ماجرای قیمت بنزین در دولت چهاردهم | پزشکیان و جلیلی چه گفتند؟
ماجرای قیمت بنزین در دولت چهاردهم | پزشکیان و جلیلی چه گفتند؟

با راه یافتن ۲ کاندیدای ریاست جمهوری به دور دوم انتخابات، زمزمه هایی از افزایش قیمت بنزین در دولت چهاردهم شنیده می شود. در این گزارش نگاهی به اظهارات ۲ کاندیدای پیروز شده خواهیم داشت.

تنور انتخابات با رفتن به دور دوم، داغ تر شده و ۲ کاندید نهایی، صحبت های بسیاری را درباره وضعیت بنزین در دولت خود و قیمت آن کرده اند. صحبت درباره بنزین همیشه دارای جذابیت بوده و مردم علاقه زیادی به اخبار بنزین و قیمت آن دارند. مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، ۲ کاندید نهایی هستند که به دور دوم انتخابات راه یافته اند. در ادامه این گزارش، صحبت های هر کدام از آن ها را در ارتباط با وضعیت بنزین می خوانیم.

شایعه پراکنی در باره صحبت های کاندیدای ریاست جمهوری بسیار بود و این موضوع در شبکه های مجازی دست به دست شد. مسعود پزشکیان در سال ۱۴۰۰ صحبت هایی را در ارتباط با بنزین کرده بود. پزشکیان در همان سال اعلام کرده بود که  «اعتقاد من این است که قیمت بنزین واقعی شود». اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده ۵ نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. درواقع اصل و اساس صحبت های مسعود پزشکیان این بود که افراد فاقد خودرو، از یارانه بنزین محروم هستند و فشار گرانی ناشی از تخصیص یارانه بنزین روی دوش آن ها است. باید اشاره کرد که، مسعود پزشکیان بر این عقیده است که یارانه بنزین به نفع ثروتمندان است و اعتقاد دارد  افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌ بینی نشده و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.

در همین راستا، محمدجواد آذری جهرمی که در دولت حسن روحانی، وزیر ارتباطات بود، در یک کانال فضای مجازی نوشت: مسعود پزشکیان با رفع تحریم و حذف ۳۳درصد هزینه مازاد معاملات بخاطر اثرات تحریم(معادل ده ها میلیارد دلار در سال) که به جیب عده ای که  کاسبان تحریم نام دارند می‌رود و بازپرداخت آن به ملت، کسری بودجه را جبران خواهد کرد و با افزایش قیمت بنزین درکار نخواهد بود. اگر به دروغ و با پخش سخنانی تقطیع شده گفته اند پزشکیان دنبال افزایش قیمت بنزین است، ۲ سوال از آنها بپرسید: در طرح «وان» دولت جلیلی قیمت بنزین چقدر خواهد شد؟ دوم آنکه هزینه تحریم چقدر است و چرا نگذاشتید تحریم ها خاتمه یابد؟ این سوالات توسط محمد جواد آذری جهرمی مطرح شده است.

پزشکیان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده است که اگر قرار بر گران کردن بنزین است، باید خودروهای با کیفیت وارد کنیم.

مرضیه جدا که عضو شورای عالی راهبردی ستاد مرکزی نفت و انرژی مسعود پزشکیان است در ارتباط با سیاست دولت پزشکیان درباره بنزین گفته است که دیپلماسی انرژی در سیاست خارجی دولت پزشکیان دارای اهمیت بسیاری است. همچنین قیمت بنزین و تغییر در قیمت آن دارای ابعاد اجتماعی خواهد بود. بنابراین همانطور که آقای پزشکیان در مناظرات مطرح کرده است، موضوع افزایش قیمت بنزین قبل از ارتقای تکنولوژی صنعت خودرو امکانپذیر نخواهد بود و با توجه به رویکرد اقتصادی دولت او که مبتنی بر رفع فقر، افزایش رفاه اقتصادی، بهبود معیشت مردم و … افزایش قیمت بنزین منتفی است.

سعید جلیلی، یکی دیگر از کاندیدای ریاست جمهوری که در دور دوم با مسعود پزشکیان رقابت خواهد کرد، صحبت هایی را درباره قیمت بنزین کرده است. سعید جلیلی در سال ۹۸، از افزایش قیمت بنزین دفاع و مطرح می کند که قیمت قبلی بنزین، زمینه ساز قاچاق سوخت را فراهم کرده بود. عده‌ای با ارزان‌ترین قیمت از آن استفاده می‌کردند و هر روز یارانه میلیاردی به جیب می‌زدند و در مقابل افراد زیادی هم خودرویی نداشتند، از این رو باید تدبیری اتخاذ می‌شد تا یارانه این افراد از بابت بنزین به قشر ضعیف برسد. این خبر را سایت ایرنا در ۴ آذر سال ۹۸ منتشر کرده بود.

همچنین،  مجید کریمی، مشاور سعید جلیلی در میزگرد اقتصادی که در تبلیغات انتخاباتی از تلویزیون پخش شد، اینگونه درباره قیمت بنزین صحبت کرده است که قیمت بنزین را باید جهانی و لیتری ۳۵ هزار تومان کنیم.

سخنان هر ۲ کاندیدای ریاست جمهوری درباره بنزین، تکلیف روشنی را برای افزایش قیمت، مشخص نمی کند و نمی توان گفت که در دوران ریاست جمهوری کدام یک از این کاندیدا، قیمت بنزین افزایش پیدا می کند. با این حال، زمزمه های بسیاری از افزایش قیمت بنزین در دولت چهاردهم به گوش می رسد که امیدواریم شایعه باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]