سرمایه گذاری در بازار مسکن بهتر است یا خرید خودرو؟
سرمایه گذاری در بازار مسکن بهتر است یا خرید خودرو؟
خودرو و مسکن از انتخاب‌های اصلی افراد برای سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌روند. مسکن در رکود چندساله قرار داشته و خودرو نیز در کوتاه‌مدت نوسانات زیادی را به ثبت می رساند. اگر به این سؤال فکر می‌کنید که کدام بازار می‌تواند یک انتخاب منطقی باشد، با ما در این مقاله همراه شوید.

با توجه به تورم بالا و نوسانات قیمتی، خریدوفروش کالاهای اساسی به یکی از راه‌های سرمایه گذاری یا حداقل حفظ ارزش پول برای افراد تبدیل شده است. ملک از دیرباز یکی از اساسی‌ترین بازارها برای سرمایه گذاری محسوب می‌شود اما خودرو در ایران برخلاف دیگر نقاط جهان کالای دیگری است که از آن هم برای سرمایه گذاری استفاده می‌کنند. برای نمونه بررسی میزان مالیات، نوسانات نرخ مصالح مانند قیمت آهن آلات و سیمان یا میزان بودجه عمرانی دولت در بخش مسکن و یا بررسی هزینه‌های نگهداری خودرو عواملی هستند که حتماً باید قبل از خرید مسکن و خودرو با آن‌ها آشنا باشید. درهرصورت سرمایه گذاری در هریک از این بازارها یعنی مسکن و خودرو دارای مزایا و معایبی است که به هدف و شرایط اقتصادی افراد بستگی دارد؛ بنابراین شما با توجه به میزان و هدف سرمایه گذاری می‌توانید در هریک از بازارها سرمایه گذاری کرده و به سود برسید. در این مقاله شرایط مختلف خرید خودرو یا مسکن را بررسی می‌کنیم و در پایان عنوان می‌کنیم که سرمایه گذاری در هریک از این بازارها برای چه افرادی تصمیم بهتری است.

شناخت عوامل مؤثر بر نوسانات قیمت مسکن و خودرو

ترس ازدست رفتن ارزش پول به دلیل تورم یا کسب سود از دلایل اصلی ورود افراد به بازارهای سرمایه‌ای در ایران است که گاها بدون شناخت و عجولانه اتفاق می‌افتد. ورود بدون شناخت به بازارهای سرمایه گذاری می‌تواند شما را با مشکلات زیادی روبرو کرده و درنهایت باعث ضرر و خروج شما از این بازارها شود. ازاین‌رو قبل از ورود به این بازارها باید با پارامترهای تأثیرگذار بر هر بازار و کالای سرمایه‌ای آشنا باشید. مثلاً باید تا حدود زیادی با نوسانان نرخ ارز و چشم‌انداز آن آشنا باشید. هم‌چنین پارامترهای تأثیرگذار بر هر بازار مانند تأثیر نوسانات قیمت مصالح مانند قیمت تیرآهن و بتن مسلح، میزان رشد منطقه ای در بازار ملک یا چشم‌انداز قوانین واردات در بازار خودرو گزینه‌های مهمی هستند که قبل از ورود به این بازارها باید با آن‌ها آشنا باشید.

مقایسه بازار مسکن و خودرو

انتخاب خرید مسکن یا خودرو می‌تواند براساس عوامل مختلفی مانند امنیت سرمایه گذاری، میزان نقدینگی، مدت‌زمان و غیره بررسی شوند. در ادامه بازار خودرو و مسکن را براساس هر یک از این عوامل بررسی می‌کنیم:

خرید خودرو یا خرید مسکن براساس سرمایه اولیه

مسلماً شما برای خرید خانه به سرمایه بسیار بیشتری نسبت به خودرو نیاز دارید. ازاین‌رو ممکن است به کمک‌هزینه مالی از بانک‌ها یا افراد دیگر نیاز داشته باشید. این امر می‌تواند شما را از نظر انتخاب تحت‌فشار قرار دهد. درصورتی‌که شما با سرمایه‌های بسیار کمتر می‌توانید برای خرید خودرو اقدام نمایید. مسلماً با کاهش سرمایه اولیه میزان سوددهی نیز کمتر می‌شود. البته این به نوع خودرو و میزان تقاضا برای آن برند در بازار نیز بستگی دارد.

