رشد قیمت نفت با افزایش انتظارات از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو
رشد قیمت نفت با افزایش انتظارات از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو

اکوایران: قیمت نفت خام طی امروز پنجشنبه با رشد همراه شد که علت آن به افزایش احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر مربوط می‌شود. از سوی دیگر، تصمیمات اخیر اوپک و متحدانش باعث شده رشد قیمت نفت محدود باقی بماند.

به گزارش اکوایران، قیمت‌های نفت در روز پنجشنبه (۱۷ خرداد) برای دومین مرتبه با افزایش همراه شد. این روند مثبت در بحبوحه انتظارات فزاینده از بانک مرکزی آمریکا برای کاهش نرخ بهره ثبت شده، اما این نکته مثبت به دلیل ذخایر نفت خام بالاتر آمریکا و برنامه اوپک پلاس برای افزایش عرضه، محدود بوده است.

به نوشته رویترز، معاملات آتی نفت خام برنت در ساعت ۱۰:۱۵ به وقت ایران، ۷۸/۷۴ دلار به ازای هر بشکه بوده که نشان‌دهنده افزایش ۰/۴۲ درصدی است.

معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۷۴/۴۶ دلار به ازای هر بشکه بوده است که یک افزایش ۰/۵۳ درصدی را نشان می‌دهد.

ننتایج نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد که در حال حاضر حدود دو-سوم اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که فدرال رزرو در ماه سپتامبر به کاهش نرخ بهره اقدام خواهد کرد.

نرخ‌های بهره پایین‌تر باعث کاهش هزینه‌های استقراض می‌شود و همین امر، تحرک فعالیت‌های اقتصادی و بهبود تقاضای نفت را به همراه دارد.

با این حال، احتمال کاهش نرخ بهره می‌تواند به شکل بالقوه توسط فعالیت بخش خدمات آمریکا که سهم قابل توجهی از خروجی اقتصادی این کشور را تشکیل می‌دهد، تضعیف شود. پس از آنکه بخش خدمات ایالات متحده در ماه آوریل با افت همراه شد، این بخش در ماه می بار دیگر به رشد بازگشت.

قیمت نفت در مسیر افت ۴ درصدی

با وجود رشد ارزش در روز پنجشنبه، قیمت‌های نفت هنوز هم در مسیر افت چهار درصدی قیمت تا پایان هفته قرار دارند که علت آن به تازه‌ترین تصمیم اوپک و متحدانش در زمینه عرضه نفت برمی‌گردد.

این گروه در روز یکشنبه موافقت کرد که عمده کاهش عرضه خود را در سال ۲۰۲۵ نیز ادامه دهد، اما راه را برای پایان یافتن تدریجی کاهش داوطلبانه عرضه توسط هشت عضو خود باز گذاشت؛ فرآیندی که می‌تواند از ماه اکتبر آغاز شود.

عربستان سعودی همچنین قیمت رسمی فروش خود برای نفت خام ماه جولای را کاهش داده است. این اقدام در بحبوحه سقوط معیارهای نفت خام خاورمیانه و حاشیه سود ضعیف‌تر برای پالایشگاه های آسیایی صورت گرفت.

در همین حال، ذخایر نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۳۱ می با رشد ۱/۲ میلیون بشکه‌ای همراه شد؛ این در حالی‌ست که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند ذخایر نفت خام این کشور، ۲/۳ میلیون بشکه‌ کاهش خواهد یافت.

 

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]