توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه شرکت های دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
توجه ویژه دولت سیزدهم به توسعه شرکت های دانش بنیان چهارمحال و بختیاری

ایرنا نوشت :رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری از رشد ۳۵ درصدی تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان در دولت آیت‌الله رئیسی خبر داد و گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و هسته‌های فناور در استان از ۱۴۰ مورد به ۲۱۰ شرکت افزایش یافته است.

اسماعیل پیرعلی افزود: دولت سیزدهم و شخص آیت‌الله رئیسی نگاه ویژه‌ای به توسعه شرکت‌های دانش بنیان داشت و این موضوع نیز در استان ما به جد پیگیری شد.
وی ادامه داد: نمونه توجه رییس‌جمهور شهید به شرکت‌های دانش‌بنیان را در سفر دوم آیت‌الله رئیسی به استان شاهد بودیم و ایشان از مجموعه پارک علم و فناوری و دستاوردهای فناورانه استان از نزدیک دیدن کرد و در این دیدار توصیه داشت که در جذب نخبگان و جوانان مستعد بیش از پیش اقدام شود و با جذب سرمایه‌گذار فعالیت‌های دانش‌بنیان استان را توسعه دهیم که این توصیه‌ها وظیفه ما را سنگین‌تر از گذشته کرد.
رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری یکی از وظایف و رسالت‌های این نهاد را تامین فضای فیزیکی مناسب برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور عنوان کرد و گفت: در تامین فضا برای شرکت‌ها ۲ رویکرد را دنبال می‌کنیم که در رویکرد نخست زمین در اختیار شرکت‌ها قرار داده می‌شود و در رویکرد دوم فضای اشتراکی برای شرکت‌ها تامین می‌کنیم.
پیرعلی با اشاره به اینکه پنج هکتار زمین در شهرک صنعتی شهرکرد آماده واگذاری به شرکت‌های دانش‌بنیان استان شده است، افزود: این فضا برای شرکت‌هایی که فعالیت‌هایی پیرامون تولید صنایع فلزی، ماشین‌آلات و مواد شیمیایی دارند اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: برای رشته‌های بیوتکنولوژی و نرم‌افزار هم ۵۱۰۰ متر زمین در مجموعه پردیس پارک علم و فناوری استان آماده شده که طبق آیین‌نامه به شرکت‌های فعال واگذار می‌شود.
رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: ۴۰ هکتار زمین هم در رحمتیه شهرکرد قرار است به پارک علم و فناوری استان واگذار شود که نیاز است در شورای تامین مسکن استان بررسی و تصویب شود.
پیرعلی در خصوص تامین فضای اشتراکی برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور استان نیز اظهار داشت: دولت موظف است برای فعالیت‌های آزمایشگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان فضاهایی تحت عنوان کلین روم یا اتاق تمییز تامین کند که در این خصوص نیز سه هزار مترمربع فضا طراحی شده است.
وی در ادامه با اشاره به تجاری‌سازی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان استان و توفیق آنها در صادرات و بازاریابی، افزود: اگرچه شرکت‌های استان نوپا هستند و هنوز درصد بالایی از حجم صادراتی را به خود اختصاص نداده‌اند اما در سال گذشته یک و نیم میلیون دلار کالا صادر کردند.
کالاهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان استان کدامند؟
رییس پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری به مهمترین کالاهای صادراتی شرکت‌های دانش‌بنیان استان اشاره کرد و گفت: محصولات پتروشیمی، صنایع فلزی و نرم افزاری از مهمترین این محصولات بوده است.
پیرعلی ادامه داد: صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان استان در سال گذشته در مقایسه با سال قبل آن از رشد ۲ برابری برخوردار شده است.
وی تصریح کرد: کشورهای ازبکستان، عراق و افغانستان مقصد صادرات کالاهای دانش‌بنیان استان بوده است.
گفتنی است ، در حال حاضر ۲۱۰ شرکت فناور و دانش‌بنیان و هسته فناور در استان فعال است که از این تعداد ۷۰ شرکت مجوز از معاونت علمی و فناوری نهاد رییس‌جمهوری دارد.
شرکت‌های دانش‌بنیان این استان برای یک هزار و ۶۲۰ نفر اشتغالزایی کرده است.
۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر ۱۹۱۴۲۷۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]