خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۱۶ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳)
خلاصه اخبار: این هفته در اکوسیستم استارتاپی چه گذشت؟ (۱۶ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳)

این هفته از ۱۶ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.

این هفته از ۱۶ تا ۲۱ تیر ۱۴۰۳، اکوسیستم استارتاپی ایران با اخبار و اتفاق‌های گوناگونی همراه بود. در ادامه چکیده‌ای از مهمترین اخبار هفته‌ای که گذشت آمده است. این اخبار را می‌توانید به صورت صوتی (پادکست) از اینجا گوش کنید.
🔹 تپسی: براساس خبر جدید افزایش سرمایه شرکت «تپسی» که در کدال منتشر شد، قرار است گروه صنعتی گلرنگ که چندی پیش ۷۰ درصد سهام تپسی را خریداری کرد، معادل ۷۱۲ درصد در تپسی افزایش سرمایه انجام بدهد که سرمایه‌ی این شرکت به ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد. پیشتر سرمایه تپسی ۲۴۶ میلیارد تومان بود. مهدی دادخواه، مدیر ارشد رشد و بازاریابی تپسی بیان کرد هزینه یک روز بنر تبلیغاتی در صفحه جستجوی راننده تپسی ۱۷۰ میلیون تومان است. به گفته او قیمت‌گذاری تپسی براساس تعداد ایمپرشن نیست و خود جایگاه را در اختیار افراد قرار می‌دهند و آن‌ها بر مبنای تعداد روز مبلغ را پرداخت می‌کنند.
🔹 اسنپ: گروه اسنپ برای پنجمین سال متوالی، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۲ خود را منتشر کرد. در این گزارش مفصل که بخش‌های مختلفی دارد، عملکرد کلیه شرکت‌های زیرمجموعه اسنپ نیز ذکر شده است. به بیان گزارش اسنپ، بیش از ۷۲ میلیون کاربر سوپراپلیکیشن این شرکت هستند و روزانه از خدمات آن استفاده می‌کنند. تنها در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰ میلیون کاربر به سوپراپ اسنپ اضافه شده است.
🔹 شیپور: حمیدرضا پاکروان، مدیرعامل شیپور از شروع همکاری این شرکت و استارتاپ «مِلاک» خبر داد و گفت: «شروع همکاری ما با مجموعه مِلاک از استان اصفهان خواهد بود و با توجه به همت و تمرکزی که این مجموعه دارد می‌خواهیم در شهر‌های دیگر نیز با آنها همکاری کنیم.» مِلاک یک شبکه اجتماعی برای مدیریت املاک و مستغلات است.
🔹 دیوار: دیوار اعلام کرد با هدف بهبود تجربه کاربران در استفاده از ابزار انتخاب دسته‌های خود، این بخش را به طور کامل بازطراحی کرده و اکنون در دسترس حدود ۵۰ درصد کاربران آخرین نسخه اپلیکیشن اندروید دیوار قرار گرفته و به زودی برای تمامی‌ کاربران نیز فعال می‌شود. این تغییرات علاوه بر بهبود ظاهری، تجربه کاربر را در استفاده از دیوار بهبود می‌دهد.
🔹 افق کوروش: حسین صبوری، مدیرعامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش بیان کرد: «در سال مالی ۱۴۰۱، فروش شرکت ۳۵۸۲۰ میلیارد تومان بوده که این عدد در سال ۱۴۰۲، به ۶۶۲۹۹ میلیارد تومان رسیده و رشد ۸۵ درصدی سود خالص را محقق کردیم.» به گفته او، فروشگاه‌های افق کوروش در ۶۷۵ شهر کشور با ۳۶۲۸ شعبه حضور دارند. صبوری گفت در حوزه فروش اینترنتی از ۱۵۴۸ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۳۱۸۳ میلیارد تومان در سال گذشته رسیدیم.
🔹 کارنامه: گزارش سال ۱۴۰۲ کارنامه منتشر شد. براساس این گزارش، در سال گذشته فروش ناخالص کارنامه ۲۴۴ درصد رشد کرد و ارزش خودروهای کارشناسی و معامله ‌شده توسط کارنامه در تهران به ۵۲ همت رسید.
🔹 علی‌بابا: براساس آخرین تحقیقات بازار انجام شده، برند علی‌بابا اولین برند یادآوری شده در ذهن ۴۹ درصد از مخاطبان در صنعت گردشگری است. همچنین ۸۴ درصد از مخاطبان این برند را می‌شناسند. به گفته روابط‌ عمومی علی‌بابا نتایج قبلی ۴۵ و ۷۸ درصد بود که اکنون ۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.
🔹 اتاقک: سه‌شنبه گروه هکری که پیش از این مدعی شده بود «اسنپ‌فود»، «تپسی» و «سازمان حج و زیارت» را هک کرده، در اقدامی جدید ادعا کرد که پلتفرم اجاره اقامتگاه «اتاقک» را هک کرده است. این گروه هکری ۲۴ ساعت به اتاقک مهلت داد، اما مبلغی اعلام نکرد. امیر شیبانی، مدیرعامل اتاقک بیان کرد با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری موضوع هستند. چهارشنبه اتاقک تایید کرد که «بخشی از اطلاعات» این پلتفرم هک شده است. اتاقک تاکید کرد که این اطلاعات شامل اطلاعات حساب بانکی کاربران نمی‌شود. اتاقک بعدتر اعلام کرد که مذاکراتش با تیم هکری نتیجه داده و اطلاعات فروخته نخواهد شد.
