+۲۰ نقل‌قول‌ از ناوال راویکانت اعجوبه سرمایه گذاری
+۲۰ نقل‌قول‌ از ناوال راویکانت اعجوبه سرمایه گذاری
اگر بخواهیم بگوییم که ناوال کیست باید از دستاوردها و دیدگاه‌های خاص او صحبت کنیم.
فهرست خبر اقتصادی +۲۰ نقل‌قول‌ از ناوال راویکانت اعجوبه سرمایه گذاری

اگر بخواهیم بگوییم که ناوال کیست باید از دستاوردها و دیدگاه‌های خاص او صحبت کنیم. Naval Ravikant یکی از کارآفرینان سیلیکون ولی و یکی از محبوب‌ترین سرمایه‌گذاران آنجل است. او چندین استارتاپ موفق را تا به امروز راه‌اندازی کرده و در بیش از ۲۰۰ شرکت از جمله اوبر، توییتر و کلاب هاوس سرمایه‌گذاری کرده است.

در چندین سال گذشته، ناوال راویکانت دیدگاه‌های منحصر به فرد خودش را در مورد تجارت، سرمایه‌گذاری و زندگی شاد را با میلیون‌ها فالوور در توییتر، وبلاگ، پادکست و مصاحبه‌های خود به اشتراک گذاشته است.

در سال ۲۰۲۰، اریک یورگنسون The Almanack of Naval Ravikant را منتشر کرد. این کتاب فورا توجه کارآفرینان سراسر جهان را به خود جلب کرد و از آن زمان به بعد، جزو یکی از تاثیرگذارترین کتاب‌های دنیا روی کارآفرینان محسوب می‌شود. اگر تا به امروز نام ناوال را نشنیده بودید، توصیه می‌کنیم کتاب Jorgenson را بخوانید تا بیشتر با او آشنا شوید.

این کتاب، فلسفه ناوال را در مورد دو موضوع مورد بررسی قرار داده است: ثروت و خوشبختی. در واقع این کتاب مملو از درس‌ها، حکایات، مدل‌های ذهنی و توصیه‌هایی است که هر کارآفرینی به عنوان راهنما برای داشتن یک زندگی شادتر و موفق‌تر از آن‌ها استقبال می‌کند. این یکی از کتاب‌های تجاری است که همه کارآفرینان از اقشار مختلف جامعه باید آن را مطالعه کنند. من از شما می‌خواهم فورا یک نسخه از این کتاب را تهیه کنید و خواندن آن را به تعویق نیاندازید. نویسنده کتاب The Almanack of Naval Ravikant‏ ‏تیم فریس، ناوال را اینگونه توصیف می‌کند:

ناوال یکی از باهوش‌ترین و شجاع‌ترین افرادی است که تا به حال او را ملاقات کرده‌ام. وقتی بحث از شجاعت می‌شود، بسیاری فکر می‌کنند باید بی‌گدار به آب زد، اما در مورد ناوال اینطور نیست. او دوبار برای هر کاری فکر می‌کند و بعد به دل آتش می‌زند. او زندگی منحصر به فردی دارد. سبک زندگی، پویایی خانواده و موفقیت‌های استارتاپی بازتابی از انتخاب‌های آگاهانه‌ای است که او برای انجام کارها به شیوه‌ای متفاوت انجام داده است.

ما در ادامه ۲۰ مورد از نقل قول‌های ناوال راویکانت را که دیدگاه‌های منحصر به فرد او در مورد تجارت، زندگی، ثروت و خوشبختی را نشان می‌دهند، بررسی خواهیم کرد. جملاتی که دیدگاه بسیاری از افراد را در سراسر جهان نسبت به زندگی و تجارت تغییر داده‌اند.

نقل قول‌های ناوال راویکانت را ما در تیم مدرسه صفر تا صد، از سه منبع اصلی گردآوری کرده‌ایم. این منابع عبارتند از:

  • The Almanack of Naval Ravikant
  • توییت‌های خود ناوال
  • پادکست ناوال و مصاحبه‌های او

۲۰ نقل قول برتر از ناوال راویکان

  • ” تمام بازدهی‌های زندگی ما، چه در ثروت، چه در روابط و دانش، بخاطر اثر مرکب هستند.”

ناوال خودش می‌گوید که همین نقل قول دلیل پولدار شدنش است. اثر مرکب مفهومی بسیار قدرتمند است و فقط هم در دیدگاه سرمایه‌گذاری اثر ندارد. همه ما می‌توانیم در روابط تجاری، شهرت و حتی دانش خود هم از آن استفاده کنیم.

