سهام کارخانجات به کارگران واگذار می‌شود
سهام کارخانجات به کارگران واگذار می‌شود

در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد نیوز، نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های ۱۳۹۴،۱۳۸۴،۱۳۷۴،۱۳۶۴،۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.
در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.
۱۸ تیر ۱۳۵۴؛ ۷۵ پروژه طرح اقتصادی مورد مذاکره ایران و کانادا قرار گرفت
مقام‌های دولتی ایران و کانادا گفت‌وگوها و تبادل‌نظرهای خود را در زمینه اجرای ۷۵ پروژه جداگانه اقتصادی آغاز کرده‌اند. مذاکرات روز گذشته در نخستین گردهمایی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و کانادا آغاز شد.
فرخ نجم‌آبادی، وزیر صنایع و معادن ایران است. مقامات کانادایی دیروز گفتند ۷۵ پروژه اقتصادی که اینک هیات‌های ایران و کانادا درباره آنها بحث و گفت‌وگو می‌کنند، طرح‌های پیشنهادی بازرگانان و صاحبان صنایع کانادایی است.
۱۸ تیر ۱۳۶۴؛ تاکید شورای اقتصادی بر ضرورت واگذاری کارخانه‌ها به کارگران
در جلسه شورای اقتصاد که به ریاست میرحسین موسوی نخست‌وزیر تشکیل شد به منظور افزایش تولید برق تصمیماتی اتخاذ شد، در این جلسه تولید و مصرف برق و رفع نارسایی‌های این صنعت مورد بحث قرار گرفت و تصمیمات لازم در جهت افزایش تولید برق اتخاذ شد.
سپس کمیسیون منتخب شورای اقتصاد در مورد نحوه واگذاری سهام کارخانه‌های دولتی به کارکنان گزارش مبسوطی از نتایج به دست آمده را به شورا ارائه کرد و شورای اقتصاد نیز پیرو تصمیمات اردیبهشت ماه مجددا بر ضرورت واگذاری سهام کارخانجات به کارکنان تاکید کرد و مقرر نمود که براساس قوانین و مصوبات به تدریج سهام کارخانجات به کارگران و کارکنان آن واگذار شود و در این زمینه تسهیلات لازم فراهم شود و همزمان با بررسی‌های لازم و بنیادی هر جهت گسترش این امر صورت پذیرد.
۱۸ تیر ۱۳۸۴؛ ژاپن یک کارخانه کفش صنعتی در قشم می‌سازد
کمپانی «اوتافوکو» ژاپن به زودی یک کارخانه تولید صنعتی کفش در منطقه آزاد قشم تاسیس می‌کند.
این مطلب را مدیر امور بین‌المللی کمپانی اوتافوکوی ژاپن در مراسم گشایش نمایندگی فروش اوتافوکو در منطقه آزاد قشم اعلام کرد.
مهندس بهروز بوشهری، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل منطقه آزا قشم اظهار امیدواری کرد با تاسیس کارخانجات صنعتی اوتافوکو در آینده نزدیک گام مهمی در راستای حضور و مشارکت ژاپن در فعالیت‌های صنعتی و صادراتی منطقه آزاد قشم برداشته شود.
بدهی معوق ایران به ۱۲۶ شرکت ایتالیایی مهرماه پرداخت می‌شود
براساس یک توافق رسمی، تا هشتم مهرماه سال جاری ۱۲۶ شرکت ایتالیایی طلب خود را به ارزش هفت میلیون دلار از ایران وصول خواهند کرد. طبق این موافقتنامه که ششم تیرماه میان نمایندگان بانک‌های ایرانی و اتحادیه صاحبان صنایع و بانک «مدیو کردیتو» در رم به امضا رسید، آخرین بخش از کل بدهی‌های ایران به ایتالیا نیز به ارزش ۴۲۰ میلیون دلار زمان بندی مجدد خواهد شد.
توافق مربوط به این زمان‌بندی تا پایان ماه جاری امضا می‌شود. مجموع بدهی‌های یاد شده به مبلغ ۴۲۷ میلیون دلار به اعتباراتی مربوط می‌شود که طی چند سال گذشته خارج از پوشش بیمه‌ای «ساچه» (بیمه تجارت خارجی ایتالیا) گشایش شده است. در زمان‌بندی بدهی ۴۲۰ میلیون دلاری ایران به ایتالیا، ۲۵ درصد آن به صورت نقد حداکثر تا پایان مرداد ماه امسال و بقیه به صورت سفته‌های بانک مرکزی در اختیار طلبکاران قرار خواهد گرفت. این بدهی شامل ۲۰۰ شرکت ایتالیایی است.
