تعرفه فیزیوتراپی در بخش دولتی و خصوصی ۱۴۰۳
تعرفه فیزیوتراپی در بخش دولتی و خصوصی ۱۴۰۳

مراجعه به فیزیوتراپیست و درمان از طریق فیزیوتراپی توسط پزشکان توصیه می شود و اغلب افراد در زندگی های ماشینی امروزی که با مشکلات زیادی در زمینه جسمی و عضلانی روبرو هستند، نیاز به درمان از طریق فیزیوتراپی پیدا می کنند. در این گزارش به معرفی رشته فیزیوتراپی و همچنین بررسی تعرفه های مختلف فیزیوتراپی در سال ۱۴۰۳ می پردازیم.

زندگی آدمی با پیشرفت تکنولوژی به کم تحرک ترین حالت ممکن خود به سر می برد. اغلب افراد در طولانی مدت به حالت های نادرستی از بدن قرار می گیرند و تمام عضلات و استخوان بندی خود را تحت فشار قرار می دهند. حتما برای شما هم پیش آمده است که به خودتان آمدید و متوجه شدید که ساعت ها پای لپ تاپ یا گوشی در حال مطالعه یا چرخش در فضای مجازی هستید و متوجه گذر زمان نشده اید. بنابراین خواه نا خواه مردم با مشکل کم تحرکی و همچنین فشار بر اعضای بدن شان روبرو هستند. برخی به دلیل فعالیت در یکسری از مشاغل کم تحرک مثل کارمندی یا کار با کامپیوتر، بیش از آنکه فعالیت بدنی داشته باشند، فعالیت ذهنی و  چشمی دارند و ساعت ها در یک حالت قرار می گیرند. در این مواقع است که وقتی مشکل دردهای عضلانی حاد می شود، پزشک معالج افراد را به فیزیوتراپ ارجاع می دهند. رشته ای فیزیوتراپی در پزشکی قادر است با استفاده از علم و دستگاه های خاص این رشته از مشکلات جسمانی کاسته و به مرور آن را درمان کند.

امروز روز جهانی فیزیوتراپی (روز جهانی PT) یک رویداد بین‌المللی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است که از سال ۱۹۹۶ هر سال در تاریخ ۸ سپتامبر (۱۸ شهریور) برگزار می‌ شود. این روز به مناسبت تأسیس بنیاد جهانی فیزیوتراپی در سال ۱۹۵۱ نامگذاری شده است. در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز به بررسی هزینه های مربوط به فیزیوتراپی پرداخته است که در ادامه گزارش می خوانیم.

فیزیتراپی

فیزیوتراپی چیست و چه کار می کند؟

فیزیوتراپی یکی از زیر شاخه‌ های پزشکی است که کمک می کند به بهبود عملکرد و کارایی اندام‌ها و به مرور مشکلات موجود را حل می کند. فیزیوتراپی در درمان بیمارانی که با مشکلات اسکلتی و عضلانی مواجه هستند، نقش مهمی ایفا می‌ کند. استفاده از اصول فیزیک و ویژگی‌ های آن در فرآیند درمان، موجب تحریک سلولی و بهبود وضعیت بیماران می‌ شود. فیزیوتراپیست‌ ها با بررسی وضعیت بیمار، برنامه‌ ای دقیق برای هدایت روند درمان ارائه می‌ کنند. ممکن است فیزیوتراپیست ها درمان‌ های عملی را برای علائم شما پیشنهاد کنند و همچنین تمرینات خاصی را برای بهبود حرکت و عملکرد شما آموزش دهند.  میزان توانایی حرکت به اطراف، کشش، خم شدن، یا نگه داشتن چیزی، میزان راه رفتن یا بالا رفتن از پله ها، میزان ضربان یا ریتم قلب در حین فعالیت و وضعیت بدنی یا تعادل توسط تراپیست ها ارزیابی می شود.

هزینه فیزیوتراپی چقدر است؟

در جدول زیر تعرفه نرخ رسمی فیزیوتراپی در سال ۱۴۰۳ را در یک کلینیک خصوصی به شرح زیر اعلام شده است. براساس اطلاعات ارائه شده هزینه هر جلسه فیزیوتراپی در یک ناحیه درمانی بدون بیمه ۲۳۸ هزار و ۶۲۰ تومان و با بیمه سلامت و تامین اجتماعی ۱۹۷ هزار و ۳۹۰ تومان اعلام شده است. برای درمان ۴ ناحیه در جلسه آزاد باید حدود ۷۳۲ هزاز تومان بابت فیزیتراپی بپردازید. 

