نیاز به برنامه‌ریزی برای صادرات جوجه یکروزه در نیمه دوم سال/ تصمیم وزیر جهاد کشاورزی برای صادرات مرغ مازاد
نیاز به برنامه‌ریزی برای صادرات جوجه یکروزه در نیمه دوم سال/ تصمیم وزیر جهاد کشاورزی برای صادرات مرغ مازاد

دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای صادرات جوجه یکروزه مازاد در نیمه دوم سال، از تصمیم وزیر جهاد کشاورزی برای صادرات مرغ مازاد کشور خبر داد.

محمدرضا صدیق‌پور، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین، با تاکید بر اینکه در حال حاضر تولید جوجه یک روزه در کشور به ثبات رسیده است، گفت: اکنون ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در داخل تولید می‌شود و ۱۰ میلیون قطعه از محل واردات تامین می‌شود.
وی ادامه داد: با جوجه‌ریزی واحدهای مرغ مادر که در حال جایگزینی هستند، جوجه‌ریزی برای واحدهای تولیدی به حد مطلوب می‌رسد و در نیمه دوم سال نه تنها واردات نداریم بلکه صادرکننده هم خواهیم بود.
به گفته صدیق‌پور، ۱۰ میلیون تخم مرغ نطفه‌داری که وارد کشور می‌شود، مربوط به جوجه گوشتی است و این واردات با هدف تامین ۱۵۰ میلیون قطعه مرغ در راستای سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی وارد شده است.
وی در پاسخ به این سئوال که چه شد بعد از مدتها خودکفایی در حوزه تامین جوجه یک روزه، ایران به واردکننده تخم مرغ نطفه‌دار تبدیل شد، توضیح داد: سال گذشته تولید جوجه مادر ما دچار وقفه شده بود، به همین خاطر به اندازه کافی جوجه‌ریزی اجداد صورت نگرفته بود. جوجه مادر هم به همین نسبت در سال گذشته کم بود.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه ادامه داد: سال قبل نصف این تعداد جوجه مادر داشتیم به همین خاطر مجبور بودیم گله‌ها را با سن بالاتر نگه داریم که کمبودها را جبران کنیم.
وی افزود: ۱۰ میلیون تخم مرغ نطفه‌دار بر اساس هدف‌گذاری وزارت جهاد کشاورزی وارد کشور شد؛ اما با جوجه‌ریزی مادر که از ابتدای سال روند عادی به خودش گرفته است، قطعا تولیداتمان در نیمه دوم سال به حد مطلوب می‌رسد و نیاز به واردات هم نخواهیم داشت.
صادرات مرغ مازاد برای تنظیم بازار
صدیق پور گفت: در حال حاضر تولید مرغ هم یک روند عادی به خودش گرفته است و این محصول به اندازه کافی تولید می‌شود؛ ضمن اینکه وزیر جهاد کشاورزی مصمم است سرریز این تولید را به صورت صادرات از دسترس بازار خارج کند تا موجبات افت قیمت مرغ زنده را رقم نزند.
وی درباره امکان صادرات جوجه یکروزه تصریح کرد: با این روندی که جوجه یکروزه در کشور تولید می‌شود، حدود پنج تا ۱۰ درصد مازاد تولید خواهیم داشت که باید برای صادرات آن اقدام کنیم. این مازاد تولید در نیمه دوم از ماه‌های دی و بهمن به بعد رقم خواهد خورد.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه درباره وجود بازار هدف برای جوجه یکروزه ایران توضیح داد: کشورهای حاشیه شامل افغانستان، عراق و ترکمنستان برای صادرات وجود دارند. جوجه یکروزه‌های تولید شده مربوط به لاین آرین و نژادهای خارجی است اما عمدتا خارجی هستند.
حال مرغداری‌ها را در برنامه‌های خاموشی مراعات کنید
صدیق‌پور درباره اثر خاموشی‌ها روی فعالیت مرغداران بیان کرد: در برنامه‌های خاموشی یک مقداری مراعات حال مرغداری‌ها را می‌کنند. امروز تمام واحدهای مرغداری دارای دیزل ژنراتور هستند. اگر به موقع نتواند این ژنراتورها را روشن کنند، فاجعه پیش می‌آید. البته خاموشی‌های ما کم است.
وی افزود: مرغداری مثل بقیه صنوف نیست و برای ما فعلا خاموشی در نظر نگرفته‌اند.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه گفت: اگر ۱۰ دقیقه برق مرغداری قطع شود، باید تمام جوجه‌ها و مرغ‌ها را بیرون بریزیم زیرا آنها مرتب تنفس می‌کنند و هواکش‌های ما در طول دوره‌ای که مرغ در سالن وجود دارد، همواره روشن است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]