سرنوشت جیره بندی آب در سال ۱۴۰۳ مشخص شد
سرنوشت جیره بندی آب در سال ۱۴۰۳ مشخص شد

مدیر عامل آبفای تهران اعلام کرد که با بهینه‌سازی ۲۰ درصدی مصرف آب توسط شهروندان، می‌توان به ذخیره‌سازی ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب دست یافت. این مقدار معادل حجم ذخایر آبی سد کرج است.

محسن اردکانی، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران، اظهار داشت که در چهارمین سال خشکسالی قرار داریم. وی افزود: عادتاً در استان تهران دو سال خشکسالی و یک سال بارش کم بوده است، اما متأسفانه وارد سومین سال خشکسالی شده‌ایم و وارد چهارمین سال خشکسالی شده‌ایم.

وی ادامه داد: معمولاً جاهایی که منابع آبی خود را از منابع سطحی تأمین می‌کنند مانند استان تهران ۷۰ درصد از منابع آب سطحی تأمین می‌شود در مواقع بروز خشکسالی بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

اردکانی خاطر نشان کرد در سال ۱۴۰۰ ذخایر سدهای ما در شهریور ماه ۸۲۵ میلیون متر مکعب بوده و در سال ۱۴۰۱ به ۵۲۷ میلیون متر مکعب رسید و در شهریور ۱۴۰۲ حجم ذخایر سدها به ۴۰۲ میلیون متر مکعب رسید

وی خاطر نشان کرد: با اقدامات مناسبی که در مجموعه وزارت نیرو و آبفای تهران صورت گرفت خوشبختانه توانستیم تابستان سال ۱۴۰۲ علی رغم اینکه متوسط دما یک‌ونیم درجه نسبت به میانگین بلند مدت افزایش پیدا کرده بود، پشت سر بگذاریم.

مدیر عامل آبفای تهران اضافه کرد: در سال ۱۴۰۲ هم چهارمین سال خشکسالی در حال سپری شدن است که ۳۵ درصد میزان بارندگی استان تهران کمتر از میانگین بلند مدت است

وی ادامه داد برای گذر از تابستان برنامه‌های در دست اقدام است که بدون هیچ مشکلی آن را پشت سر بگذاریم زیرا استان تهران سالانه یک و نیم میلیارد متر مکعب در حال توزیع است که اگر شهروندان ما را همراهی کرده و ۲۰ درصد مصرف بهینه داشته باشند ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب را می‌توانیم ذخیره کنیم که این ۳۰۰ میلیون متر مکعب معادل سد کرج است که با همراهی مردم و همکاران تابستانی بدون دغدغه پشت سر خواهیم گذاشت.

اردکانی در خاتمه تاکید کرد: مردم تهران اطمینان خاطر داشته باشند که در تابستان جیره بندی آب اتفاق نخواهد افتاد.

کشور ما وارد چهارمین سال خشکسالی شده است و هرچقدر باران طی روزهای گذشته بارید، نتوانست این کمبود ها را جبران کند.

 رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: در پنج ساله دوم خشکسالی هستیم و پیش بینی می‌شود این وضعیت تا یک یا ۲ سال آینده به پایان برسد.

محمدحسن نامی پیش از ظهر امروز پنجشنبه ضمن سفر به استان خوزستان و بازدید از سد و نیروگاه دز در شهرستان اندیمشک اظهار کرد: در این دوره از بارش‌ها و فعالیت سامانه بارشی قدرتمند در کشور و استان خوزستان، همکاری و همراهی مردم با مسئولان بود، هر آنچه که از سوی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌شود، مردم رعایت می‌کردند و همین موضوع سبب شده تا شاهد مدیریت بسیار بهینه در سیلاب اخیر باشیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به حضور همه مسئولان کشور در صحنه بحران اشاره کرد و ادامه داد: رئیس جمهور دائماً مسائل را رصد و دستورهای لازم را ابلاغ می‌کرد و معاون اول رئیس جمهور و وزیر کشور نیز پیگیر موضوع بودند و در صحنه حضور داشتند.

وی ادامه داد: حضور مردم و مسؤولان در صحنه و اجرای دستورها و ابلاغ‌ها می‌تواند در آینده خطر بلایای طبیعی را به صفر برساند، در این بارش سیل‌آسای اخیر با همراهی مردم اتفاق افتاد و با اسکان اضطراری روستاییان و عشایر در معرض خطر، شاهد اتفاق بدی در کشور نبودیم.

وی گفت: در برخی مناطق دبی آب افزایش یافت و در صورتیکه جا به جایی و تخلیه انجام نمی‌شد، تلفات اتفاق می‌افتاد که با همکاری و همراهی مردم و حضور در صحنه مسؤولان بدون خطر و حادثه از سیلاب عبور کردیم.

نامی با بیان اینکه در پنج ساله دوم خشکسالی هستیم، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود این وضعیت تا یک یا ۲ سال آینده به پایان برسد و درصورتی‌که بارندگی‌های اخیر که رحمت الهی بود، اتفاق نمی‌افتاد، در تابستان امسال برای تأمین آب برخی مناطق دچار مشکل می‌شدیم.

وضعیت بارشی کشور گرچه این روزها شاهد بارش های سیلابی برای مناطق مختلف کشور است اما هنوز سدها از این بارش ها متاثر نشده اند.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی دفتر اطلاعات و داده های آب کشور از ابتدای سال تا ۲۶ اسفند، مجموع آبی که وارد سدها شده به رقم ۱۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. این میزان ورودی آب به مخازن سدهای کشور درحالی است که سال گذشته و در همین بازه زمانی ۱۷ میلیارد و ۶۰۰میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده بود که این امر کاهش ۲۵ درصدی ورودی به سدها را رقم زده است.

چه میزان آب در سدها موجود است؟

بررسی آمارها نشان از آن دارد که آب موجود در سدهای کشور متاثر از کاهش ورودی و افزایش خروجی از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ اسفند با کاهش ۱۰ درصدی همراه شده است. بر این اساس از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۶ اسفند حجم آب موجود در سدها ۲۳ میلیارد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۲۵ میلیارد و ۷۹۰ میلیون متر مکعب بوده ۱۰ درصد کاهش یافته است.

 

منبع:

تحلیل بازار

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]