا رسیدن به محدودیت اقتصادی در سال ۲۰۵۰ به تولید ادامه خواهد داد. ذخایر میدان نفتی سلمان ۰.۱۰ درصد از کل ذخایر باقی مانده برای تولید در سطح جهان را تشکیل می‌دهد.

منبع:

مهر

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]