افت هفتگی قیمت جهانی نفت / تولید نفت آمریکا به بالاترین سطح ۲۰۲۴ رسید
افت هفتگی قیمت جهانی نفت / تولید نفت آمریکا به بالاترین سطح ۲۰۲۴ رسید

با پایان یافتن معاملات این هفته بازارهای جهانی و افت قیمت روز جمعه، بازدهی هفتگی نفت منفی شد. این در حالی بود که سرمایه‌گذاران در انتظار نشست روز یکشنبه اوپک پلاس هستند تا سرنوشت کاهش تولید این گروه تولیدکننده مشخص شود.

به گزارش اکوایران، در پایان هفته قراردادهای آتی نفت برنت برای تحویل در جولای با افتی ۲۴ سنتی ۸۱ دلار و ۶۲ سنت برای هر بشکه و قراردادهای آتی وست تگزاس اینترمدییت برای تحویل در جولای هم با افتی ۹۲ سنتی ۷۷ دلار به ازای هر بشکه معامله شدند. بدین ترتیب برنت ۰٫۶ درصد و WTIحدود یک درصد افت هفتگی را به ثبت رساندند.

مت اسمیت، تحلیلگر ارشد موسسه کپلر در گفتگو با رویترز، با اشاره به اینکه امکان این وجود دارد که اوپک پلاس تصمیمی غیرمنتظره بگیرد  گفت: « این ترس پیش از نشست آخر هفته وجود دارد، با این حال انتظار می‌رود کاهش‌ تولید همچنان ادامه داشته باشد.»

بازارها در انتظار نشست روز یکشنبه اوپک‌پلاس هستند. این در حالی است که این گروه در حال کار روی یک توافق پیچیده است که به برخی از اعضای گروه اجازه می‌دهد کاهش بیشتری را در تولیدات خود تا سال ۲۰۲۵ اعمال کنند.

عربستان سعودی از وزاری نفت کشورهای مختلف دعوت کرده تا به صورت حضوری در نشست ژوئن شرکت کنند. با این حال این گردهمایی در جدول زمان بندی این نشست همچنان به صورت آنلاین است. 

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا که روز جمعه منتشر شد، تولید نفت خام آمریکا در ماه مارس به بالاترین سطح در سال جاری رسیده و این در حالی است که تولید سوخت به عنوان شاخصی برای تقاضا افتی ۰٫۴ درصدی داشته و به ۱۹٫۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. 

بازار نفت در هفته‌های اخیر تحت فشار چشم‌انداز هزینه‌های استقراضی آمریکا بوده که همچنان در سطوح بالایی است، موضوعی که می‌تواند تقاضای نفت را کاهش دهد.

هر دو شاخص نفت پس از افت در جلسه قبلی به دلیل افزایش غافلگیرکننده ذخایر سوخت ایالات متحده، در مسیر بزرگترین کاهش ماهانه خود از دسامبر بودند. تحلیلگران سیتی در یادداشتی نوشتند: «فصل سفرهای تابستانی در ایالات متحده با آخر هفته روز یادبود آغاز شد، که نشانه‌هایی از رشد سفر را به همراه داشت اما به نظر می‌رسد مصرف سوخت کم‌تر، نشان‌دهنده افزایش بهره‌وری است».

قیمت نفت پس از آنکه داده‌های دولت آمریکا نشان داد که تورم در آوریل کاهش یافته است، برای مدت کوتاهی افزایش یافت و این احتمال را تقویت کرد که فدرال رزرو در ماه سپتامبر کاهش نرخ بهره را که مدت‌ها انتظارش را می‌کشید، در دستور کار قرار خواهد داد.

آمارهای یورواستات نشان داد که تورم منطقه یورو در ماه می بیش از حد انتظار افزایش یافت. بعید است که این افزایش بانک مرکزی اروپا را از کاهش هزینه های استقراض در هفته آینده باز دارد، اما می تواند سرعت چرخه کاهش نرخ بهره را کاهش دهد.

ثبات تعداد دکل‌های نفتی آمریکا

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در گزارش خود در روز جمعه اعلام کرد که در هفته منتهی به ۳۱ می، تعداد دکل‌های نفت و گاز – که نشانگر اولیه تولید آتی است – را در ۶۰۰ واحد ثابت نگه داشته اند.

دکل های نفتی در این هفته با یک دکل کاهش به ۴۹۶ دکل و دکل های گازی با یک واحد افزایش به ۱۰۰  دکل رسید. با این حال، تعداد کل دکل‌ها با ثبت سومین ماه متوالی کاهشی در ماه می ۱۳ دکل کم شد که بیشترین میزان در یک ماه از آگوست بود.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]