هر چه زمان بیشتری را صرف یک رابطه و کسب دانش سرمایه‌گذاری کنیم، در بلند مدت بازدهی بهتری خواهیم داشت. به طور مشابه، اگر شهرت خوبی داشته باشید و چندین دهه را هم صرف ساختن این شهرت کنید، مردم در نهایت متوجه کار شما خواهند شد و پاداش اقتصادی مناسب خود را هم دریافت خواهید کرد.

  • ” مهمترین مهارت برای ثروتمند شدن، تبدیل شدن به یک یادگیرنده دائمی است.”

ما می‌توانیم یک ذهنیت ثابت یا ذهنیت در حال رشد داشته باشیم. انتخابش با خودمان است. اگر روی رشد ذهنیت و دانش خودمان تمرکز کنیم، باید به یک یادگیرنده دائمی تبدیل شویم.

تفکرات منسوخ گذشته، می‌گویند که مدرک دانشگاهی بگیر و سی سال کار کن تا یک آینده معمولی داشته باشی. اما خیلی چیزها الان فرق کرده‌ است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که با اصطلاحا ” منم منم کردن” یا گفتن ” همه چیز را خودم می‌دانم” به ثروت برسید. امتناع از یادگیری مهارت‌های جدید، تنها راه ثروتمند شدن است. برای دستیابی به چیزهای بزرگ و ساختن ثروت، باید شبانه روز ذهنیت رشد داشته باشید.

همانطور که ناوال راویکانت می‌گوید، مهمترین مهارتی که در مسیر بدست آوردن ثروت می‌توانید کسب کنید، این است که هرگز از یادگیری دست نکشید.

  • ” مسئولیت‌پذیر باشید و ریسک‌های تجاری را با نام خودتان انجام دهید. جامعه با مسئولیت‌پذیری، برابری و با کمک اهرم به شما پاداش خواهد داد.”

اگر می‌خواهید در کسب و کار خودتان موفق شویدف باید مسئولیت‌پذیری کامل داشته باشید و شهامت ریسک کردن با نام خودتان را داشته باشید. فقط کافی است که به زندگی و مسیر پیشرفت کارآفرینان موفق نگاهی بی‌اندازید.

ریچارد برانسون، استیو جابز، هنری فورد و جف بزوس، همه‌ی این افراد شجاعت پذیرش ریسک‌های بزرگ را با نام خودشان داشتند و جامعه هم با ثروت، اعتماد و شهرت، پاداش آن‌ها را داد.

  • ” اگر می‌خواهید کاری را با کمتر از نرخ ساعتی درآمد خود انجام دهید یا کلا نمی‌توانید آن کار را بکنید، یا به کل انجامش ندهید و یا برون سپاری کنید.”

ناوال توصیه می‌کند که نرخ ساعتی ایده‌آلی را تعیین کنیم. زمانی که نرخ ساعتی را تعیین کردیم، باید بدون توجه به هر چیزی، به آن پایبند باشیم. در هر تصمیمی که می‌گیریم باید زمان خود را هم در نظر بگیریم. اگر کسی را پیدا کردید که همان کار را با نرخ ساعتی کمتری از شما انجام می‌دهد، بهتر است کار را به او بسپارید. اگر هم نمی‌توانید آن را برون سپاری کنید، به طور کل انجامش ندهید. با این کار شما ارزش زمان گرانبهای خودتان را حفظ کرده‌اید و می‌توانید روی چیزهای مهمتری تمرکز کنید.

  • ” هر چقدر کمتر چیزی را بخواهید، کمتر به آن فکر کنید، کمتر روی آن وسواس به خرج دهید، بیشتر از همیشه آن را به روشی طبیعی انجام خواهید داد.”

این نقل قول از ناوال راویکانت ما را به یاد نقل قول دیگری از راهب و معلم بزرگ ذن شونریو سوزوکی می‌اندازد: ” در ذهن مبتدیان احتمالات زیادی وجود دارد، اما در ذهن متخصصان این تعداد به حداقل ممکن می‌رسد.” این مفهوم ذن به شوشین ( ذهن مبتدی) معروف است. وقتی کارها را با شوشین انجام می‌دهید، پیش فرض‌ها و دانش قبلی خود را رها می‌کنید و با دید بازتری وارد مسیر یادگیری چیزهای جدید می‌شوید.