پیش از این طبق توافقی که در ژانویه سال جاری در لندن به امضا رسید، یک میلیارد دلار از بدهی‌های ایران به شرکت‌های تحت پوشش «ساچه» زمان‌بندی و تا سال ۲۰۰۰ میلادی پرداخت خواهد شد.
تا امروز ۸۲۶ میلیون دلار از بدهی‌های مربوط به اعتبارات تحت پوشش «ساچه» پرداخت شده است.
با حل و فصل مسائل مالی میان دو کشور، فعالیت‌های «ساچه» در کشورمان از سر گرفته خواهد شد و شرکت‌های ایتالیایی بیش از پیش مناسبات خود را با جمهوری اسلامی گسترش خواهند داد.
۱۸ تیر ۱۳۸۴؛ خاتمی: شعار بردن پول نفت بر سر سفره‌های مردم خطرناک است
رئیس جمهوری گفت: باید سرمایه نفت را در مسیر تولید و کارآفرینی به کار گرفت. اگر چنین شود، هم اشتغال ایجاد خواهد شد و هم سفره‌های مردم رنگین‌تر خواهد شد و اختلاف طبقاتی نیز کاهش می‌یابد.
سیدمحمد خاتمی، در مراسم بزرگداشت روز مالیات و تجلیل از مودیان و کارگزاران نمونه مالیاتی گفت: اینکه مطرح می‌شود پول نفت را به درون سفره‌های مردم خواهیم برد، هم می‌تواند معنای درست و هم می‌تواند معنای خطرناکی داشته باشد.
رئیس‌جمهوری گفت: نمی‌توان با تزریق مصنوعی پول، آن هم فقط برای یک یا دو دوره، قدرت خرید مردم را بالا برد و بعد با تورمی که از همین افزایش قدرت خرید مردم در جامعه ایجاد می‌شود، قدرت خرید مردم به تدریج کاهش یابد، خاتمی در عین حال گفت: اگر پول نفت در جهت تولید و تقویت بخش خصوصی به کار گرفته شود و از سوی دیگر مالیات نیز با سازوکارهای درست و منطقی اخذ شود، می‌توان به رشد اقتصادی ۸ درصد و بالاتر امیدوار بود.
وی گفت: برای اینکه اهداف بلند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور تحقق یابد، باید رشد ۸ درصدی اقتصاد و حتی بالاتر از آن را تجربه کنیم و با این نگاه و پرهیز از دیدگاه‌های غلط، می‌توان راه پرافتخاری را که طی شده است، ادامه داد.
خاتمی بار دیگر قاطعانه از عملکرد اقتصادی دولت در هشت ساله گذشته دفاع کرد و گفت: در حالی این دولت را تحویل می‌دهم که بدون هیچ مبالغه‌ای و به طور مستند و مدلل اعلام می‌کنم که ایران آماده یک جهش توسعه‌ای شده است.
جهشی که در طول تاریخ ایران هیچگاه زمینه آن فراهم نشده بود. وی لزوم توزیع عادلانه درآمدها و نه تزریق مساوی پول در جامعه را که به تورم نیز منتهی می‌شود.
ضروری دانست و گفت: باید با در نظر گرفتن سه چهار گروه آسیب‌پذیر جامعه و با تولید و ثروت‌آفرینی و ارتقای بهره‌وری و استفاده از امکانات بین‌المللی و کسب مدیریت مدرن و حرکت به سوی عدالت اجتماعی، در مسیر خدمت بهتر و مناسب به ملت گام برداشت و این دولت در برنامه چهارم توسعه نیز به این مهم توجه کرده است.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت امضای یادداشت تفاهم انتقال گاز ایران به پاکستان از طریق لوله را گامی مهم برای امتداد این خط به هند اعلام کرد.
وی در پایان مذاکرات دو روزه خود با مسوولان وزارت نفت پاکستان اظهار امیدواری کرد این تفاهم‌نامه منجر به امضای قرارداد میان مسوولان سه کشور ایران، پاکستان و هند شود.
زنگنه همچنین در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با «امان‌الله خان جدون» وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان آمادگی ایران را برای صدور گاز با خط لوله به پاکستان و هند اعلام کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]