قیمت بنزین صادراتی هم گران می شود ؟
قیمت بنزین صادراتی هم گران می شود ؟

از آن جایی که بحث گرانی بنزین در کشور نیز چند روزی است که داغ است و برخی از کارشناسان سوخت و انرژی معتقدند که ارزانی بنزین در ایران باعث شده است که این طلای سیاه به صورت قاچاق از کشور خارج شود. ​شایعه‌ای درباره صادرات بنزین به قیمت هر لیتر ۵۰۰ تومان به خارج از کشور منتشر شده است. در این راستا، یک کارشناس حوزه انرژی توضیحاتی ارائه می‌دهد.

شهاب‌الدین متاجی، کارشناس معتبر انرژی و مدیر سابق برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در واکنش به این ادعا، آن را به چالش کشید. وی با استناد به داده‌های معتبر، این ادعا را نادرست دانست و بر ضرورت اجتناب از طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی تأکید کرد. متاجی همچنین به توانایی ایران در بازگشت به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ بنزین در منطقه اشاره کرد.

متاجی با استناد به صورت‌های مالی حسابرسی شده سال ۱۳۹۹ شرکت ملی پالایش و پخش، نشان داد که این شرکت از فروش حدود ۱۰ میلیارد لیتر فرآورده نفتی، درآمدی بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد تومان کسب کرده است. این بدان معناست که به طور متوسط، هر لیتر فرآورده نفتی در آن سال به قیمت ۵۵۰۰ تومان به فروش رفته است. وی با یک محاسبه ساده گفت:

اگر فرض کنیم ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان صحت داشته باشد، برای کسب درآمد اعلام شده، باید بیش از ۱۱۰ میلیارد لیتر بنزین صادر می‌شد که عددی بسیار بالاتر از ظرفیت تولید و صادرات کشور در آن سال بوده است. این نشان می‌دهد که ادعای صادرات بنزین به قیمت ۵۰۰ تومان، ادعایی غیر واقعی است.

به گزارش گجت نیوز، متاجی با انتقاد شدید از عملکرد مدیران فعلی شرکت ملی پالایش و پخش، آنها را متهم به فرافکنی و فرار از پاسخگویی کرد. به گفته‌ او، کسانی که شرکت را از سود ۳۲ همتی به زیان ۳۱ همتی رساندند، به جای پاسخگویی در مورد عملکرد فاجعه‌بار خود، با طرح ادعاهای بی‌اساس سعی دارند افکار عمومی را منحرف کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت متنوع‌سازی سبد سوخت، توسعه صنعت CNG را یک راهکار اساسی برای رفع ناترازی بنزین دانست. وی معتقد است که با توجه به زیرساخت‌های موجود، می‌توان بخش قابل توجهی از این مشکل را با افزایش ظرفیت CNG برطرف کرد. همچنین، اصلاح روند مصرف، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده، از دیگر راهکارهای مهم برای کاهش مصرف بنزین و رفع ناترازی است. علاوه‌براین با استفاده از راهکارهای مذکور کشور از واردکننده به صادر کننده بنزین تبدیل خواهد شد.

 


منبع:

گجت نیوز

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]