جلیلی در بازار ارز نامزد انتخاباتی دلارزدایان شد
جلیلی در بازار ارز نامزد انتخاباتی دلارزدایان شد

سه‌شنبه قاضی‌زاده و پزشیکان در بازار تیک خوردند چهارشنبه جلیلی و قالیباف/ معامله‌گران می‌گویند بازار ارز فرسایشی است و ارزش معامله ندارد/ تعطیلات عید قربان مورد توجه معامله‌گراست/ جلیلی در بازار ارز نامزد انتخاباتی دلارزدایان انتخاب شد/ چرا چهارشنبه برای بازار داخل مهم شد؟

بازار ارز و سکه تفاوت چندانی با روزهای قبل نداشت و تنها تفاوتش حرکت انس طلا بعد از جلسه فدرال رزرو بود. همونطوری که در «کف بازار» روز گذشته گفتیم چهارشنبه روز حساسی برای بازارهای جهانی بود. اول اینکه در روز چهارشنبه جلسه ماهانه فدرال رزرو بود، دوم اینکه نرخ تورم آمریکا منتشر شد و در نهایت سخنرانی پاول در مورد نرخ بهره قرار داریم. بعد از انتشار این داده‌ها بازار جهانی دست‌خوش نوسان شد. قیمت انس طلا رشد کرد و شاخص دلار ضعیف شد. همچنین با انتشار داده‌های تورمی آمریکا قیمت بیت‌کوین که در ابتدای روز کاهش نزدیک به سه هزار دلاری داشت، این کاهش را پس گرفت و به بالای ۶۹ هزار دلار برگشت. البته بیانیه پاول در ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران منتشر خواهد شد که این بیانیه برای بازار مهمتر است.

نوسان بازار جهانی در عصر چهارشنبه روی بازار داخل هم اثرگذار بود. قیمت طلای آبشده در معاملات عصر با افزایش نزدیک به ۱۰۰ هزار تومانی به حوالی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و قیمت سکه هم رشد ۱۰۰ هزار تومانی داشت و در ۴۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته شد. قیمت سکه رفاه در روز چهارشنبه در ۳۹ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان به کار خودش پایان داد که با بازار تقریبا اختلاف یک میلیونی دارد.

قیمت دلار هرات چهارشنبه‌ را در ۵۹ هزار تومان شروع کرد و در ابتدا به خاطر بازگشایی درهم با گپ مثبت، سعی در حرکت به سمت مقاومت داشت. اما در ادامه با روند نزول درهم، قیمت دلار هرات هم این کانال را از دست داد و در ۵۸ هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد. نکته قیمتی دلار هرات پایینتر بودن قیمت دلار فردایی از دلار نقدی بود.

به گفته معامله‌گران بازار دلار هم از نوسان انس طلا بی‌نصیب نماند و در لحظه افزایش قیمت انس طلا، قیمت دلار هرات سعی در حرکت به سمت ۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان داشت. اما در ادامه که هیجان بازار انس کم شد و مقداری قیمت را تعدیل کرد حرکت نزول هرات هم متوقف شد. این دسته از معامله‌گران به حرکت الاکلنگی انس طلا و دلار اعتقاد دارند.

قیمت درهم امارات در ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز به کار کرد و در ادامه با کاهش در ۱۶ هزار و ۴۰ تومان به کار خودش پایان داد.

معامله‌گران می‌گفتند به خاطر انتخابات عمق بازار کم شده و به واسطه همین قیمت دلار رنج و فرسایشی است. از منظر آن‌ها این بازار ارزش معامله ندارد. البته گروهی هم سعی داشتند با القای این موضوع که احتمال کاهش از احتمال افزایش کمتر است، خریدار آماتور را وارد بازار کنند.

در روزهای قبل به این موضوع اشاره کردیم که بازار نیم‌نگاهی هم به شعارهای اتخاباتی نامزدها دارد. در روز چهارشنبه صحبت‌های قالیباف درمورد بازار مسکن مورد توجه بود. محمدباقر قالیباف وعده داده یک کارگر و کارمند باید بتوانند با تمام درآمد ۷٫۵ سالش یک خانه بخرد. اولین وعده قالیباف هم درمورد واردات خودرو بود.

صحبت‌های سعید جلیلی هم در بازار دست به دست می‌شد. سعید جلیلی گفته کسانی کشور را سال‌ها معطل مذاکره با آمریکا و اروپا کردند. آن‌ها مسیری را رفتند که هیچ نتیجه‌ای نداشت. در کنار این یک توییت هم درمورد این نامزد انتخاباتی در بازار بود که در آن نوشته شده سعید جلیلی با یاسر جبرائیلی، چهره معروف بازار، جلسه مشترکی داشته که نتایج خوبی از این نشست حاصل شده است. با این توییت فعالان بازار می‌گفتند نامزد انتخاباتی دلارزدایان هم مشخص شد.

نکته بازار این بود که بازارهای همسایه از شنبه به تعطیلات عید قربان می‌روند و هر کدام از آن‌ها حداقل یک هفته تعطیل هستند. معامله‌گران پیشنهاد می‌دهند معاملات خودتان را با توجه به تسویه نداشتن بازار درهم، دلار هرات و دلار سلیمانیه مدیریت کنید.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]