تحلیل بنیادی سهام خاور / تثبیت فروش ماهانه ایران خودرو دیزل در مدار ۵ همتی!
تحلیل بنیادی سهام خاور / تثبیت فروش ماهانه ایران خودرو دیزل در مدار ۵ همتی!

اکوایران: شرکت ایران خودرو دیزل در سه ماه اخیر توانسته است درآمدهای عملیاتی ماهانه خود را در بالای محدوده ۵ همتی تثبیت کند. فروش ۵ هزار و ۷۴ میلیارد تومانی خاور در حالی به ثبت رسیده که این شرکت در مرداد ماه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته است.

به گزارش اکوایران، سهام شرکت ایران خودرو دیزل در بازار اول فرابورس ایران با نماد خاور شناخته می‌شود. ارزش بازاری سهام شرکت ایران خودرو دیزل در حال حاضر ۳۲ هزار و ۴۳۷ میلیارد تومان است و شرکت ایران خودرو با مالکیت بیش از ۴۰ درصد از سهام خاور، سهامدار اصلی شرکت ایران خودرو دیزل است و شرکت سرمایه گذاری سمند و شرکت سرمایه گذاری سلیم نیز دیگر سهامداران عمده خاور به شمار می‌روند.

شرکت ایران خودرو دیزل در بین خودروسازانی که بزرگترین آن‌ها درگیر زیان انباشته هستند؛ سودآوری قابل توجهی دارد. ایران خودرو دیزل در سال‌های گذشته توانسته است روند سودآوری خود را مدیریت کند تا با قیمت‌گذاری دستوری و دیگر مشکلات صنعت خودرو و ساخت قطعات درگیر زیان‌سازی نشود.

افزایش ۲۳ درصدی درآمدزایی ایران خودرو دیزل در ۱۰ ماهه ۱۴۰۲

شرکت ایران خودرو دیزل در سال جاری رشد درآمدی متناسبی را پشت سر گذاشته است. شرکت ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۰ با ۱۱ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان درآمد عملیاتی، به طور متوسط ماهانه ۹۲۵ میلیارد تومان درآمدزایی کرده است. خاور در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۱۹ درصد افزایش درآمدزایی داشت و با ۳۵ هزار و ۴۲۳ میلیارد تومان فروش به متوسط ماهانه ۲ هزار و ۹۵۲ میلیارد تومانی دست پیدا کرد. بیشترین میزان فروش ماهانه شرکت ایران خودرو دیزل در سال ۱۴۰۰ به دی ماه با ۲ هزار و ۱ میلیارد تومان درآمد عملیاتی تعلق گرفت و در سال ۱۴۰۱ با ۵ هزار و ۸ میلیارد تومان به آذر ماه تعلق داشت.

سهم بخش خصوصی در بورس و فرابورس کمتر از ۱۵ درصد

شرکت ایران خودرو دیزل در ۱۰ ماهه طی شده از سال جاری نشان داده که عملکردی به نسبت بهتری به نسبت ۱۰ ماهه ابتدایی سال قبل در زمینه درآمدزایی داشته است. این شرکت تا انتهای دی ماه امسال ۳۵ هزار و ۲۹ میلیارد تومان فروش داشته که به نسبت فروش ۲۸ هزار و ۴۸۲ میلیارد تومانی ۱۰ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳ درصدی و به زبان دیگر، افزایش ۶ هزار و ۵۴۷ میلیارد تومانی داشته است. در این ۱۰ ماهه، بیشترین میزان فروش به دی ماه با ۵ هزار و ۷۴ میلیارد تومان تعلق گرفته و بیشترین افزایش فروش ماهانه نسبت به ماه مشابه در سال قبل نیز به فروردین ماه با ۱۲۸۳ درصد رشد تعلق گرفته است.

روند سودآوری ایران خودرو دیزل در دو سال اخیر

شرکت ایران خودرو دیزل در پاییز امسال سود خالص ۲ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومانی به ثبت رساند که ۱۳ درصد بیشتر از سود خالص پاییز سال قبل بود. روند سود سازی فصل بهار ایران خودرو دیزل نیز قابل توجه بوده است. شرکت ایران خودرو دیزل در بهار امسال توانست ۳٫۳ برابر بهار سال قبل درآمدزایی کند و در نهایت نیز ۲٫۸ برابر بهار ۱۴۰۱ سود خالص شناسایی کند.

شرکت ایران خودرو دیزل در ۹ ماهه سال جاری با رشد ۲۴ درصدی درآمدزایی که به ۲۹ هزار و ۹۵۹ میلیارد تومان رسید؛ در حالی که ۹ ماهه سال گذشته فروش ۲۴ هزار و ۵۶ میلیارد تومانی داشته، ۳۳ درصد بیشتر از ۹ ماهه سال قبل سود ناخالص و ۲۳ درصد سود خالص بیشتر ساخته است. شرکت ایران خودرو دیزل در ۹ ماهه سال قبل ۴ هزار و ۳۴۱ میلیارد تومان سود خالص ساخته بود که در ۹ ماهه امسال به ۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان سود خالص رسیده است.

دلایل کاهش زیان ذوب در بورس تهران

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]