تاثیر لغو تحریم بر بهبود اوضاع آبی کشور
تاثیر لغو تحریم بر بهبود اوضاع آبی کشور

لغو تحریم ها می تواند وضعیت آبی کشور را بهبود بخشد و استفاده از منابع آبی مرزی را به راحتی میسر کند.

بحران آب مدت زمان زیادی است که بر کشور حکمفرما شده و بسیاری از کارشناسان مطرح کرده اند که تحریم ها هم در پیدایش این تنش اثرگذار است.

سخنگوی صنعت آب گفت: چگونه کشورهای تحریم کننده می‌توانند در طرح‌های مهار آب مرزی مشارکت داشته باشند اما در زمینه طرح‌های محیط زیستی و احیای تالاب‌های مهمی مثل هامون به درخواست طرف ایران پاسخ مثبت ندهند و استقبال نکنند؟        

عیسی بزرگ‌زاده، دباره تاثیر لغو تحریم بر بهبود اوضاع آبی کشور اظهار داشت: اکنون برخی از کشورهای خارجی در کشورهای اطراف ما فعال هستند، مثلا برخی از کشورها در اجرای زیرساخت‌ها و مهار آبی که به طرف ایران می‌آمد، نقش دارند، ما اینها را رصد کردیم و در کانال‌های دیپلماتیک و جلسات این موضوعات را یادآور شده و تذکر دادیم که با اصول توسعه پایدار همخوانی ندارد.

وی افزود: اینکه کشوری کمک کند سدی مانند کمال‌خان که حقابه‌های تاریخی تالاب‌های زیست‌محیطی را تامین می‌کند؛ به مسیری منحرف شود که به گودال گودزره برود، اقدامی خلاف دیدگاه‌های حمایت از محیط زیست است و این کشورها باید به دغدغه‌مندان محیط زیست در دنیا پاسخ دهند، باید پاسخگوی آسیب‌ها و بیمارهایی باشند که برای کودکان، زنان، میانسالان و جوانان ایجاد کرده‌اند. اینها با اصول توسعه پایدار و باورها و ارزش های جهانی سازگار نیست.

سخنگوی صنعت آب گفت: ما در چندین نشست از کشورهای اروپایی درخواست کردیم در مشورت‌هایی که به کشورهای همسایه ایران می‌دهید در مورد حقابه هامون هم محور شوید اما با کمال تعجب مشارکت نکردند، ما این واکنش‌ها را غیرصادقانه دیدیم، چگونه این کشورها می‌توانند در طرح‌های مهار آب مرزی مشارکت داشته باشند اما در زمینه طرح‌های محیط زیستی و احیای تالاب‌های مهمی مثل هامون به درخواست طرف ایران پاسخ مثبت ندهند و استقبال نکنند؟

وی با طرح این پرسش که آیا برخی کشورها این اصل را که محیط زیست مرز نمی‌شناسد؛ نشنیده‌اند؟ خطاب به کشورهای تحریم‌کننده ایران گفت: آیا در کنفرانس‌های اروپایی و غیراروپایی این پیام را نشنیده‌اید که ما باید نگران محیط زیست، سلامت، کودکان، نسل آینده و مردمی که آسیب اقلیمی می‌بینند؛ باشیم؟

بزرگ‌زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها در جلسات متعدد آمادگی خود را اعلام کرده بود که کشورها وارد وضعیت محیط زیستی هامون‌ها، مسئله مهار گرد و غبار  در منطقه سیستان، نیمروز و فراه  در ایران و افغانستان شوند. کشورها و نهادهای بین‌المللی که در آموزش‌های آبی و محیط زیستی مشارکت دارند این سخن ما را بشنوند و مشارکت کنند.

وی بیان داشت: بنده به نمایندگی از ایران در نشست قزاقستان و نشست‌های مختلف با کشورهای اروپایی بصورت گسترده این موضوع را مطرح کردم، متاسفانه برخی از کشورها به حدی که در کمک و مشورت در اجرای زیرساخت‌های مهار رودخانه‌ها جدی هستند در احیای تالاب‌ها و ملاحظات محیط زیستی همکاری ندارند و این در عمل مشاهده شده است.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه تحریم‌ها آثار منفی زیادی روی مسئله آب ایران داشته و دارد، تصریح کرد: تحریم‌ها رفاه ایرانی، سلامت و پایداری زیست‌بوم ایرانی را مورد هدف قرار داده است، اینها باید رفع شوند. در همین شرایط برخی کشورهای مختلف که در خصوص مهار آب‌های وردوی به ایران؛ به کشورهای همسایه مشورت می‌دهند کم‌کاری می‌کنند، حال آنکه کلمه مهار آب‌ها به طور کلی با جنس رودخانه و محیط زیست سازگار نیست، باید از آب‌ها استفاده بهینه صورت گیرد که اهداف محیط زیستی هم بخشی از آن است نه اینکه کمک کنیم تا قطره آخر آب در کشور بالادست مهار شود و بهره‌برداری عرفی تهدید شود.

وی تاکید کرد: قطعا رفع تحریم حتما به حل مشکل آب کشور و رفع جفایی که به زیست‌بوم ایران، باورهای عمومی در خصوص بهداشت، کودکان و سالمندان شده؛ کمک می‌کند.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]