دلار زیر خط مقاومتی/ چالش تعطیلی‌های برقی برای بازارها
دلار زیر خط مقاومتی/ چالش تعطیلی‌های برقی برای بازارها

اکوایران: دلار تهران در روز جاری رشد کرد و به پشت ایستگاه مقاومتی ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومانی رسید

دلار تهران در روز جاری رشد کرد و به پشت ایستگاه مقاومتی ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومانی رسید، محدوده مقاومتی فوق سطحی است که دلار تهران در ۱۲ روز قبل نتوانسته آن را بشکند.

بازار ارز در ابتدای هفته جاری در نیمه دوم کانال ۵۷ هزار تومانی جای گرفته بود و در روز جاری خود را به نیمه کانال ۵۸ هزار تومانی رساند.

آخرین جلسه هیئت دولت سیزدهم در روز چهارشنبه برگزار شد و کشور در هفته آتی به استقبال دولت آقای پزشکیان و مراسم تنفیذ او می‌رود.

امروز بانک‌ها در تهران، تعطیل بودند و گرمی هوا و افزایش مصرف انرژی گمانه‌زنی‌ها را درباره احتمال تعطیلی شنبه افزایش داده است. هوای کره زمین در حال گرم‌تر شدن است و پیش‌تر سال ۲۰۲۳ به عنوان گرم‌ترین سال تاریخ ثبت شد.

ولی اکنون این احتمال وجود دارد که سال ۲۰۲۴ رکورددار گرما شود. در این شرایط ناترازی مصرف برق و انرژی در ایران افزایش یافته است به طوری که تعطیلی ادارات و صنایع جلب توجه می‌کند. در چنین شرایطی با تعطیلی صنایع و شرکت‌ها انتظار می‌رود که درآمدها کاهش یابد که برای بازار ارز مطلوب نیست.

در چنین شرایطی وزیر صمت بر واردات خودروهای برقی و جایگزینی آن با خودروهای بنزینی اصرار دارد اگرچه اکثریت کشورهای پیشرفته جهان به دنبال جایگزینی خودروهای برقی هستند ولی در این باره چند ابهام وجود دارد، اول آنکه خودروهای برقی مصرف برق را افزایش خواهند داد آن هم در شرایطی که ناترازی مصرف برق و‌ گرم‌تر شدن هوا باعث تعطیلی کارخانه‌ها و صنایع شده است.

مساله دیگر آن است که چندی پیش احمد آقایی معاون صنایع حمل‌و‌نقل وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت اعلام کرد که مردم با کد ملی می‌توانند برای نیاز شخصی خودرو وارد کنند. 

اگر هر فرد خودش یک خودرو وارد کند کشور از صرفه مقیاس در فعالیت اقتصادی محروم می‌شود و هزینه تمام شده آن برای کشور بیشتر از واردات عمده خواهد بود. از طرفی در این شرایط نمایندگی خودروهای وارداتی و چگونگی تأمین قطعات خودروها سوال دیگری است، زیرا در صورتی که برای این موارد راه‌حلی پیش‌بینی نشود واردات خودرو نمی‌تواند آن چنان مفید باشد و باعث هدررفت منابع ارزی می‌شود.

بازار سرمایه به دنبال متغیرهای واقعی

بازار سرمایه در هفته جاری بیشتر منفی شد و بازدهی منفی را ثبت کرد. بازدهی شاخص کل بورس در این هفته به منفی ۱.۲ درصد رسید و ارزش معاملات خرد هم کاهش پیدا کرد.

روز قبل نامه مدیر ایران‌خودرو منتشر شد که طی آن نامه افزایش قیمت شش محصول این شرکت مطرح شده بود. برخی تحلیلگران این نامه را گامی در جهت آزادسازی قیمت خودرو دانستند احمد آقایی‌ معاون وزارت صمت اعلام کرده است که ایران‌خودرو درخواست خود را مبنی بر افزایش قیمت محصولات به وزارت صمت اعلام کرده است. این درخواست در حال بررسی است و تا حالا هیچ ابلاغ رسمی به ایران‌خودرو و سایپا درباره افزایش قیمت خودرو نداشتیم.

آنچه مشخص است آنست که بازار سرمایه از افزایش قیمت‌ها و آزادسازی قیمت‌ها استقبال می‌کند ولی دولت‌ها در اتخاذ چنین تصمیماتی محتاط هستند. در حال حاضر مساله ناترازی برق و تعطیلی پی‌در‌پی به نکته منفی در بازار سرمایه در نظر تحلیلگران تبدیل شده است. در گذشته بازار ارز به تغییر دولت‌ها واکنش مثبت نشان می‌داده است ولی عملکرد اخیر بازار سرمایه نشان می‌دهد که بازار سرمایه به دنبال متغیرهای واقعی و اثرگذارتری است.

حباب ربع سکه به هشتاد درصد رسید

علیرغم رشد قیمت دلار و درهم در روز جاری، حباب درهم منفی‌تر شد این مساله نشان می‌دهد ذخایر درهم در وضعیت خوبی است و بازارساز احتمالا بازار ارز را از کانال درهم کنترل می‌کند. تتر همچنان مانند روز قبل بالاتر از دلار تهران معامله می‌شود. در لحظه نگارش این گزارش سکه امامی وارد کانال ۴۱ میلیون تومانی شده است و در محدوده ۴۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. حباب سکه امامی نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۳ درصد رشد کرده و در کانال ۲۰ درصدی قرار گرفته است. در روز جاری حباب ربع سکه وارد کانال ۸۰ درصد شد و حباب طلای آب شده پس از هفت روز کاری مثبت شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]