  • ” ثروت دارایی است که در خواب بدست می‌آید.”

ناوال یکی از معدود روشنفکرانی است که می‌تواند تفاوت بین ثروت و پول را به وضوح تعریف کند. همانطور که ناوال می‌گوید، پول نحوه انتقال ثروت است. پول در اصل اعتبارات اجتماعی است. از طرف دیگر، ثروت، مشاغل و دارایی‌هایی است که وقتی خواب هستیم هم برای ما درآمد می‌سازند.

برای ساختن ثروت، باید صاحب سهام باشید. گرفتن سهام در شرکتی که در آن کار می‌کنید یا سرمایه‌گذاری بلند مدت در بازار سهام یکی از راه‌های عالی برای شروع است. اما بهترین راه برای تولید ثروت این است ک کسب و کار خودتان را راه‌اندازی کنید. این دقیقا همان چیزی است که ناوال توصیه می‌کند. زمانی که معنای عمیق ثروت را درک می‌کنید، متوجه می‌شوید که بهترین راه برای رسیدن به آزادی مالی این است که سرمایه‌گذاری خودتان را شروع کنید.

  • ” ثروتمندان را مقابل فقرا نبینید. مقابله یقه سفیدها را با یقه آبی‌ها فراموش کنید. اکنون هیچ اهرمی در مقابل اهرم دیگری نیست.”

اهرم یک موضوع تکرارشونده در فلسفه تجاری ناوال است. برای درک عمیق‌تر این نقل قول، باید خود اهرم را درک کنید. به گفته ماوال، سه دسته اهرم گسترده وجود دارد.

یکی از این اشکال، اهرم نیروی کار است. شکل دوم، اهرم پول یا سرمایه است. پول در قرن گذشته اهرم غالب در دنیا محسوب می‌شد. شکل سوم اهرم، محصولاتی هستند که هزینه نهایی آن‌ها تکرار نمی‌شوند. مثل کتاب‌ها، کدها، رسانه‌ها و فیلم‌.

ناوال معتقد است کد موثرترین شکل اهرم است. از طرفی دیگر، نیروی کار بدترین نوع اهرمی است که می‌توانید داشته باشید. نه فقط به این دلیل که مدیریت افراد سخت است و به مهارت‌های رهبری خاصی نیاز دارد. اگر کاری که شما انجام می‌دهید را دیگران هم به راحتی می‌توانند انجام دهند، پس نشان می‌دهد که دانش خاصی ندارید.

بنابراین برای تولید ثروت، باید دانش خاصی هم داشته باشید. همانطور که ناوال می‌گوید، شما باید خودتان را تولید کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید، بی‌نهایت اهرم خواهید داشت.

  • ” چهل ساعت کار در هفته، یادگاری از عصر انقلاب صنعتی است. کسانی که با دانش خود کار می‌کنند مثل ورزشکاران عمل می‎کنند. تمرین می‌کنند و می‌دوند، سپس استراحت می‎کنند و دوباره عملکرد خود را ارزیابی می‌کنند.”

کنترل زمان یعنی کنترل زندگی. زمانی که انرژی بالایی دارید، کار کنید و زمانی که کم انرژی شدید، استراحت کنید. در این شرایط است که کارآفرینان می‌توانند بهره‌وری خود را به حداکثر مقدار خود برسانند و از زمان خود به بهترین شکل استفاده کنند.

  • ” با ذهنتان بدست آورید، نه با زمان خود.”

در یکی از مصاحبه‌های او در پادکست خود، ناوال یادآوری کرد که چطور فروختن وقت به این معنی است که شما اساسا قابل تعویض هستید. به همین دلیل است که ایجاد دانش خاص برای کسی که می‌خواهد متمول شود، بسیار کلیدی خواهد بود. وقتی علم خاصی دارید، یک اهرم دارید. با دانش و اهرم خاصی که در اختیار دارید، می‌توانید از ذهن خود کمک بگیرید و به جای فروختن زمان خود، کسب درآمد کنید.

  • ” من ترجیح می‌دهم یک کارآفرین شکست خورده باشم تا کسی که هرگز تلاشی نکرده است. چون حتی یک کارآفرین شکست خورده هم این مهارت را دارد که به تنهایی بیزنس خود را بسازد.”

