واردات آیفون ۱۲ و ۱۳ ممنوع است؟
واردات آیفون ۱۲ و ۱۳ ممنوع است؟

پیگیری ایسنا از سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ممنوعیت واردات آیفون همچنان مربوط به مدل‌های آیفون ۱۴ به بعد است و تغییری در این رابطه ایجاد نشده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، اخیرا تصویب‌نامه هیئت وزیران درخصوص «تعیین اصلاحات تعرفه ای (۳۷۲) ردیف شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت برخی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات» منتشر شده بود که بر اساس آن با توجه به ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد.
بعد از انتشار این تصویب‌نامه، گمرک ایران در نامه‌ای اعلام کرده که واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری Apple ممنوع است و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذیصلاح، سود بازرگانی آن به میزان ۹۶ تعیین شده است.
با این حال هر دو نامه دارای ابهاماتی بود؛ چراکه تاکنون ممنوعیت برند Apple به طور کامل ممنوع نبوده و آیفون‌های ۱۲ و ۱۳ و مدل‌های قبل از آن به کشور وارد می‌شد. با این حال با این دو ابلاغیه جدید این ابهام ایجاد شده که آیا واردات آیفون به طور کامل به کشور ممنوع شده است؟ همچنین این سوال درباره تعیین تعرفه ۹۶ درصدی هم وجود داشت که آیا این تعرفه برای همه مدل‌های آیفون (در صورت رفع ممنوعیت) اعمال خواهد شد یا فقط برای آیفون ۱۴ به بالا در نظر گرفته شده است؟
پیگیری از سازمان توسعه تجارت نشان می‌دهد ممنوعیت واردات مطرح شده در این نامه‌ها مربوط به مدل‌های ۱۴  به بعد است و ممنوعیت جدید در رابطه با ورود آیفون به کشور وضع نشده است.
با این حال آنطور که سازمان توسعه تجارت به ایسنا اعلام کرده، سود بازرگانی ۹۶ درصد برای همه مدل‌های آیفون در نظر گرفته شده است.
گفتنی است از ابتدای پاییز ۱۴۰۱ واردات آیفون ۱۴ به بالا به شکل تجاری و مسافری به کشور ممنوع شد. این تصمیم باعث شد قیمت آیفون ۱۳ به دلیل داشتن رجیستری و گارانتی از آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق گران‌تر شده و در حال حاضر هم عده‌ای ترجیح می‌دهند با پول کمتر از آخرین تکنولوژی موجود استفاده کنند و در کنار آن با استفاده از یک موبایل ارزان قیمت سیم کارت خود را فعال کنند و با جدیدترین مدل آیفون به اینترنت یک موبایل ارزان متصل شوند و کارهای خود را پیش ببرند.  
مدتی بعد هم سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت که بعید است تصمیم ممنوعیت واردات آیفون ۱۴ به بالا عوض شود و ورود، استفاده، به کارگیری و فروش این موبایل ممنوع است. همچنین پیرو ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از هفته دوم مهر ماه فرایند جمع آوری گوشی‌های آیفون قاچاق ۱۴ و ۱۵  از بازار آغاز شد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]