ثابت ماندن قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌ها از تقاضا در چین
ثابت ماندن قیمت نفت در بحبوحه نگرانی‌ها از تقاضا در چین

اکوایران: قیمت نفت طی امروز دوشنبه ثابت مانده است و تنش‌های ژئوپولیتیکی همچنان یک حمایت قوی از قیمت این کامودیتی باقی مانده است.

به گزارش اکوایران، قیمت نفت در روز دوشنبه (۲۵ تیر) ثابت ماند زیرا نگرانی‌ها در مورد تقاضا در چین باعث شد تأثیر مثبت عواملی مانند حمایت از تقاضای قوی در سایر نقاط، محدودیت‌های عرضه اوپک پلاس و تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه بر قیمت نفت، محدود شوند.

به نوشته رویترز، واکنش بازارها به تلاش برای ترور دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، در کانون توجه بوده است. دلار آمریکا پس از افزایش طی امروز که بر قیمت نفت تأثیر منفی گذاشته بود، تثبیت شد.

قیمت نفت خام برنت با افزایش ۳ سِنت به ۸۵٫۰۶ دلار در هر بشکه رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۷ سِنت به ۸۲٫۲۸ دلار رسید.

جیوانی استانوو، تحلیلگر UBS، گفت: «داده‌های چین از جمله پالایشگاه‌ها و واردات نفت خام، حمایتی نیستند اما رشد تقاضا در سایر نقاط هنوز سالم است.»

قیمت نفت خام هفته گذشته پس از چهار هفته افزایش قیمت، به دلیل امید به تقاضای قوی تابستانی در آمریکا و نگرانی در مورد تقاضا در چین کاهش یافت.

داده‌های روز دوشنبه چین به این نگرانی دامن زد. آمار رسمی نشان داد که دومین اقتصاد بزرگ جهان در سه‌ماهه آوریل تا ژوئن ۴/۷ درصد رشد کرده که کندترین رشد این کشور از سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۳ است.

آمار جداگانه‌ای در روز جمعه نشان داد واردات نفت خام چین در نیمه اول سال جاری میلادی، ۲/۳ درصد کاهش یافته است.

با این حال، تحلیل‌گران می‌گویند وضعیت ناپایدار در خاورمیانه همچنان یک حمایت ژئوپولیتیکی برای قیمت نفت فراهم می‌کند، اگرچه ظرفیت مازاد فراوان عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک از حمایت قیمت کاسته است.

جورج پاول، مدیر کل Capex.com Middle East، گفت: «تنش‌های ژئوپولیتیکی در خاورمیانه می‌تواند به دلیل ایجاد نگرانی درباره ثبات منطقه، همچنان یک عامل اصلی برای قیمت نفت باشد.»

بازار نفت همچنین به‌طور گسترده توسط کاهش عرضه گروه تولیدکنندگان اوپک پلاس حمایت می‌شود. وزارت نفت عراق در پایان هفته گفت که از ابتدای سال ۲۰۲۴ مازاد تولید را جبران خواهد کرد.

جورج پاول افزود: «احساسات بازار با گزارش تورم آمریکا برای ماه ژوئن که کمتر از حد انتظار بود، حمایت شد و امید به کاهش نرخ بهره را افزایش داد، اگرچه چالش‌ها همچنان ادامه دارد زیرا واردات نفت خام چین در ماه ژوئن کاهش یافت و همین موضوع نشان‌دهنده مشکلات مداوم بازار است.»

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، قرار است طی امروز سخنرانی کند و احتمالا از او در مورد واکنش به تورم کاهش‌یافته هفته گذشته سوال خواهد شد.

بازارها احتمال ۹۶ درصدی برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه سپتامبر قائل هستند که نسبت به هفته گذشته که ۷۲ درصد بود، افزایش یافته است.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]