این نقل قول از ناوال راویکانت نشان می‎‌دهد که کارآفرین بودن چقدر مهم است، حتی اگر کسب و کار شما به نتیجه مورد نظر نرسد. چرا؟ چون در این مسیر مجموعه مهارت‌هایی که در تجربه کارآفرینی خود بدست می‌آورید، تا پایان عمر همراه شما خواهند بود. یادتان باشد که کارآفرینی یک مهارت زندگی است.

  • ” بیشتر دستاوردهای زندگی نتیجه رنج‌های کوتاه مدت ما هستند، پس می‌توانید در بلند مدت پاداش این رنج‌ها را دریافت کنید.”

انفعال می‌تواند در دراز مدت بیشتر به ما آسیب برساند. اهمال کاری و به تعویق انداختن کار ممکن است در مدت کوتاهی به شما احساس خوبی بدهد، اما اثر مخربی روی بهره‌وری و کیفیت کار شما خواهد داشت. برای موفقیت، باید رنج کوتاه مدت را بپذیرید تا بتوانید در دراز مدت پاداش دریافت کنید.

  • ” بازنشستگی زمانی است که شما امروزتان را فدای فردای خیالی خود نکنید. وقتی امروز کامل شد، به خودی خود، شما بازنشسته شده‌اید.”

افسانه‌ای در مورد سن بازنشستگی ما وجود دارد. برخی می‌خواهند قبل از موعد بازنشسته شوند در حالی که بعضی دیگر می‌خواهند تا آخرین روز زندگی خود در این سیاره کار کنند. اما همانطور که ناوال می‌گوید، زمانی بازنشسته می‌شویم که پس انداز کافی داشته باشیم یا روی چیزی کار کنیم که واقعا به آن علاقه داریم.

  • ” درگیر بدخلقی شده‌ای؟ از مدیتیشن، موسیقی و ورزش برای تنظیم مجدد خلق و خوی خود استفاده کنید. بعد مسیر جدیدی را برای صرف انرژی عاطفی در استراحت روزانه خود انتخاب کنید.”

اگر همیشه از انجام کارهای جدید می‌ترسید یا پروژه‌های جدید را به تعویق می‌اندازید، از مدیتیشن، موسیقی و ورزش برای ریکاوری ذهن و بدنتان استفاده کنید. وقتی این کار را انجام دادید، با تمرکز و انرژی دوباره به هر کاری که انجام می‌دادید برگردید و آن را جلو ببرید.

  • ” تعریق من از خرد، دانستن عواقب بلندمدت کارهای شماست. زمانی که از این خرد در برابر مشکلات خود استفاده می‌کنید، در واقع در حال استفاده از قدرت قضاوت خود هستید.”

این تعریف عالی از خرد است. خرد یعنی درک عواقب طولانی مدت اعمال هر روز ما. وقتی خرد ما در مورد مشکلات خارجی مثل پرداخت وام خانه یا برخورد با یک موقعیت مشکل‌ساز به کار گرفته می‌شود، قضاوت درست رقم می‌خورد.

  • ” مدل‌های ذهنی مثل میانبرهای کوچک حافظه هستند. آن‌ها می‌توانند برای یادآوری تمام دانشی که در طول زمان در ذهن خود انباشته‌ کرده‌اید، واقعا مفید باشد.”

مدل‌های ذهنی کمک می‌کند چطور ایده‌ها و سناریوهای پیچیده را به قطعات قابل درک تقسیم می‌کنیم. هر چه مدل‌های ذهنی بیشتری در جعبه ابزار خود داشته باشید، برای رویارویی با واقعیت‌های زندگی مجهزتر خواهید بود.

  • ” خواندن کتاب یک مسابقه نیست. هر چه کتاب بهتر باشد، باید کندتر خوانده شود.”

ما عاشق این نقل قول ناوال راویکانت هستیم. دقیقا کیفیت مطالعه به تعداد کتاب‌هایی که می‌خوانید نیست. خیلی مهم است که نتیجه خواندن یک کتاب برای شما دانش و بینش باشد. به همین دلیل، مهمتر است که یک کتاب خوب را به آرامی بخوانید، در حالی که قسمت‌هایی را که دوست دارید هایلایت کنید و یادداشت برداری کنید که می‌توانید هر از چندگاهی دوباره آن‌ها را مرور کنید.

کتاب خوب ارزش این را دارد که حتی آن را چندین بار بخوانید تا بتوانید به طور کامل نکات آن را درک کنید. داشتن چندین کتاب در فهرست بازخوانی شده‌ها، احساس بسیار خوبی دارد.

