جدیدترین وضعیت سدهای کشور |‌ چند درصد مخازن پر شد؟
جدیدترین وضعیت سدهای کشور |‌ چند درصد مخازن پر شد؟

آمار نشان می دهد که ۶۳ درصد ظرفیت سدهای کشور پر شده است.

تابستان است و گرمای هوا سبب می شود تا مصرف آب و به طور کل انرژی افزایش پیدا کند و در این میان ظرفیت سدهای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. 

 در زمان حاضر با وجود ۳۲میلیارد و ۸۲۰میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۳درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۷درصد این ظرفیت خالی است. 

در ۲۸۸ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ تا ۱۶ تیرماه ۱۴۰۳ ) در مجموع ۳۸ میلیارد و ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی ۳۶ میلیارد و ۲۸۰ میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، رشدی ۷ درصدی داشته است.

همچنین در این مدت، به‌منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌محیطی، ۲۷ میلیارد و ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۲۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، رشدی ۷درصدی را نشان می‌دهد.

در زمان حاضر با وجود ۳۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره‌شده در سدهای کشور، ۶۳ درصد ظرفیت مخازن سدها پُر و ۳۷ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سدها در روز ۱۶ تیر ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۹ میلیارد و ۹۸۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۹درصدی ذخایر سدهای کشور در سال جاری است.

 

بر اساس آمارها مصرف آب ۵۲ درصد خانوارهای ایرانی کمتر از الگوهای تعیین است اما ۴۸ درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف هستند که حدود ۷۰ درصد حجم آب را مصرف می‌کنند.

ایران در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پی در پی را تجربه کرده است، به طوری که گفته می‌شود در سه سال آبی متوالی اخیر با کاهش جدی بارندگی روبرو شده است.

اگرچه در سال بارشی نرمال، بارش‌ها خوب است اما کم بارشی‌های گذشته را جبران نمی‌کند. در چنین شرایطی وضعیت منابع آبی کشور متأثر از وضعیت بارشی در شرایط نه‌چندان مناسبی قرار گرفته و این در حالی است که مصارف فزاینده همچنان ادامه دارد.

از طرفی به گفته کارشناسان آب و انرژی، اقلیمی که ایران در آن قرار دارد منطقه‌ای گرم و خشک است و زاویه تابش خورشید نسبت به سایر مناطق، عمودتر است، در نتیجه قرار داشتن کشور در چنین اقلیمی با حجم تبخیر بالای آب اهمیت به موضوع آب را صد چندان می‌کند.

در عین حال جغرافیای ایران دستخوش آثار تغییر اقلیم بوده است تا آنجا که عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور گفته است در اثر تغییرات اقلیم، حجم آب در اختیار کشور ۳۰ درصد کاهش یافته است.

علاوه بر این “فیروز قاسم‌زاده”، سخنگوی صنعت آب نیز عنوان کرده است میزان بارش‌ها در کل پهنای کشور در سال آبی جاری ۳ درصد بیش از شرایط نرمال به ثبت رسیده است. این در حالی است که بارندگی در نقاط مختلف کشور متفاوت بوده

به طوری‌که میزان بارندگی در تهران نسبت به شرایط نرمال ۵۵ سال گذشته ۱۹ درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد افزایش ۵۰ درصدی بارش‌ها در استان‌های یزد و سیستان و بلوچستان بودیم.

گزارش‌های تازه منتشر شده از سوی وزارت نیرو بیانگر آن است که از مجموع آب تجدیدپذیر تولیدی کشور حدود ۸۷ درصد کل برداشت در بخش کشاورزی انجام می‌شود و این در حالی است که سهم بخش شرب و بهداشت ۹ درصد و سهم بخش صنعت و خدمات ۳ درصد است.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]