گام بزرگ مجلس برای گاز | خیال سرمایه گذاران راحت شد
گام بزرگ مجلس برای گاز | خیال سرمایه گذاران راحت شد

معاون وزیر نفت باتوجه به وجود ناترازی گاز در کشور اعلام کرده است که باید بهینه سازی را در دستور کار قرار دهیم.

 مجید چگنی، ماون وزیر نفت مطرح کرده است که سرمایه گذاران با خیال راحت در بخش گاز سرمایه گذاری کنند و بازگشت پول آن ها تضمین شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ۸۰۰۰ میلیارد تومان حواله صرفه‌جویی گاز طبیعی برای توسعه و حمایت از نیروگاه‌های تجدیدپذیر صادر شده است.

مجید چگنی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه با انجمن تولیدکنندگان ترکیبی برق، حرارت و برودت (CHP) با بیان اینکه موضوع بهینه‌سازی مساله مهمی است، اظهار کرد: باتوجه به میزان بالای شدت انرژی و ناترازی که در حوزه انرژی برق و گاز وجود دارد، لزوم حرکت به سمت بهینه‌سازی و کاهش مصرف اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: اقدامات خوبی در این زمینه در وزارت نفت آغاز شده و باتوجه به تکالیف قانونی برنامه ششم و هفتم توسعه و همچنین قانون بودجه سنوات بخش‌های مختلف به سمت بهینه‌سازی انرژی حرکت کرده‌اند، علاوه بر این عرضه گواهی‌های صرفه‌جویی در بورس اقدام دیگری بود که حرکت در این مسیر را هموارتر کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران  سرمایه‌گذارانی که بخواهند در این مسیر سرمایه‌گذاری کنند با اطمینان خاطر می‌توانتد وارد این عرصه شوند و بازگشت سرمایه آن‌ها نیز تضمین شده است.

چگنی با تاکید بر اینکه راندمان نیروگاه‌ها نسبت به استاندارد پایین‌تر است و اگر بخواهیم متوسط راندمان را افزایش دهیم باید از واحدهای نیروگاهی استفاده بهینه شود ضمن اینکه با اه‌اندازی بخش بخار نیروگاه‌های کوچک مقیاس می‌توانیم راندمان بیشتری را رقم بزنیم، اظهار کرد: این گواهی‌های صرفه‌جویی یک ریل‌گذاری در صنعت گاز ایجاد کرد و امیدواریم این انجمن بتواند با اقدامات خود موجب مصرف بهینه افزایش صدور گواهی صرفه‌جویی شود.

وی تصریح کرد: تضمین می‌کنیم در فصل سرد سال گاز را برای نیروگاه‌هایی که در این راستا قدم برمی‌دارند محدود نکنیم و با صدور گواهی صرفه‌جویی موجب بهبود وضعیت شویم، گفت: چنین تجربه‌ای را در نیروگاه‌های تجدیدپذیر داشتیم و تا کنون نیز ۸۰۰۰ میلیارد تومان گواهی صرفه‌جویی در این راستا صادر شده است و این راه نیز ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه گام بزرگ مجلس در این حوزه ایجاد صندوق بهینه‌سازی انرژی است که منابع آن دیده شده و کسانی که بخواهند سرمای‌گذاری کنند تسهیلاتی به آن‌ها داده خواهد شد، گفت: تکلیف ما این است که چهار میلیون ۱۰۰ هزار بخاری با راندمان بالا را با بخاری‌های کم‌بازده جایگزین کنیم که مکانیزم آن‌هم از طریق گواهی صرفه‌جویی است.                                                                                                                                                          وزیر نفت، جواد اوجی با بیان اینکه وزارت نفت پرداخت ٣‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد‌تومان پاداش صرفه‌جویی به ۱۷‌میلیون مشترک گاز کشور را آغاز کرده، گفت: مجوز عرضه ١۵٠‌میلیون مترمکعب گاز پس از ۴۴ سال ‌در بورس انرژی گرفته شد. اوجی با اشاره به‌وجود ناترازی گاز و افزایش شدت مصرف انرژی در کشور گفت: وزارت نفت دو اقدام اساسی افزایش تولید گاز، فرآورده‌های نفتی و بهینه‌سازی مصرف سوخت را برای رفع ناترازی انرژی در دستور کار قرار داد. وی با اشاره به‌وجود ۲۵‌میلیون مشترک گاز در شرکت ملی گاز ایران افزود: بر اساس آیین‌نامه دولت، پارسال به این شرکت ابلاغ شد آن دسته از مشترکانی که الگوی مصرف را رعایت کنند از پاداش و بخشودگی گازبها بهره خواهند برد، خوشبختانه ۱۷‌میلیون مشترک گاز کشور شامل دریافت پاداش صرفه‌جویی می‌شوند، پرداخت پاداش ۳‌هزار و ۸۰۰‌میلیارد‌ تومانی از روز سه‌‌‌‌‌شنبه هفته پیش آغاز شده‌است.                             

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]