چشم بازارهای جهانی این هفته به کدام رویدادهای اقتصادی است؟
چشم بازارهای جهانی این هفته به کدام رویدادهای اقتصادی است؟

اکوایران: رویدادهای مهمی از جمله جلسات بانک مرکزی انگلستان و ژاپن این هفته بر تصمیمات سرمایه گذاری فعالان بازار اثرگذار بوده است.

به گزارش اکوایران، تصمیمات بانک‌های مرکزی مهم جهان از جمله بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی ژاپن و انتشار داده‌های مربوط به رشد اقتصادی و تورم اروپا از جمله رویدادهای مهم اقتصادی هفته پیش رو برای فعالان بازارهای جهانی است.

شاخص مدیران خرید چین

شاخص مدیران خرید (PMI) از اقتصاد چین از جمله مهم‌ترین داده های اقتصادی هفته پیش‌رو برای سرمایه گذاران جهان است که روز سه شنبه ۳۰ جولای منتشر خواهد شد. انتظار بازار عمدتا این است که نزدیک به اعداد ماه قبل (کمی پایین‌تر) منتشر شود.

رشد اقتصادی و تورم اروپا

داده های تولید ناخالص داخلی و تورم از اقتصاد اروپا نیز این هفته در روزهای سه شنبه و چهارشنبه منتشر خواهد شد.

انتظار می‌رود رشد GDP برای فرانسه مانند سه ماهه قبل باشد؛ اما در اسپانیا انتظارها عمدتا این است که رشد نسبت به سه ماهه اول سال نصف شود، و از ۰٫۸ درصد به ۰٫۴ درصد کاهش پیدا کند. در آلمان نیز انتظار می‌رود رشد GDP مشابه سه ماهه اول سال ۰٫۲ درصد منتشر شود، ولی احتمال رشد ۰٫۱ درصدی هم وجود دارد که نشان می‌دهد شرایط اقتصادی این کشور آنقدرها مطلوب نیست، برخلاف اقتصادهای کوچکتر در حوزه یورو چون فرانسه، یونان و ایرلند که شرایط اقتصادی آنها در ۲ سال اخیر بسیار بهتر از اقتصادهای بزرگتر بوده است.

درکل انتظار بازارها مبنی بر رشد ۰٫۳ درصدی اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال جاری است و احتمال رشد اقتصادی ۰٫۲ درصدی نیز وجود دارد.

داده تورم اروپا نیز برای ماه جولای در این هفته منتشر می‌شود. این داده می‌تواند در نگاه بازار نسبت به نرخ بهره یورو تاثیرگذار باشد. انتظار فعالان بازار عمدتا این است که تورم کل تغییر نکند و روی ۲٫۵ درصد باقی بماند ولی برای تورم هسته انتظار بازار کاهش اندک به ۲٫۸ درصد از ۲٫۹ درصد است. در چند ماه گذشته مسیر کاهش تورم در اروپا هموار نبوده است و تغییر زیادی در تورم نداشته است ولی با اینحال بازار انتظار دارد از سوی بانک مرکزی اروپا نیز مانند فدرال رزور دو یا سه مرحله کاهش نرخ بهره اتفاق بیفتد.

ولی این تورم اروپا از این منظر حائز اهمیت است که اگر کمتر از انتظارات منتشر شود می‌تواند یورو را تضعیف کند، ولی درصورتی که بالاتر از انتظارات منتشر شود می‌تواند به تقویت یورو کمک کند؛ که البته بستگی به رشد GDP دارد که کاهش ملموسی را نداشته باشد. اگر رشد اقتصادی طبق انتظارات باشد ولی تورم بالاتر باشد می‌تواند یورو را در مقابل ین ژاپن تقویت کند.

جلسه سیاستی بانک مرکزی ژاپن

جلسه بانک مرکزی ژاپن نیز از جمله رویدادهای مهم برای بازارهای جهانی است که روز سه شنبه برگزار می‌شود. انتظار سرمایه گذاران عمدتا این است که این نهاد به احتمال ۶۸ درصد افزایش نرخ بهره را در این جلسه اعمال کند و آن را تا ۰٫۲۵ درصد افزایش دهد. ولی این اتفاق لزوما به معنای تقویت ین ژاپن نیست؛چراکه باید دید سیاست‌های پولی برای میزان خرید اوراق چه تغییری خواهد کرد.

