افزایش قیمت نفت | بازار انرژی تکان خورد
افزایش قیمت نفت | بازار انرژی تکان خورد

قیمت نفت امروز در بازار جهانی وارند روند افزایش قیمت شده است.

بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که این افزایش قیمت اندک، موقت خواهخد بود و بهای طلای سیاه چندان بالا نخواهد رفت.

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه بازار آسیا، تحت تاثیر نگرانیها نسبت به وضعیت عرضه، یک درصد بهبود یافت و بخشی از کاهشی که در معاملات روز گذشته داشت، جبران کرد.

بهای معاملات نفت برنت با ۹۷ سنت معادل ۱.۲۷ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۲۷ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، یک دلار و ۱۴ سنت معادل ۱.۵۶ درصد افزایش یافت و به ۷۴ دلار و هشت سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز دوشنبه که بازارهای سهام جهانی ریزش سنگینی را تجربه کردند، حدود یک درصد سقوط کرده بودند.

اما در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب الله به دست رژیم صهیونیستی، تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه تشدید شد و نگرانیها نسبت به احتمال اختلال در عرضه نفت این منطقه را برانگیخت و کاهش بیشتر قیمت نفت را محدود کرده است.

پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد نفت در شرکت «فیلیپ نوا»، روز دوشنبه گفت: به نظر می رسد نگرانیهای گسترده ای که نسبت به احتمال اوج گیری تنشها در خاورمیانه وجود دارد، کمک کرده است نفت بخشی از کاهش قیمت خود را بازیابی کند.

عامل دیگری که از افزایش قیمت نفت در معاملات روز جاری حمایت کرد، داده های منتشر شده در شب گذشته بود که نشان داد  فعالیت بخش خدمات آمریکا، از پایینترین رکورد چهار ساله خود در ژوئیه، بهبود یافته است.

رشد قیمت نفت در بحبوحه صعود گسترده بازارهای سهام آسیایی پس از افت شدید آنها در روز دوشنبه، روی داد.

بر اساس گزارش رویترز، نگرانیها نسبت به تولید کمتر در میدان نفتی «شراره» لیبی که بزرگترین میدان نفتی این کشور است، عامل دیگری بود که از قیمت نفت پشتیبانی کرد. تولید این میدان به دلیل اعتراضات سیاسی، حدود ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

عربستان سعودی برای نخستین بار در سه ماه گذشته، قیمت فروش رسمی نفت خود به آسیا را به نشانه اطمینان از تقاضای بزرگترین منطقه واردکننده نفت در جهان، افزایش داد.                                 

فهرست قیمت منتشره نشان داد شرکت دولتی آرامکوی سعودی، قیمت فروش رسمی گرید نفتی «عرب لایت» در سپتامبر را برای مشتریان آسیایی، به میزان ۲۰ سنت افزایش داد و ۲ دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دوبی تعیین کرد. با این حال، این افزایش، کمتر از افزایش ۵۰ سنتی است که معامله‌گران و پالایشگاه‌ها در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند.

اما قیمت فروش نفت عربستان به مناطق دیگر، کاهش قابل توجهی داشت. قیمت گرید «عرب لایت» برای اروپا، به میزان ۲ دلار و ۷۵ سنت کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان اوج شیوع پاندمی کووید ۱۹ بود. قیمت فروش به آمریکا هم بیشترین میزان کاهش را از فوریه داشت.

قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی چند روز پس از نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس منتشر شد. در جریان این نشست، تولیدکنندگان بزرگ این گروه، توصیه‌ای برای تغییر سیاست تولید فعلی و برنامه حذف عرضه اضافی از اکتبر، ارائه نکردند.

منبع:

ايسنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]