خرید خودرو یا خرید مسکن براساس مدت‌زمان سرمایه گذاری

مسلماً خرید مسکن و کسب سود در این حوزه به مدت‌زمان بیشتری نسبت به بازار خودرو نیاز دارد. ازاین‌رو مسکن یک کالا با سرمایه گذاری بلندمدت و خودرو یک کالا با سرمایه گذاری کوتاه‌مدت شناخته می‌شود. هم‌چنین خودرو نسبت به نوسانات ارز واکنش سریع‌تری داشته و نرخ آن با گران شدن دلار بسیار سریع‌تر از بازار مسکن افزایش می‌یابد.

خرید خودرو یا خرید مسکن از نظر میزان نقدشوندگی

بازار مسکن در سال‌های اخیر به دلیل کاهش قدرت خرید مردم با رکود مواجه شده است و ازاین‌رو قدرت نقدشوندگی در این بازار بسیار کم شده است. ازاین‌رو شما برای تبدیل کالا به پول باید مدت‌زمان و انرژی بیشتری را برای فروش مسکن صرف کنید. البته هرچه متراژ و منطقه مورد نظر ارزان‌تر باشد، سرعت نقدشوندگی در آن بازار مسکن نیز بیشتر می‌شود. در مقابل تقاضا برای خودرو همواره در بازار وجود دارد و در صورت نیاز شما به پول نقد می‌توانید با سرعت بالایی خودرو خود را به پول تبدیل کنید. از این نظر خرید خودرو انتخاب بهتری خواهد بود.

خرید خودرو یا خرید مسکن براساس امنیت سرمایه گذاری

با توجه به عواملی مانند دوام کالا، احتمال سرقت یا آسیب‌پذیرتر بودن خودرو می‌توان گفت که ملک انتخاب امن‌تری برای سرمایه گذاری به شمار می‌رود. البته زلزله پارامتری است که به خانه خسارت بیشتری را وارد می‌کند و ازاین‌رو در نظر گرفتن استحکام و مقاومت ساختمان بسیار مهم است.

خرید خودرو یا خرید مسکن براساس امکان کسب درامد

با توجه به افزایش هزینه‌های اجاره شما می‌توانید از این طریق در بازار مسکن به درامد برسید و از طریق بازپرداخت وام مسکن در طول این مدت، به‌تدریج صاحب کل خانه شده و ارزش خالص دارایی خود را افزایش دهید. در بازار خودرو به دلیل بالا بودن میزان استهلاک چنین امکان بسیار کمتر است. البته خودرو این امکان را دارد که برای تأمین نیازهای روزمره از آن استفاده کنید.

خرید خودرو یا خرید مسکن براساس هزینه‌های نگهداری و هزینه‌های جاری

در این زمینه باید عنوان کنیم که به مرور زمان خانه‌ نسبت به خودرو، به تعمیر ‌و‌ نگهداری بیشتری نیاز داشته و هزینه‌های نگهداری آن افزایش می‌یابد. هر چند می‌توانید این هزینه را از روش‌هایی مانند اجاره تأمین کنید.

در مقابل هزینه‌های جاری خودرو مانند بیمه، نگهداری و … نسبت به مسکن بیشتر بوده و به چیزی حدود سالیانه ۵ درصد از ارزش خودرو می‌رسد. هم‌چنین تعمیر خودرو نیز به میزان هزینه دستمزد، لوازم و نرخ مصالحی مانند قیمت ورق گالوانیزه برای بدنه خودرو بستگی دارد.

خرید خودرو یا خرید مسکن نسبت به استهلاک و افت ارزش

هرچند خانه‌ها به مرور زمان به هزینه‌های تعمیر و نگهداری بیشتری نیاز دارند اما این خودرو است که درنتیجه استهلاک و در طول زمان با افت بیشتری همراه می‌شود. هرچند به دلیل بازار انحصاری و تورم بالا در سال‌های اخیر قیمت خودرو در ایران افت ارزش کمتری را تجربه می‌کند.

