از قاچاق تا ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی بهداشتی
از قاچاق تا ممنوعیت واردات کالاهای آرایشی بهداشتی
مصرف بالای لوازم آرایشی و بهداشتی سبب شده تا برخی سودجویان با وارد کردن لوازم آرایشی از برندهای ممنوعه باعث تضعیف اقتصاد ملی ایران شوند.

مصرف بالای لوازم آرایشی و بهداشتی سبب شده تا برخی سودجویان با وارد کردن لوازم آرایشی از برندهای ممنوعه باعث تضعیف اقتصاد ملی ایران شوند. امروزه ورود محصولات آرایشی قاچاق و فیک در این حوزه به وفور دیده می شود؛ از این رو همواره توصیه شده است تا در زمان خرید لوازم آرایشی یا بهداشتی به اصالت کالا توجه داشته باشید و از فروشگاه های معتبری به خرید لوازم آرایشی بپردازید. امروزه خرید و فروش بسیاری از برندها به دلیل نامعتبر بودن محصولات آن ها و داشتن عوارض بسیار در ایران ممنوع شده است. خریداران با شناخت برندهای ممنوع لوازم بهداشتی و آرایشی در ایران می توانند از این برندها خریداری نکنند.

گمراه کردن مصرف کنندگان با نشان تجاری غیر اصل در لوازم آرایشی قاچاق

طبق گفته رئیس انجمن واردکنندگان قاچاق کالاهای آرایشی و بهداشتی می توان گفت که برخی از شرکت های تحت لیسانس به وارد کردن لوازم آرایشی با نشان تجاری غیراصل می پردازند. در واقع با وارد کردن لوازم آرایشی و بهداشتی غیراصل و بسته بندی آن ها در ایران، این لوازم را با قیمت بالایی به مشتریان عرضه می کنند، بدون آنکه به ضرر و مشکلات آن محصول توجهی داشته باشند. همه مواد اولیه این محصولات فیک ایرانی نیستند و ممکن است بسیاری از محصولات غیراصل وارداتی باشند. البته تولیدکننده هایی نیز هستند که در ایران محصولاتی را ساخته و آن را با نشان تجاری خارجی به مصرف کنندگان عرضه می نمایند.

ممنوعیت برخی از برند های لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران

قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران سبب شده تا بسیاری از خانم ها به دلیل استفاده از وسایل تقلبی، فاسد و با ترکیبات مضر با مشکلات ناگواری مواجه شوند؛ ازاین رو خرید و فروش برخی از محصولات برندهای خارجی در ایران ممنوع اعلام شده است. همچنین در زمان خرید اگر برچسب اصالت و سلامت را روی محصولات مشاهده نکردید، آن محصول غیرمجاز بوده و نباید آن را خریداری نمایید. برخی از برندهای ممنوعه آرایشی و بهداشتی به شرح زیر هستند:

  • برند CAPRICE: محصولات این برند فاقد برچسب اصالت هستند و از نظر سلامت تایید نشده اند. همچنین بسیاری از محصولات آرایشی برند Caprice فاقد اطلاعاتی از جمله تاریخ ساخت و انقضاء یا حتی کشور تولیدکننده محصول هستند.
  • برند DOUCCE: عمدتا محصولات این برند، برچسب فارسی نویس ندارند و اطلاعات درج شده روی لوازم با ضوابط اداره کل نامنطبق است. همچنین بسیاری از محصولات برند Doucce فاقد برچسب اصالت کالا، سلامت و مشخصات کاربردی هستند.
  • برند LACVE RD: برخی از محصولات این برند چون ریمل، خط چشم، مدادهای لب، رژ لب، پنکیک، کرم پودر، شیرپاک کن، کرم و… برای خرید و فروش در ایران ممنوع اعلام شده اند.
  • برند CC: به دلیل مضر بودن ترکیبات برخی از محصولات آرایشی این برند، نبود برچسب اصالت و سلامت، درج نشدن اطلاعات کالا و سایر دلایل وارد کردن محصولات برند CC در ایران ممنوع است.

البته ممنوعیت کالاهای آرایشی و بهداشتی تنها مختص برندهای بالا نیست بلکه در جدول زیر می توانید نام دیگر برندهای ممنوعه در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی را مشاهده کنید:

Wokall Ola Plex NICY Okalan SEA STAR
ZEST ALOVE RASHEL MODA NITRO

ممنوعیت لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران

همراهی با قوانین برای پیشگیری از قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در ایران

بهتر است بدانید که قوانین و برخورد فیزیکی با مرزبانی در مقابل قاچاق کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، تنها نمی تواند مسئله قاچاق لوازم آرایشی را حل نماید. در واقع مصرف کنندگان با شناخت برندهای ممنوع در این حوزه و خرید نکردن لوازم این برندها از فروشندگان می توانند کمک فراوانی به دستگاه های حاکمیتی نمایند. با این کار و همراهی با دستگاه های حاکمیتی در دستگیری قاچاق کنندگان و جلوگیری از ورود کالاهای ممنوعه به کشور خود می توانید سهمی در ارتقاء صنعت داخلی کشور خود داشته باشید.

رشد خرید و فروش محصولات آرایشی و بهداشتی برند های داخلی

ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی سبب ایجاد رقابت شدید در بازار برندهای ایرانی در این حوزه شده است. بسیاری از برندهای ایرانی کیفیت محصولات خود را افزایش داده اند و توانستند رضایت بالایی را از سوی خریداران کسب نمایند. همچنین عوامل مختلفی چون قیمت ارز و دلار سبب شده تا خریداران به دنبال خرید محصولات داخلی با قیمت مناسب تر باشند؛ زیرا نوسانات قیمت دلار سبب افزایش قیمت انواع محصولات بهداشتی و آرایشی در برندهای خارجی شده است.