  • ” در مورد زندگی بزرگان ریاضی، علوم و فلسفه بخوانید. افراد معاصر و اخبار حال را نادیده بگیرید. از شناسایی و مطالعات قبیله‌ای خودداری کنید. حقیقت را بالاتر از تایید اجتماعی قرار دهید.”

ناوال کتاب‌هایی از بزرگان ریاضی، علوم و فلسفه را به مخاطبان خود توصیه کرده است. این‌ها موضوعاتی هستند که عموم مردم از آن‌ها دوری می‌کنند، چون مفاهیم بسیار پیچیده‌ای دارند. شاید دفعه اول این مسائل خیلی سخت یا گیج‌کننده باشند، اما ادامه دهید و به هر طریقی شده است کتاب سخت خود را بخوانید. آنقدر بخوانید تا زمانی که تمام نکات و درس‌های آن‌ها را درک کنید.

  • ” اگر با اصول پایه شروع کنید، به حدی جهان‌بینی و درک پیدا می‌کنید که از هیچ کتابی نخواهید ترسید.”

برای درک بهتر موضوعات پیچیده‌ای مثل ریاضی، علوم و فلسفه، از مبانی شروع کنید. اگر می‌خواهید نظریه تکامل را مطالعه کنید، کتاب چارلز داروین در مورد منشاء گونه‌ها را بخوانید. یا اگر می‌خواهید اقتصاد خرد را یاد بگیرید، با ثروت ملل آدام اسمیت شروع کنید. قبل از خواندن کتاب‌های معاصر در مورد این موضوعات، حتما از نسخه‌های قدیمی، مرجع و اصلی شروع کنید، چون این کار باعث تقویت پایه علمی شما می‌شود.

  • ” اینقدر خودت را جدی نگیر. تو فقط یک میمون هستی که نقشه دارد.”

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که در زندگی انجام می‌دهیم این است که خودمان را بیش از حد جدی میگیریم. ما باید مدام به خودمان یادآوری کنیم که ما فقط یک میمون با برنامه هستیم. همین دیدگاه، چشم‌انداز ما را تغییر می‌دهد.

  • ” یک فرد منطقی می‌تواند با بی‌تفاوتی به چیزهایی که خارج از کنترل اوست، آرامش پیدا کند.”

این نقل قول از ناوال راویکانت پایه و اساس Stoicism، یک فلسفه یونانی – رومی باستان است. همین فلسفه الهام‌بخش کارآفرینانی مثل ناوال، تیم فریس، مارک کوبان و بسیاری دیگر در دنیای امروز ماست.

دوگانگی کنترل، اصل اساسی Stoicism است. برخی چیزها تحت کنترل ما هستند، در حالی که چیزهای دیگر تحت کنترل ما نیستند. این اساسا به معنای پرورش بی‌تفاوتی نسبت به چیزهای خارج از کنترل ما وافزایش تمرکز انرژی و منابع خود بر روی چیزهایی است که می‌توانیم کنترل کنیم.

اگر روی چیزهایی که تحت کنترل ما هستند تمرکز کنیم و چیزهایی که خارج از محدوده کنترل ما هستند را نادیده بگیریم، می‌توانیم زندگی بسیار شادتری داشته باشیم. البته که حرف زدن از انجام دادن آن ساده‌تر است و اصلا به همین دلیل هم این فلسفه نیازمند مطالعه و تحلیل عمیق‌تری است. اگر می‎‎خواهید بیشتر در موردش بدانید، توصیه می‌کنیم این ۵ کتاب را مطالعه کنید:

  • Meditations by Marcus Aurelius
  • Letters from a Stoic by Seneca
  • Discourses and Selected Writings by Epictetus
  • The Daily Stoic by Ryan Holiday
  • Live Like a Stoic by Massimo Pigliucci

سخن پایانی

Naval Ravikant فردی است که می‌توانیم به تمامی توصیه‌های او برای یک بار هم که شده، فکر کنیم، چون از عاشقان فلسفه است. ۲۰ نقل قولی که در این بخش مطرح کردیم، مواردی بودند که افراد زیادی از آن‌ها درس گرفته‌اند. او نقل‌قول‌های اثرگذار بیشتری دارد که می‌توانید برای خواندن آن‌ها به سایت مدرسه صفر تا صد مراجعه کنید و در کنار آن به مطالعه زندگی نامه افراد معروفی همچون جردن پیترسون، اندرو هوبرمن، سم آلتمن بپردازین.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 3 میانگین: 5]