۵ محرک رکوردزنی طلای جهانی به بالای ۲۵۰۰ دلار/ افزایش قیمت ادامه دارد؟
۵ محرک رکوردزنی طلای جهانی به بالای ۲۵۰۰ دلار/ افزایش قیمت ادامه دارد؟

اکوایران: تحلیلی از نشریه بلومبرگ ۵ عامل از جمله نرخ‌های بهره واقعی را به عنوان محرک‌های اصلی افزایش قیمت جهانی طلا معرفی کرده است. از منظر برخی تحلیلگران طلای جهانی می‌تواند تا اواسط ۲۰۲۵ تا ۲۷۰۰ دلار نیز افزایش یابد.

به گزارش اکوایران، به‌دنبال تقویت انتظارات از اینکه فدرال رزرو آمریکا در آستانه کاهش نرخ‌های بهره قرار دارد، طلا با عبور از ۲۵۰۰ دلار در هر اونس رکوردهای بی سابقه‌ای را ثبت کرده است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، این فلز گران‌بها با رشد ۲۱ درصدی در سال جاری یکی از بهترین عملکردها را در میان سایر کالاهای پایه اصلی داشته است و بانک‌ها از جمله UBS Group و ANZ Group Holdings معتقدند همچنان می‌تواند بیشتر رشد داشته باشد.

وین گوردون استراتژیست کامودیتی‌ها از UBS Global Wealth Management با اشاره به تغییر موضع فدرال رزرو، خرید بانک‌های مرکزی و تقاضا برای پوشش‌های پرتفوی پیش بینی می‌کند که قیمت‌ها تا اواسط سال ۲۰۲۵ به سمت ۲۷۰۰ دلار در هر اونس حرکت خواهد کرد.

باتوجه به اینکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو قرار است اواخر این هفته در جکسون هول سرنخ‌هایی از چشم انداز‌سیاست پولی آمریکا ارائه دهد، محرک‌های اصلی شکل‌دهنده چشم‌انداز طلا می‌تواند در پنج نمودار نشان داده شود.

نرخ‌های بهره واقعی

رشد اخیر قیمت جهانی طلای عمدتا به لطف انتظارات از اینکه سیاستگذاران آمریکا به زودی کاهش نرخ های بهره را آغاز خواهند کرد ایجاد شد، چراکه انتظارات مبنی بر کاهش نرخ‌های بهره در جلسه ماه آینده فدرال رزرو تقویت شده است. این روایت نرخ‌های بهره واقعی را کاهش داده است و محیط مساعدتری برای شمش ایجاد کرده است که بهره‌ای نمی‌پردازد.

تحرکات اخیر؛ شامل افزایش قیمت طلا و کاهش نرخ های بهره، این سیگنال را می‌دهند که محرک‌های کلان سنتی چون بازده اوراق دوباره مورد توجه قرار گرفته‌اند. اوایل سال جاری، شمش طلا باوجود افزایش بازده اوراق تقویت شد، الگویی غیرعادی که تحلیلگران باتجربه را نیز شگفت زده کرد. دلیل این مساله عمدتا مربوط به خریدهای قوی بانک‌های مرکزی، به‌خصوص در بازارهای نوظهور بود.

سفارشات صندوق‌ها

با افزایش قیمت طلا، صندوق‌های تامینی و سفته بازان مشارکت بیشتری داشته اند. شرط بندی‌های صعودی و معاملات آتی Comex نزدیک به بالاترین حد چهارسالانه خود هستند. افزایش ۹ درصدی در میزان حجم باز معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که سرمایه گذاران خوش بینی بیشتری درباره شمش دارند، تا اینکه تنها سفارشات فروش را بسته باشند.

با اینحال، به گفته دنیل قالی، استراتژیست ارشد کالا در TD Securities، در کوتاه مدت اکنون پوزیشن‌ها (سفارشات خرید) بنظر متورم به‌نظر می‌رسند و صندوق‌ها ممکن است آسیب پذیر باشند؛ به گفته او، کاتالیزورهای بعدی برای قیمتگذاری مجدد، چشم انداز فدرال رزرو با نشست روسای بانک‌های مرکزی در جکسون هول و به دنبال آن داده‌های اشتغال آمریکا خواهد آمد.

سرمایه گذاران صندوق‌های بورسی

باوجود نشانه‌های از علاقه بیشتر در هفته‌های اخیر، سناریوی مشابهی احتمالا در صندوق های بورسی در جریان است. درحالی که قیمت‌های طلا در ماه‌های آوریل و مارس به‌شدت رشد کردند، صندوق‌های بورسی همچنان شاهد جریان خالص خروجی بودند، بطوری که آمار جهانی در اواسط ماه می به کمترین میزان از سال ۲۰۱۹ رسید. اما به‌نظر می‌رسد از دو ماه قبل این شرایط تغییر کرده است بطوری که صندوق‌های بورسی دو ماه متوالی خالص ورودی را ثبت کردند.

تقاضای خارج از بازار

ردیابی تقاضا در بازار خارج از بورس که معاملات از طریق کارگزاران یا بین خریداران و فروشندگان به‌طور مستقیم، بدون صرافی یا مرکز مبادله انجام می‌شود ممکن است سخت باشد، اما این تقاضا یکی از ویژگی‌های مهم امسال بوده است.

براساس گزارش «شورای جهانی طلا»، افزایش خرید شمش‌های فیزیکی، به ویژه توسط دفاتر خانوادگی در آسیا، به تقاضای طلا کمک کرد تا بهترین سه ماهه دوم خود را در حداقل ۲۵ سال گذشته ثبت کند. انجمن تولیدکنندگان می‌گوید، انتظار می‌رود رشد بیشتر تقاضا در بازار فرابورس، که برخی از خریدهای بانک مرکزی را نیز شامل می‌شود، محرک اصلی افزایش قیمت طلا باشد.

پریمیوم شانگهای

درحالی که بسیاری از شاخص‌ها مثبت به‌نظر می‌رسند ارقامی از چین اینطور نیستند.

اوایل سال جاری شوق خرید از سوی سرمایه گذاران خرد محلی، همراه با خریدهایی از سوی بانک مرکزی این کشور به افزایش قیمت‌های طلا کمک کرد. از آن زمان اما بانک مرکزی خرید را متوقف کرده است. به علاوه، پریمیوم‌ها روی طلا در شانگهای ضعیف شده است، بطوری که دو ماه گذشته منفی شد، که نشان دهنده کاهش تقاضاست.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]