کاهش قیمت نفت |‌ بازار انرژی در انتظار سقوط است؟
کاهش قیمت نفت |‌ بازار انرژی در انتظار سقوط است؟

نفت در معاملات بازار جهانی، با کاهش قیمت همراه شد.

قیمت نفت در معاملات امروز بازار جهانی، روند کاهش قیمت را در پیش گرفت. گفته می شود این روند کاهش قیمت ممکن است ادامه دار باشد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۷ سنت معادل ۰.۴۳ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۳ سنت رسید.

قیمت نفت تا حدی کاهش یافته است. سرمایه‌گذاران در حال بررسی میزان خوشبینی مصرف‌کنندگان نسبت به وضع اقتصاد در بحبوحه افزایش امید به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در سپتامبر هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۷ سنت معادل ۰.۴۳ درصد کاهش به ۸۵ دلار و ۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۴۱ سنت معادل ۰.۵۰ درصد کاهش ۸۲ دلار و ۲۱ سنت معامله می‌شود.

قیمت نفت خام برنت پس از دو هفته افزایش، ۱.۷ درصد طی هفته گذشته کاهش یافته است. نفت آمریکا هم یک کاهش قیمت هفتگی ۱.۱ درصدی را تجربه می‌کند.

تحقیقات دانشگاه میشیگان نشان می‌دهد خوشبینی مصرف کنندگان نسبت به شرایط اقتصادی آمریکا در ماه ژوئیه تا پایین‌ترین سطح طی ۸ ماه گذشته کاهش یافته است.

وزارت کار آمریکا اعلام کرد شاخص قیمت تولید کننده ۰.۲ در ماه ژوئن افزایش یافته که کمی بیشتر از حد انتظار بوده است. اما سرمایه‌گذاران انتظار دارند فدرال رزرو روند کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر آغاز کند.

پایین آمدن نرخ بهره رشد اقتصاد را تقویت کرده و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

تقاضا برای بنزین در آمریکا در هفته منتهی به پنجم ژوئیه طبق گزارش اطلاعات دولتی این کشور به ۹.۴ میلیون بشکه در روز رسید، یعنی بالاترین رقم از ۲۰۱۹‌ برای هفته‌ای که شامل تعطیلات روز استقلال آمریکا می‌شود. تقاضای ماهانه برای سوخت هواپیما هم به بالاترین رقم از ژانویه ۲۰۲۰ رسیده است.

افزایش تقاضا برای سوخت پالایشگاه‌های آمریکا را مجبور کرد فعالیت خود را تشدید کرده و از ذخایر نفتی برداشت کنند. مصرف نفت خام پالایشگاه‌های گالف کوست آمریکا در هفته گذشته برای اولین بار از ژانویه ۲۰۱۹ به بیش از ۹.۴ میلیون بشکه در روز رسید.

اما نشانه‌های ضعف تقاضا در چین به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت دنیا بر خلاف دورنمای تقاضا در آمریکا بوده و بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است.

تعداد چاه‌های فعال نفت آمریکا که اولین نشانه تولید این کشور در آینده است یک حلقه در این هفته کاهش یافته و به ۴۷۸ رسیده است، یعنی پایین‌ترین تعداد از دسامبر ۲۰۲۱.

درآمد حاصل از صادرات نفت روسیه در ژوئن در بحبوحه حجم کمتر فروش خارجی، به پایین‌ترین رکورد در چهار ماه گذشته نزول کرد.

 آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در گزارش ماهانه خود اعلام کرد درآمد روسیه از صادرات نفت در ژوئن، حدود ۱۶.۷ میلیارد دلار بود که ۱.۲ درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش داشت. درآمد حاصل از صادرات نفت پس از اینکه در فوریه به رکورد حدود ۱۹ میلیارد دلار رسید، روند رو به کاهشی داشته است. با این حال، درآمد این کشور از صادرات نفت بر مبنای سالانه، حدود ۲۳ درصد افزایش داشت.

این کاهش درآمد، با کاهش حجم صادرات نفت همزمان شد که از ۷.۷ میلیون بشکه در روز در مه، به ۷.۶ میلیون بشکه در روز در ژوئن رسید.

حجم عمده نفت روسیه همچنان بالاتر از سقف قیمت ۶۰ دلار گروه هفت معامله می‌شود که در دسامبر سال ۲۰۲۲ در واکنش به جنگ اوکراین، وضع شد. این مکانیزم که با هدف محدودیت کردن درآمد روسیه از فروش نفت، به اجرا گذاشته شد، در ابتدا موفقیت آمیز بود اما روسیه بعدا موفق شد با استفاده از ناوگان نفتکش‌های بدون بیمه معروف به «ناوگان شبح»، آن را دور بزند. میانگین قیمت هر بشکه نفت روسیه در ژوئن به ۷۰ دلار و ۳۹ سنت در مقایسه با ۷۰ دلار و ۵ سنت در ماه مه رسید.

منبع:

تسنیم

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]