این هفته کدام داده‌های اقتصادی در مرکز توجه سرمایه‌گذاران است؟
این هفته کدام داده‌های اقتصادی در مرکز توجه سرمایه‌گذاران است؟

اکوایران: از منظر تحلیلگران این هفته داده‌های مربوط به اشتغال ایالت متحده و سخنرانی رؤسای بانک‌های مرکزی آمریکا و اروپا در کانون توجه سرمایه‌گذاران جهانی قرار دارد.

به گزارش اکوایران، داده‌های مربوط به اشتغال ایالات متحده و سخنرانی رؤسای بانک مرکزی آمریکا و اروپا از جمله مهم‌ترین اتفافاتی هستند که در هفته پیش رو به انتظارات سرمایه‌گذاران شکل می‌دهند. 

تورم آلمان و شاخص مدیران خرید تولیدی آمریکا

روز دوشنبه، اول ماه جولای داده‌های مربوط به «تورم آلمان» منتشر می‌شود. باتوجه به داده‌هایی که از ایالت‌های مختلف بیرون آمده است تورم این کشور ممکن است بالاتر از انتظارات باشد. کشورهای اروپایی داده‌های تورم خود را بسیار سریع منتشر می‌کنند؛ به‌طوری که بلافاصله بعد از اتمام ماه میلادی تورم را منتشر می‌کنند، درحالی که این داده‌ها در آمریکا با تاخیر منتشر می‌شود.

روز دوشنبه داده‌های «شاخص مدیران خرید بخش تولیدی موسسه ISM» برای اقتصاد آمریکا نیز منتشر شد. این شاخص در ماه گذشته شرایط خوبی را برای بخش تولید گزارش نکرده بود، ولی برای ماه ژوئن انتظار سرمایه‌گذاران عمدتا مبنی بر این است که شاخص نشان‌دهنده رشد اندکی نسبت به ماه گذشته باشد. با این حال، انتظار می‌رود عدد شاخص همچنان کمتر از ۵۰ باشد که نشان می‌دهد وضعیت تولید این کشور آنچنان مثبت نیست.

سخنرانی رؤسای بانک‌های مرکزی اروپا و آمریکا

در روز سه‌شنبه هم داده‌های مربوط به تعداد «فرصت‌های شغلی در آمریکا» منتشر می‌شود. انتظار تحلیلگران این است که برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ تعداد فرصت‌های شغلی به زیر هشت میلیون کاهش یابد و نسبت فرصت‌های شغلی به افراد بیکار به ۱٫۱۹ درصد برسد که نشان می‌دهد تقاضای شدید نیروی کار در اقتصاد آمریکا کمتر شده است و بازار کاری که از تعادل خارج شده بود کم کم درحال بازگشت به شرایط عادی پیش از همه‌گیری کروناست.

روز سه‌شنبه همچنین سخنرانی جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و سخنرانی کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا انجام خواهد شد. سخنرانی این دو رئیس بانک مرکزی برای سرمایه‌گذاران بازار بسیار مهم است و سیگنال سخنان آنها را از نزدیک دنبال می‌کنند. انتظار سرمایه‌گذاران عمدتا مبنی بر این است که لحن آنها همچنان حامی سیاست انقباضی و بالا نگه داشتن نرخ بهره باشد که می‌تواند هم برای دلار و هم برای یورو خوب باشد، این درحالی است که برای ین ژاپن احتمالا امروز روز بدی خواهد بود.

شاخص مدیران خرید بخش خدمات چین و اشتغال بخش خصوصی آمریکا

روز چهارشنبه «شاخص مدیران خرید بخش خدمات چین» از سوی موسسه Caixin منتشر خواهد شد. خانم لاگارد نیز مجددا در این روز سخنرانی خواهد داشت.

«تعداد شغل‌های بخش خصوصی غیر کشاورزی در آمریکا» نیز در این روز منتشر می‌شود که انتظار می‌رود حدودا مشابه ماه قبل باشد.

«جزئیات اتفاقات جلسه قبلی فدرال رزرو» نیز در روز چهارشنبه منتشر می‌شود که از سوی سرمایه‌گذاران دنبال می‌شود. نظرات افراد حاضر در این جلسات درباره مسائل اقتصادی می‌تواند روی بازار اثرگذار باشد. اما باتوجه به اینکه جلسه قبلی فدرال رزرو حامی حفظ سیاست انقباضی و بالاماندن نرخ های بهره بود، احتمالا این بیانیه نیز همان سیگنال را خواهد داشت.

انتخابات انگلستان و سفارشات کارخانه‌ای آلمان

روز پنجشنبه نیز «انتخابات انگلستان» و همچنان «سفارشات کارخانه‌ای آلمان» از جمله وقایعی هستند که از سوی سرمایه‌گذاران دنبال می‌شوند. جزئیات مربوط به جلسه قبلی سیاستی بانک مرکزی اروپا نیز در همین روز منتشر خواهد شد.

اشتغال آمریکا

داده‌های مربوط به اشتغال آمریکا نیز در روز جمعه منتشر می‌شود. این داده‌ها در ماه‌های گذشته آنطور که به نظر می‌رسند خوب نیستند و نیاز به گذشت زمان و انتشار داده‌های دقیق‌تر دارد. تعداد شغل‌های ایجاد شده بعد از کرونا به شدت وابسته به شغل‌های نیمه وقت بوده است. درصورتی که تعداد شغل‌های تمام وقت به آن شدت ایجاد نشده است و رشدی قابل توجهی نسبت به بیش از یک سال گذشته نداشته است که نشانه خوبی برای بازار کار آمریکا نیست. با این وجود، انتظارها براین است که نرخ بیکاری تغییر چندانی نداشته باشد و حدود ۴ درصد منتشر شود.

«تعداد شغل‌های ایجاد شده در بخش درمان آمریکا و بخش خدماتی» نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد و احتمال دارد نزدیک به ۲۰۰ هزار شغلی باشد که بازار انتظار آن را دارد.

نکته مهم اما در داده‌های روز جمعه میزان «رشد درآمدها» است. ماه گذشته رشد درآمدها افزایش داشت که در داده‌های درآمد شخصی نیز منعکس شده بود. انتظار بازار این است که درآمد ساعتی به طور میانگین ۰٫۳ درصد رشد داشته باشد و در بعد سالانه نیز رشد آن ۳٫۹ درصد باشد. اگر رشد درآمد ساعتی بالا باشد، سبب تقویت دلار و طلا خواهد شد. از این بابت، به ترتیب داده‌های سطح درآمدها، تعداد شغل‌های ایجاد شده و نرخ بیکاری از اهمیت برخوردار هستند. اگر تعداد شغل‌های ایجاد شده بالاتر از انتظارات باشد دلار را تقویت خواهد کرد و می‌تواند روی طلا اثر منفی بگذارد، ولی باید در کنار آن درآمد هم دیده شود، به‌طوری که آیا رشد درآمد در حدی هست که درآمد بالا باقی بماند یا کمتر منتشر خواهد شد.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]