مصباحی‌مقدم: دولت باید اقتصاد را واگذار کند/ از ذخایر نفت و گاز بهره‌برداری درستی نداریم
مصباحی‌مقدم: دولت باید اقتصاد را واگذار کند/ از ذخایر نفت و گاز بهره‌برداری درستی نداریم

عضو مجمع خبرگان رهبری و مجلس تشخیص مصلحت نظام گفت: باید اعتماد مردم را جلب و کاری کنند که مردم سرمایه‌ خود را به خارج از کشور نبرند و در ترکیه و کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری نکنند بلکه در خود کشور سرمایه‌گذاری کنن

به گزارش اکوایران، غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۳ -«جهش تولید با مشارکت مردمی»- گفت: اقتصاد زمانی مردمی می‌شود که هم مردم منابع مالی‌ خود را به اقتصاد بیاورند و سرمایه‌گذاری کنند و هم نقش مدیریتی ایفا کنند، مسئولیت بپذیرند و مدیریت‌ها را به دست بگیرند.

مصباحی‌مقدم با بیان اینکه دولت باید سعی کند کارهای حاکمیتی را انجام دهد، عنوان کرد: کار حاکمیتی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت و حمایت است و کار مردم به‌دست گرفتن میدان اقتصادی در حوزه‌هایی از جمله کشاورزی، صنعت و معدن، مسکن، خدمات و سایر حوزه‌ها است.

دولت باید آنچه را که از شرکت‌ها در اختیار دارد واگذار کند

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه دولت باید آنچه را که از شرکت‌ها در اختیار دارد واگذار کند، افزود: این موضوعی بوده که رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی ۱۳۸۵ ابلاغ کردند و تا حدودی اجرا شده اما هنوز تا رسیدن به نقطه نهایی بسیار باقی مانده است.

مصباحی‌مقدم بیان کرد: من معتقدم برای اینکه منابع مردم جذب شود باید در مواردی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد و منابع جذب شود که تولید در آنها امکان جهش دارد و این بخشی از شعار سال با نام جهش تولید با مشارکت مردمی است.

امکان جهش تولید در بخش‌های انرژی و اقتصاددریامحور وجود دارد

وی با بیان اینکه امکان جهش تولید در بخش‌های انرژی و اقتصاددریامحور وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بخش انرژی، اقتصاد ما از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و به لحاظ ذخایر نفت و گاز در جایگاه اول جهانی قرار داریم به این معنا که ترکیبی از ذخایر نفت و گاز روی هم رفته ایران را در جایگاه اول جهانی قرار داده اما متاسفانه ما درست از آن بهره‌برداری نمی‌کنیم.

مصباحی‌مقدم اضافه کرد: سیاستگذاری شده که ما در حوزه‌های مشترک نفت و گاز کار کنیم این سیاست‌ها را رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته تاکنون بیان، اعلام و ابلاغ کرده‌اند اما کمتر در مقام عمل به اجرا درآمده است. اگر بخواهند این سیاست‌ها را اجرا کنند باید در حوزه‌های مشترک میان ایران و عراق، ایران و قطر، ایران و کویت، ایران و روسیه و امثال اینها سرمایه‌گذاری کنند در عین حال اگر این سرمایه‌گذاری اتفاق بیفتد یک جهش تولید خواهیم داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: برای تامین منابع سرمایه باید از منابع داخلی و خارجی استفاده شود. مردم میلیاردها دلار را هم به صورت ارز و هم به صورت طلا نگهداری می‌کنند یعنی سرمایه خود را تبدیل به ارز و طلا کرده‌اند دلیل آن هم این بوده که خواسته‌اند ارزش پول خود را در برابر تورم حفظ کنند.

صندوق توسعه ملی برای جذب منابع مالی مردم در بالادستی‌های نفت و گاز برنامه دارد

مصباحی‌مقدم با اشاره به برنامه دولت، شرکت نفت و صندوق توسعه ملی برای جذب منابع مالی مردم در بالادستی‌های نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مشترک گفت: بازدهی سرمایه در این حوزه‌ها تنها ۳۰ یا ۴۰ درصد نیست بلکه بسیار بیش از اینهاست و این حوزه هرچقدر که بازدهی سرمایه دارند باید به مردم بدهند.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دولت باید اقتصاد را واگذار کند، به مردم میدان بدهد و مشوق ایجاد کند. برخی موانع هم، موانع اداری است و اگر مردم تقاضایی برای انجام کسب و کار دارند با مشکل و معطلی روبرو می‌شوند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]