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و خودرو

نکات مهم برای سرمایه‌گذاری در ملک و خودرو شامل موارد زیر است:

  • بررسی بازار ارز، انتخاب نوع و برند خودرو، میزان تقاضا و محبوبیت در بازار، انتخاب فصل معامله مانند قبل از عید یا بعد از عید و نحوه وضع قوانین دولتی مرتبط با این بازار ازجمله عواملی است که باید در هنگام سرمایه گذاری برای خرید خودرو در نظر بگیرید.
  • بررسی بازار ارز، انتخاب متراژ و میزان توسعه در منطقه، چشم‌انداز بازارهای موازی مانند بازار آهن و سیمان، بررسی قدرت خرید مردم و میزان بودجه عمرانی دولت در بخش مسکن دولتی ازجمله عواملی است که باید در هنگام سرمایه گذاری برای خرید مسکن در نظر بگیرید.

تاثیر نرخ ارز بر قیمت تیرآهن

پیش بینی قیمت مصالح ساختمانی قبل از ساخت مسکن

اگر به‌جای خرید مسکن تصمیم دارید که در بخش ساخت‌وساز سرمایه گذاری کنید، حتماً باید به عواملی مانند نوسانات قیمت در بازار مصالح مانند قیمت تیرآهن، میلگرد و سیمان توجه کنید. هرگونه اشتباه در برآورد بودجه ساخت و در نظر نگرفتن عواملی مانند نوسانات قیمت مصالح ساختمانی می‌تواند باعث نیمه‌تمام ماندن پروژه ساخت‌وساز شما شود. برای دریافت مشاوره رایگان در این خصوص می‌توانید با کارشناسان فولاد ایرانیان با شماره ۴۲۲۱۴–۰۲۱ تماس بگیرید یا به آدرس اینترنتی www.fooladiranian.com مراجعه کنید.

بررسی تاثیر قیمت ورق بر قیمت خودروهای داخلی

جدا از نوسانات قیمت دلار، مهم‌ترین پارامتر در بررسی نوسانات قیمت خودرو به میزان تولید و عرضه خودروسازان داخلی و میزان تقاضا در بازار مربوط می‌شود. دلیل این امر نیز انحصاری بودن بازار خودرو در دست خودروسازان داخلی است که به‌راحتی می‌توانند با عرضه‌های قطره‌چکانی و افزایش تقاضا نسبت به عرضه، باعث گران‌تر شدن خودروها در بازار شوند و ازاین‌جهت خودروهای بی‌کیفیت خود را با قیمت‌های بالاتر به فروش برسانند. انواع فولادها تقریباً ۱۰ درصد ارزش خودرو را در برمی‌گیرد و ازاین‌جهت تأثیر افزایش قیمت ورق‌های فولادی بر نرخ خودرو تنها می‌تواند ۵ درصد از هر افزایش قیمت باشد و دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو را باید در جای دیگری جستجو کرد.

تاثیر قیمت ورق گالوانیزه بر قیمت خودرو

سخن پایانی

بسیاری از افرادی که در بازار خودرو سرمایه گذاری می‌کنند، معمولاً به این حوزه به‌عنوان کسب‌وکار دائمی خود نگاه می‌کنند. ازاین‌رو با خریدوفروش‌های مختلف می‌توانند ضرر در برخی معاملات را به سود تبدیل کنند. در مقابل سرمایه گذاری در بخش مسکن به‌عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت بدون نگاه کسب‌وکاری می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد. درهرصورت میزان سرمایه، هدف شما از سرمایه گذاری و بررسی پارامترهای اساسی در بازار در آن دوره زمانی بهترین گزینه برای انتخاب خودرو یا مسکن به شمار می‌رود؛ بنابراین همواره در بازاری سرمایه‌گذاری کنید که با مشخصات و شرایط شما بیشترین هماهنگی را دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 1 میانگین: 5]