اجماع اقتصاددان بازار این است که بانک مرکزی ژاپن احتمالا میزان خرید اوراق را کاهش خواهد داد. در شرایط کنونی بانک مرکزی ژاپن ماهانه ۶ تریلیون ین اوراق دولتی خریداری می‌کند که نسبت به اندازه GDP نزدیک به ۳۹ میلیارد دلار می‌رسد، که عدد بسیار بالایی است. انتظار می‌رود باتوجه به اینکه بانک مرکزی قرار است به سیاست‌های انقباضی روی آورد این میزان را به ۵ تریلیون ین در این جلسه کاهش دهند. اگر این کاهش اتفاق نیفتد ین به شدت تضعیف می‌شود. این انتظار در سناریوی اصلی انتظار بازار است. و بازار انتظار دارد در دوسال آینده میزان خرید اوراق به ۳ تریلیون ین برسد. ولی باید دید آیا این انتظارات برآورده می‌شود یا خیر.

نکته مهم بعدی درباره سیاست بانک مرکزی ژاپن این است که اگر سیاست افزایش نرخ بهره در پیش گرفته شود و میزان خرید اوراق را کاهش دهند، بازده اوراق ژاپن افزایش خواهد یافت. اگر این افزایش نرخ بهره چشمگیر باشد و بقیه بانک‌های مرکزی نیز به کاهش نرخ بهره روی آوردند، باتوجه به اینکه ژاپنی‌ها حجم زیادی از دارایی‌ها را در کشورهای پیشرفته دیگر دارند این رشد بازدهی در ژاپن و کاهش بازدهی در سایر کشورها ریسک بزرگی برای دارایی‌های این کشورها خواهد بود. زمانی که هزینه پول در ژاپن افزایش پیدا می‌کند، تمایل سرمایه گذاران ژاپنی برای نگه داشتن سرمایه‌های خارجی کاهش یافته و احتمالا فروشی از میزان دارایی آنها در کشورهای دیگر اتفاق می افتد، که سبب تقویت ین خواهد شد. حتی قسمتی از افت شدید بازار سهام در آمریکا و در اروپا هم به اتفاقات در رشد ین ژاپن نسبت داده می‌شود. بنابراین سیاست‌های ژاپن از این بابت که می‌تواند روی دارایی‌های کشورهای دیگر تاثیرگذار باشد حائز اهمیت است.

جلسه سیاستی بانک مرکزی انگلستان

جلسه بانک مرکزی انگلستان برای تعیین نرخ بهره نیز از جمله رویدادهای مهم این هفته است که روز پنج شنبه برگزار می‌شود.

انتظار فعالان بازار عمدتا این است که تنها ۵۰ درصد احتمال کاهش نرخ بهره در این جلسه وجود دارد. این جلسه پیچیده‌ای برای بازار است چراکه از معدود دفعاتی است که بازار نمی‌داند قرار است چه اتفاقی در جلسه تعیین نرخ بهره بیفتد. ولی بنظر می‌رسد بازار شاهد کاهش نرخ بهره در این جلسه در انگلستان باشد.

باتوجه به داده‌های منتشر شده در هفته‌های اخیر تورم بخش خدمات انگلستان همچنان در سطح ۵٫۷ درصد و تورم هسته ۳٫۵ درصد است و تا رسیدن به ۲ درصد فاصله دارند. ولی باتوجه به اینکه مسیر تورم برای همه بازارها در پیش بینی براساس داده‌های موجود و سیاست افزایش نرخ بهره، نزولی است و با اطمینان همه بانک‌های مرکزی پیش بینی می‌کنند که تا ۲۰۲۵ یا نهایتا اوایل ۲۰۲۶ به تورم ۲ درصدی برسند. بنابراین احتمال اینکه کاهش نرخ بهره اتفاق بیفتد وجود دارد، و می‌تواند پوند انگلستان را ضعیف کند.

در صورتی که سخنرانی رئیس بانک مرکزی انگلستان نیز سیگنال ادامه کاهش نرخ بهره را داشته باشد می‌تواند روی ارزش پوند انگلستان اثرگذار باشد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]