ناگفته نماند که تحریم ها در خصوص واردات محصولات آرایشی خارجی سبب کاهش ۸۰% فروش لوازم زیبایی در برندهای خارجی شده است. علاوه بر این عوامل، تقلبی و فیک بودن محصولات خارجی و یا داشتن عوارض بسیار یا حتی تاریخ گذشته بودن لوازم آرایشی در برخی برندهای خارجی سبب شد تا مصرف کنندگان به خرید محصولات آرایشی ایرانی سوق یابند. البته در بین برندهای ایرانی نیز باید به دنبال برند معتبری باشید که کیفیت محصولات آن بسیار بالا باشد.

داروخانه ها و فروشگاه های معتبر، مکانی برای خرید امن لوازم آرایشی و بهداشتی

درصد بالایی از محصولات آرایشی و بهداشتی در بازارها تقلبی و قاچاق هستند؛ ازاین رو به راحتی نمی توان گفت که تمامی داروخانه ها یا فروشگاه هایی که معتبر شناخته شده اند، برای خرید محصولات زیبایی مناسب هستند. البته امروزه به صورت قانونی، برخی از دستگاه های حکومتی به پیگیری این مسائل پرداخته اند؛ اما شما نیز در زمان خرید باید به بررسی محصول از نظر اصالت کالا بپردازید و اطلاعات درج شده روی محصول را به دقت مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که میزان درصد عوارض محصولات فیک و غیراستاندارد قابل پیش بینی نیست و در صورت توجه نداشتن به اصلات کالا ممکن است مشکلات ناگواری پس از استفاده محصول به سراغ شما آید.

فروشگاه های معتبر خرید لوازم آرایشی و بهداشتی

طریقه یافتن لوازم آرایشی و بهداشتی کمیاب و اصل

اینکه لوازم آرایشی و بهداشتی کمیاب و اصل را از کجا پیدا کنیم؟ سوالی بوده که ذهن بسیاری از خریداران را درگیر خود کرده است؛ زیرا امروزه افزایش قاچاق و خرید و فروش لوازم آرایشی تقلبی، سبب شده تا دیگر اعتماد کردن به فروشگاه ها بسیار سخت باشد. خریداران اگر با روش های تشخیص کالاهای اصل از فیک آشنا باشند به راحتی می توانند لوازم آرایشی و بهداشتی اصل را تشخیص داده و خریداری کنند. برخی از راه های تشخیص محصولات اصل از فیک به شرح زیر هستند:

  • بررسی بسته بندی محصول: شما باید نوع بسته بندی محصول اصل را با فیک بررسی کنید. اگر قبلا از لوازم آرایشی استفاده کرده باشید بهتر است بسته بندی آن را همراه خود به فروشگاه ببرید و باتوجه به نوع بسته بندی آن، محصول خود را خریداری کنید. بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی اصل باید بسیار مقاوم و محکم باشد و تمامی اطلاعات آن روی محصول درج شده باشد.
  • کد بارکد: محصولات اصل دارای کد بارکد روی بسته بندی خود هستند که با اسکن آن بارکد می توانید اصل بودن محصول را تشخیص دهید.
  • شماره سریال: در صورتی که بارکد روی بسته بندی درج نشده بود، می توانید به بررسی شماره سریال آن بپردازید. با وارد کردن شماره سریال در سایت برند آن می توانید اصل بودن محصول را تشخیص دهید.

نکات مهم برای خرید لوازم بهداشتی و آرایشی به صورت اینترنتی

بدون تردید خرید اینترنتی برای خریداران در راستای بررسی محصول و تشخیص اصل بودن یا نبودن آن کار دشواری خواهد بود چراکه در صورت خرید حضوری می توان به صورت فیزیکی نوع بسته بندی، اطلاعات روی بسته و بارکد محصول را بررسی کرد. برای انجام خرید اینترنتی ایمن می بایست به نکات زیر توجه کنید:

  • قوانین بازگشت وجه یا تعویض محصول را بررسی کنید. با این قانون می توانید در صورت نداشتن رضایت از کیفیت محصولات آن را به شرکت یا فروشگاه مرجوع کرده و وجه پرداختی خود را دریافت کنید.
  • اصالت فروشگاه و نماد اعتماد الکترونیکی آن را بررسی کنید؛ زیرا هر فروشگاه آنلاین باید نماد اعتماد داشته باشد. این نماد نشان دهنده دارا بودن آن فروشگاه از مجوزها و گواهی نامه های مختلف است.
  • قبل از خرید و اعتماد به فروشگاه، نظرات مشتریان آن فروشگاه را بررسی کنید. با این کار می توانید به نتیجه واحدی دست یابید و در صورت بالا بودن رضایت مشتریان به خرید اینترنتی خود ادامه دهید.

نکات خرید لوازم بهداشتی و آرایشی به صورت اینترنتی

سخن پایانی

بسیاری از مشتریان تصور دارند که اگر نماد سازمان غذا و دارو روی محصولات آرایشی و بهداشتی درج شده باشد، پس آن محصول اصل بوده و قاچاق نیست. امروزه برخی سودجویان با تولید محصولات آرایشی با مواد اولیه تقلبی در ایران، آن لوازم را با نشان تجاری غیراصل به فروش می رسانند. برای پیشگیری از بروز قاچاق و فروش محصولات تقلبی در ایران، خرید و فروش محصولات آرایشی برخی از برندها چون برندهای CC، Lacve RD، Zest و… ممنوع شده است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 2 میانگین: 5]