قیمت خودرو برقی در بازار ایران |  خرید و فروش دست دوم خودرو برقی رونق گرفت
قیمت خودرو برقی در بازار ایران |  خرید و فروش دست دوم خودرو برقی رونق گرفت

خودروهای برقی، معایب و مزایای بسیاری دارند که در این گزارش به بررسی آن پرداخته ایم.

گذر زمان و افزایش آلودگی محیط زیست و آلودگی هوا، نشان داد که خودروهای بنزینی، سهم بزرگی در این موضوع دارند و خودروهای فرسوده این ماجرا را تشدید کرده اند. از این رو، تجربه کشورهای دیگر در زمینه استفاده از خودروهای برقی به کمک ایران آمد تا بتوانند با واردات و البته کمی هم تولید داخل، از آلودگی محیط زیست بکاهند. این سوال میان بسیاری از مردم رواج پیدا کرده است که آیا خودروهای برقی ارزش خرید دارند یا خیر. پاسخ به این سوال مثبت است. این خودروها، نیاز به بنزین ندارند و شارژ برق آن ها بسیار ارزان تر از بنزین خواهد بود. جدا از همه این موارد، خودروهای برقی شتاب بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی دارند و مصرف سوخت با سرعت بالا افزایش پیدا نمی کند.

آلاینده‌ هایی که از موتور خودروها سر چشمه می‌گیرند در گرم شدن کره زمین و نابودی هوای پاکیزه به خصوص در محیط پرجمعیت  موثر می‌باشند. بنابراین می توان گفت که استفاده از خودروهای برقی در شهر های پر جمعیت مانند تهران، می تواند آلودگی را کاهش دهد. این اقدام را شهرداری تهران برای تاکسی ها انجام داده و اکنون تعداد ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی در معابر شلوغ و پر جمعیت تهران درحال فعالیت هستند.

خودرو های برقی بدون موتور های داخلی که صدا تولید می کنند، کار می‌کنند و بنابراین صدای کمتری دارند که موجب کاهش آلودگی صوتی محیط زیست می‌شود. این خودروها به دلیل استفاده از نیروی برق، شتاب بیشترسی نسبت به خودروهای بنزینی دارند و البته می توان گفت که با هر بار شارژ، می توانند تا مسافت مشخص شده ای حرکت کنند که این مورد را می توان یکی از معایب خودروهای برقی دانست. همچنین قیمت این خودروها بسیار بالاست و متقاضیان این مدل از خودرو، ترجیح می دهند تا دست دوم آن را خریداری کنند.

یکی دیگر از معایب خودروهای برقی، زمان شارژ طولانی است. معمولا زمان سوخت گیری خودروهای برقی، بیشتر از پر کردن یک مخزن بنزین زمان می برد و درواقع بعد مسافت نیز درنظر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت که محدودیت حرکتی و زمان شارژ طولانی، یکی از بزرگ ترین چالش های خودروهای برقی است. یک نکته را با درنظر گرفت  این محدودیت می‌تواند در سفر های بلند مسافت باعث ناراحتی و نگرانی برای راننده شود و  در صورت قطعی برق یا مشکلات در شبکه، قابلیت استفاده از خودروهای برقی ممکن است محدود شود.

اما در ایران، استفاده از خودروهای برقی می تواند بزرگ ترین چالش باشد. ما در ایران با ناترازی برق مواجه هستیم و این موضوع می تواند یک چالش اساسی پیش روی خودروهای برقی باشد. همچنین زیرساخت های احداث ایستگاه شارژ برای این خودروها به صورت مطلوب وجود ندارد و تنها چند ایستگاه شارژ وجود دارد. شبکه‌ شارژ خودروهای برقی در ایران هنوز در مراحل ابتدایی است و تعدادی از شهرها و مناطق هنوز به طور کامل پوشش داده نشده‌اند. این موضوع ممکن است باعث ایجاد محدودیت در شارژ و استفاده از خودروهای برقی شود. این نکته را باید در نظر گرفت که این خودروها به برق پایدار نیاز دارند که در برخی مناطق ایران، ممکن است مشکلاتی مانند قطعی برق یا نوسانات ولتاژ وجود داشته باشد که می‌تواند به مشکلات در شارژ و عملکرد خودروهای برقی منجر شود.

چنین مواردی می تواند مانع بسیار بزرگی سد راه خودروهای برقی در ایران باشد. اما گسترش تکنولوژی، حمایت دولت و سایر موارد مربوطه، می تواند زمینه ساز ساخت و زیرساخت ایستگاه های مجهز برای شارژ باتری این خودروها باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که پیش روی خودروهای برقی است، عمر کوتاه باتری آن هاست. باتری ‌های خودروهای برقی عمر محدودی دارند و پس از چند سال نیاز به تعویض دارند. هزینه تعویض باتری می‌تواند بسیار بالا باشد و برای مالک این خودرو، هزینه اضافی داشته باشد. باتوجه به آنکه لیتیوم باتری را وارد می کنیم و خود توانایی ساخت نداریم، قیمت آن بسیار بالا خواهد بود و برای مالک صرف ندارد. البته که مالک خودرو مجبور است تا به هر ترتیب خریداری کند.

البته نمی توان مزایای این خودروها را هم درنظر نگرفت. . کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و بهبود کیفیت هوا، صرفه‌جویی در هزینه،  بهره‌وری انرژی،  بهبود تجربه رانندگی،  پیشرفت تکنولوژیک مستمر و  سلامت عمومی از جمله مزایایی هستند که می توان به آن اشاره کرد. با این وجود و در جمع بندی گزارش، می توان به این نتیجه رسید که معایب و مزایای خودروهای برقی برابری می کنند.

قیمت خودرو برقی در ایران

قیمت خودرو برقی در ایران خیلی مشخص و برنامه ریزی شده نیست اما در این گزارش نگاهی به قیمت گذاری دو خودروساز ایرانی داریم. 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]