جدول

تعرفه فیزیوتراپی ۱۴۰۳ در بخش سرپایی بیمارستان دولتی

نواحی درمان  هزینه  آزاد   فرانشیز هر جلسه بیمه سلامت و تامین اجتماعی هزینه ارزیابی یک دوره درمانی
یک ناحیه ۶۷۲,۶۰۰ ۳۸۴,۶۹۰ ۱۰۴,۷۰۰
دو ناحیه ۱,۰۸۳,۹۰۰ ۵۰۸,۰۸۰ ۱۰۴,۷۰۰

تعرفه فیزیوتراپی ۱۴۰۳ در بخش سرپایی بیمارستان دولتی به تفکیک خدمات

 

کد ملی خدمت شرح کد ضریب کد مبلغ (ریال) توضیحات
 ۹۰۰۱۳۰ آموزش بیوفیدبک با هر روشی  ۵ ۱,۲۳۷,۰۰۰ هر جلسه
 ۹۰۰۱۳۵ آموزش بیوفیدبک عضلات لگن ، پرینه ،اسفنگتر ادراری یا مقعدی شامل EMG یا مانومتری  ۶/۵  ۱,۵۳۸,۵۰۰ هر جلسه
 ۹۰۰۱۳۷ نوروفیدبک  ۶/۵  ۱,۵۳۸,۵۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۶۲۵ لیزر کم توان  ۱  ۲۸۲,۲۰۰ هر جلسه هر ناحیه
 ۹۰۱۶۲۵ حرکت پسیو مداوم (حفظ و بازگرداندن دامنه حرکتی مفاصل) CPM  ۱  ۲۸۲,۲۰۰ هر جلسه هر ناحیه
 ۹۰۱۶۴۶ دیاترمی  ۰/۸  ۲۱۸,۸۰۰ هر جلسه هر ناحیه (پوشش بیمه دارد)
 ۹۰۱۶۶۲ ماساژ  ۱/۳  ۲۶۱,۳۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۶۶۰ آب درمانی  ۳/۵  ۸۷۷,۵۰۰ هر جلسه (پوشش بیمه دارد)
 ۹۰۱۶۶۲ تکنیک های درمانی دستی  ۱/۳ ۲۶۱,۳۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۶۶۵ لیزر پر توان  ۴ ۱,۰۳۶,۰۰۰ هر جلسه هر ناحیه
 ۹۰۱۶۷۰ شاک ویو  ۴/۵ ۱,۱۹۴,۵۰۰ هر جلسه هر ناحیه
 ۹۰۱۶۷۵ اسکن استاتیک کف پا  ۲/۵  ۶۱۸,۵۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۶۷۶ اسکن داینامیک و سه بعدی کف پا  ۳  ۷۱۹,۰۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۶۷۷ ویبراسیون کل بدن  ۱/۷۵  ۴۶۷,۷۵۰ هر جلسه
 ۹۰۱۶۸۰ مگنت  ۳  ۷۱۹,۰۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۶۹۰ تیپینگ  ۲/۲  ۵۰۰,۲۰۰ هر جلسه هر ناحیه
 ۹۰۱۷۶۰ درای نیدلینگ  ۱/۲  ۲۸۷,۶۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۷۶۵ سوزن خشک با تحریک الکتریکی  ۱/۵  ۳۵۹,۵۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۷۹۵ درمان مانیپولاتیو استئوپاتیک یک یا دو ناحیه ***  ۳/۵  ۷۰۳,۵۰۰ هر جلسه
 ۹۰۱۸۰۰ درمان مانیپولاتیو استئوپاتیک بیش از دو ناحیه ***  ۵ ۱,۰۰۵,۰۰۰ هر جلسه

کلام پایانی

همان طور که اشاره کردیم فیزیوتراپیست به بررسی نیاز شما می پردازد و بعد نوع درمان را برای شما مشخص می کند. اما یک ویژگی خاصی که درمان از طریق فیزیوتراپی دارد این است که باید سیکل درمان را کامل نمود و صرفا با انجام یک تا چند جلسه نمی توان انتظار معجزه ودرمان سریع از آن داشت. هر چقدر مشکل شما عمیق تر و شدیدتر باشد نوع درمان و جلسات فیزیوتراپی برای شما طولانی تر خواهد بود. بنابراین باید برای نتیجه گرفتن در درمان از طریق فیزیوتراپی صبر و شکیبایی لازم را داشت و به توصیه های پزشک معالج توجه کرد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]