دنده عقب غول های نفتی |‌توسعه انرژی پاک بلاتکلیف ماند
دنده عقب غول های نفتی |‌توسعه انرژی پاک بلاتکلیف ماند

غول های بزرگ نفتی برنامه های توسعه انرژی پاک را رها کرده اند.

توسعه انرژی پاک می تواند سهم بزرگی از احیای زمین و محیط زیست داشته باشد اما طبق گفته غول های نفتی، به‌دلیل کاهش سود و فشار سهام‌داران پروژه های توسعه انرژی پاک را رها کرده اند.

 تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و گاز جهان در چهار سال گذشته، اهداف و برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای را برای تغییر مدل تجاری خود از عرضه سوخت فسیلی به انرژی پاک اعلام کرده‌اند، اما اکنون به‌دلیل کاهش سود و فشار سهام‌داران، در حال عقب‌نشینی از این برنامه‌ها هستند.        

کارشناسان معتقدند بدون الگوهای بسیار روشن قیمت‌گذاری و ایجاد انگیزه، بسیار دشوار است که پیشرفتی در راهبرد گذار انرژی شرکت‌ها از عرضه سوخت فسیلی به انرژی پاک حاصل شود.

در چهار سال گذشته، تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده نفت و گاز جهان، برنامه‌های جاه‌طلبانه‌ای را برای تغییر مدل تجاری خود از عرضه سوخت فسیلی به انرژی پاک اعلام کرده‌اند. مدیران ارشد آن‌ها استدلال کردند که این تحول برای کمک به کاهش انتشار جهانی گازهای گلخانه‌‎ای و فراهم‌کردن آینده‌ای بهتر برای شرکت‌هایشان در فرایند دگرگونی سیستم انرژی به سوخت‌های سبزتر، نیاز است.

اکنون برخی شرکت‌ها پیش از آغاز، از اهداف تعیین‌شده خود عقب‌نشینی کرده‌اند و این پرسش مطرح است که آیا شرکت‌های بزرگ نفتی می‌توانند یا می‌خواهند به‌سمت منابع درآمدی حاصل از فعالیت‌های کم‌کربن‌ حرکت کنند. شرکت بریتیش پترولیوم، سال گذشته سرعت کاهش تولید نفت و گاز خود را تعدیل و شرکت شل در ماه مارس اهداف اقلیمی خود را تضعیف کرد تا برنامه‌های توسعه تجارت گاز طبیعی مایع‌شده خود را با جدیت بیشتری دنبال کند.

در ایالات‌متحده، شرکت اکسون‌ موبیل که هرگز خود را به کناره‌گیری از کسب‌وکار نفت و گاز متعهد نکرده، اکنون جسورتر از همیشه به نظر می‌رسد، به‌طوری‌ که شکایتی را علیه سهام‌دار فعالی اقامه کرده که شرکت را برای تعیین اهداف جاه‌طلبانه‌تر گذار، تحت‌فشار قرار داده است. بخشی از این بازگشت از اهداف جاه‌طلبانه اقلیمی، نتیجه‌ شناخت برخی ذی‌نفعان از چالش‌های گذار انرژی و آگاهی از این واقعیت است که تا وقتی عرضه‌ جایگزین‌های تجدیدپذیر به میزان قابل اتکایی افزایش یابد، همچنان به نفت و گاز بیشتری برای تأمین تقاضای جهانی انرژی نیاز است. اما این موضوع همچنین نشان می‌دهد تعداد کمی از سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند شرکت‌های بزرگ نفتی می‌توانند برنامه‌های گذار انرژی خود را با سودآوری اجرا کنند.

جوآن صالح، کارشناس بخش انرژی و منابع طبیعی در شرکت مشاوره‌ای الیور وآیمن، در این زمینه می‌گوید: برخی از آن‌ها تلاش کردند برای ایجاد راهبردهای گذار به بازار بروند و پاسخ سهام‌داران عمدتاً این بوده است که آن‌ها معتقد نیستند این شرکت‌ها بتوانند این کار را انجام دهند.

مدیر مؤسسه اکسلا ریسرچ که راهبردهای اقلیمی را تجزیه‌وتحلیل می‌کند، می‌گوید: بخشی از مشکل این است که بسیاری از برنامه‌های این بخش در اواسط همه‌گیری ویروس کرونا و زمانی که قیمت‌های نفت سقوط کرده بود، طراحی شد و آن زمان «تصمیم‌گیری‌های تحول‌آفرین» آسان بود. وی اضافه می‌کند: این واقعاً پسرفت نیست، بلکه تغییر است، تغییر از «تأکید بر اهداف آرمانی» به «چگونگی اجرا». وقتی آن‌ها این جاه‌طلبی‌ها را مطرح کردند، واقعاً برنامه‌ای نداشتند… .

مدیران عامل هر دو شرکت بی‌پی و شل از زمان تعیین راهبردهای گذار تغییر کرده‌اند و هر دوی آن‌ها انتظارات خود از سرعت تغییرات گذار انرژی را کاهش داده‌اند.

شرکت بی‌پی همچنان به پنج موتور رشد گذار خود شامل بیوگاز، فروشگاه رفاه، شارژ خودروهای برقی، هیدروژن و انرژی‌های تجدیدپذیر متعهد است. موری آچینکلاس، مدیرعامل این شرکت، اوایل سال جاری گفت: پرسشی که در طول زمان تغییر خواهد کرد این است که با چه سرعتی این موارد به جلو می‌روند.

وقتی شرکت شل اهداف اقلیمی خود را در ماه مارس تعدیل کرد، وائل ساوان، مدیرعامل این شرکت، گفت که تغییرات در راهبردها ازجمله دورشدن از عرضه مستقیم برق به خانوارها، بیشتر درباره تغییر تمرکز به حوزه‌هایی است که واقعاً می‌توانیم در آن‌ها رقابت کنیم.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]