معمای بنزین: ۳۸هزار تومان هر لیتر وارداتی، ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر و دشواری تصمیم‌گیری
معمای بنزین: ۳۸هزار تومان هر لیتر وارداتی، ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر و دشواری تصمیم‌گیری

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در ایران خبر داد و گفت: بنزین وارداتی لیتری ۳۸هزار تومان برای ایران تمام می‌شود.

به گزارش اکوایران، ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش امروز- ۱۸ مردادماه- در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بحث ناترازی بنزین فقط بحث تولید نیست، بلکه باید توجه ویژه‌ای به مدیریت مصرف بنزین و اصلاح روش‌های غلط مصرفی در کشور داشته باشیم.

عاشوری راه‌حل مقابله با این ناترازی‌ها را اصلاح فرهنگ مصرفی، اصلاح قیمت بنزین، اصلاح روند تولید و عرضه خودروهای پرمصرف و توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست.

مصرف روزانه بنزین در ایران: ۱۱۲ میلیون لیتر

او با اشاره به رشد ۳۸ تا ۴۰ درصدی مصرف بنزین از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲، عوامل مختلفی از جمله عدم توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی، کاهش تعداد اتوبوس‌های برون‌شهری و درون‌شهری کشور و عدم توسعه حمل‌ونقل ریلی را از جمله دلایل این افزایش مصرف دانست.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش متوسط مصرف روزانه بنزین در کشور در سال جاری را ۱۱۲ میلیون لیتر عنوان کرد. این در حالی است که او تولید بنزین روزانه را بین ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر عنوان کرد؛ که ناترازی ۸ تا ۱۴ میلیونی در روز را نشان می‌دهد.

پیش‌تر در ۲۳ تیرماه جلیل سالاری، مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در حاشیه مراسم افتتاح مرکز تعمیرات تخصصی ترمینال‌های سامانه هوشمند سوخت، متوسط مصرف روزانه بنزین در سال ۱۴۰۳ تا تیرماه را ۱۲۱ میلیون لیتر در روز اعلام کرده بود.

سالاری همچنین تغییر ساعات اداری را موجب افزایش ۱۱ درصدی مصرف بنزین در سطح تهران و رشد ۶ درصدی در سطح کشور عنوان کرده بود.

خبر مرتبط

قانونی که خاک می‌خورد/ مقصر افزایش ​سرانه مصرف بنزین کیست؟

اکوایران: معاون ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت از ۲ برابر شدن مصرف سرانه بنزین در کشور خبر داده و این در حالیست که خودروهای داخلی بین ۲ تا ۳ برابر خودروهای خارجی بنزین مصرف می‌کنند و خودروهای فرسوده سهم زیادی در مصرف سوخت کشور دارند.

جواد اوجی، وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت در ۲۰ تیر با اشاره به سفرهای تابستانی، میزان مصرف روزانه بنزین را بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر عنوان کرد. او همچنین اظهار کرد که با روش‌های غیرقیمتی منابع موجود و مصرف بنزین را مدیریت خواهیم کرد. اوجی اما توضیحی در مورد اینکه این روش‌ها چیست و چگونه اعمال خواهد شد، نداد.

پیش‌تر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از شکسته شدن رکورد مصرف بنزین در تابستان ۱۴۰۲ با ثبت رقم مصرف روزانه ۱۳۷ میلیون لیتر بنزین در روزهای پایانی شهریور ماه خبر داده بود.

خبر مرتبط

اثر تورم بر قیمت‌های نسبی در سفره خانوار

اکوایران: در سال‌های اخیر تورم و نوسان قیمت‌های نسبی بر شکاف طبقاتی در جامعه اثرگذار بوده و تبعات اجتماعی آن گریبان اقتصاد ایران را گرفته است. در این گزارش ابعاد مختلف دو متغیر تورم و قیمت‌های نسبی در کنار یکدیگر بررسی شده و نتایج آن بر سفره خانوار مورد ارزیابی قرار گرفته است.

آب گران‌تر از بنزین

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش در ادامه با بیان اینکه اگر آب معدنی در باک خودروها بریزیم، به‌مراتب گران‌تر از بنزین است، اظهار کرد: دولت و مجلس باید شجاعانه به موضوع اصلاح قیمت بنزین ورود کنند و پس از آن باید به افزایش پلکانی سالانه قیمت بنزین و حامل‌های انرژی بازگردیم.

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در نشست اتاق تبریز در ۶ مردادماه با اشاره به با اشاره به ناترازی در اقتصاد عنوان کرد: «در جامعه‌ای که قیمت یک لیتر بنزین ارزان‌تر از یک لیتر آب است، یعنی عقل و منطق در کار نیست.»

۱۶ مردادماه نیز محمدرضا باهنر نماینده سابق مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو (SNN) با اشاره به ناترازی مصرف انرژی در کشور و تبدیل شدن ایران به کشور واردکننده بنزین، تاکید کرد که دو ابزار برای متوقف شدن مصرف بالای انرژی وجود دارد؛ ابزار مدیریتی و قیمتی.

او در ادامه گفت که بحث گران‌سازی بنزین، یک بحث فرعی است. قیمت‌ها باید طوری واقعی بشود که هر کسی بتواند مصرف خودش را کنترل کند.

خبر مرتبط

نمودار روز: میانگین مصرف بنزین در ایام نوروز در یک دهه چقدر بوده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در ایام تعطیلات نوروز در سال جاری به طور میانگین روزانه ۱۲۰٫۸ میلیون لیتر بنزین در سطح کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ درصد افزایش داشته است.

واردات بنزین لیتری ۳۸هزار تومان آب می‌خورد

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، قیمت هر لیتر بنزینی که به کشور وارد می‌شود را ۳۸ هزار تومان عنوان کرد.

عاشوری در ادامه اظهار کرد: در بخش تولید، اینکه در انتظار راه‌اندازی یک پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای بمانیم، رویکرد درستی نیست؛ بلکه می‌توانیم ده‌ها پالایشگاه ۱۰ تا ۴۰ هزار بشکه‌ای به عنوان پالایشگاه‌های کوچک با استفاده از توان بخش خصوصی احداث کنیم که هم در راستای اصول پدافندغیرعامل است و هم به افزایش ظرفیت تولید فرآورده‌های نفتی کشور به‌ویژه بنزین منجر می‌شود.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش از اضافه شدن پالایشگاه‌ آبادان به جمع پالایشگاه‌های ذیل نظر انجمن پالایش نفت کشور خبر داد و گفت: واگذاری سهام پالایشگاه آبادان بر اساس قانون مربوطه، در دستور کار قرار دارد.

او در پایان توضیح داد که پالایشگاه‌های کشور در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۴۱ همت سوددهی داشته‌اند که نسبت به سال قبل این میزان کاهش داشته. عاشوری تاکید کرد: این درحالی است که باید ۳۱ همت را به عنوان مالیات مستقیم به دولت بدهیم و در جمع مطالبات نیز، ۱۶۸ همت از دولت طلبکاریم.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]