🔹 نشان: نقشه و مسیریاب «نشان» سه‌شنبه شب اعلام کرد که شرکت ارتباطات زیرساخت، دسترسی به این پلتفرم را با استفاده از فیلترشکن مسدود کرده است. نشان همچنین گفت تلاش‌هایش برای برقرار کردن ارتباط با شرکت زیرساخت و حل این مساله بی‌نتیجه بوده است. روز بعد نشان از حل شدن مشکل خبر داد.
🔹 پادرو: ​پادرو (پلتفرم ارسال سفارش‌‌های اینترنتی) با انتشار نموداری ادعا کرد که در زمان انتخابات به دلیل اختلال جدی در کارکرد فیلترشکن‌ها وضعیت فعالیت در اینستاگرام با کاهش قابل توجه‌ای همراه بوده است. به گزارش پادرو، میزان سفارش فروشگاه‌های پادرویی فعال در بستر اینستاگرام ۲۵ درصد و ترافیک فروشگاه‌های اینستاگرامی تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است. پادرو تاکید کرده که این اختلال‌ها همچنان ادامه دارد.
🔹 اسمارتک: افیلیو به عنوان یکی از محصولات شرکت اسمارتک، به تازگی فعالیت مشترکی را با پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت در حوزه افیلیت مارکتینگ آغاز کرده است. طی این همکاری یکتانت بخشی از ظرفیت نمایش‌ تبلیغات پلتفرم خود را از طریق پلتفرم افیلیو به نمایش تبلیغات افیلیت مارکتینگ اختصاص داده است.
🔹 نوبیتکس: نوبیتکس اعلام کرد به عنوان اولین پلتفرم تبادل رمزارز ایرانی با بیش از ۷ میلیون کاربر، در اقدامی نوآورانه، از اولین پروتکل اثبات اندوخته‌ در ایران رونمایی کرده است. گزارش‌های اثبات اندوخته نشان می‌دهند که یک پلتفرم مالی برابر با دارایی‌ای که کاربران نزد آن دارند، اندوخته دارد.
🔹 داتین: شرکت «ریتون» با هدف ارایه راهکارهای جامع، نوین و فناوری‌محور بیمه‌گری و با رویکرد پوشش خلاهای فعلی زیست‌بوم بیمه کشور در حوزه راهکارهای نرم‌افزاری و زیرساختی، فعالیت خود را طی همکاری بین «بیمه پاسارگاد» و «داتین» آغاز کرد.
🔹 اسنپ‌فود: مهراد عبدالرزاق، رییس هیات مدیره اسنپ‌فود گفت براساس شاخص‌های مختلف، تعداد رانندگانی که با اسنپ‌فود همکاری می‌کنند، بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر است و تعداد کاربران آن از ۸ میلیون فراتر رفته است. سال ۱۴۰۱، این عدد ۵ میلیون کاربر بوده است.
🔹 روبیکا: سوپراپ روبیکا توانسته به بیش از ۵۰ میلیون نصب موفق، فقط از طریق کافه‌بازار دست پیدا کند. براساس آمارها ایتا ۳۰ میلیون نصب، بله و سروش ۱۰ میلیون نصب و آی گپ ۹ میلیون نصب را در کافه‌بازار به ثبت رسانده‏اند.
🔹 هوش مصنوعی: ​«سازمان ملی هوش مصنوعی» با حضور سرپرست ریاست جمهوری و معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهور افتتاح شد. محمد مخبر، سرپرست ریاست‌ جمهوری، در این مراسم گفت: «حمایت از هوش مصنوعی نه فقط وظیفه دولت بلکه ازجمله اولویت‌های مجموعه حاکمیت است.»
🔹 بانک مرکزی: محمدرضا فرزین، رییس کل بانک‌ مرکزی ایران اعلام کرد از هفته اول شهریور ماه با کارت‌های بانکی ایرانی می‌توان از خودپردازهای روسی روبل (واحد پول روسیه) برداشت کرد. فرزین همچنین تصریح کرد: مرحله دوم این اتصال برای بهره‌مندی اتباع روسیه در ایران خواهد بود و در مرحله سوم کارت‌های شتاب ایران در پذیرنده‌های فروشگاهی روسیه پردازش خواهد شد.
🔹 اتاق بازرگانی: این هفته فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران بیان کردند تا زمانی که امکان تعامل با کشورهای مختلف فراهم نشود و تکلیف تحریم‌ها مشخص نشود، امکان توسعه اقتصادی و تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال فراهم نخواهد بود.
🔹 معاونت علمی: معاون علم و فناوری رییس ‌جمهور از ایجاد منطقه بین‌المللی نوآوری ایران در پارک فناوری پردیس خبر داد و گفت: «آیین نامه ایجاد این مرکز در هیات دولت تصویب شده و در افق ۱۴۰۸ پارک فناوری پردیس با ارتقای کالبدی و قانونی به یکی از بزرگترین مراکز نوآوری در منطقه تبدیل خواهد شد.»
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید![کل: ۰ میانگین: ۰]

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]