«هیولای خزر» رقیب آمریکایی پیدا کرد
«هیولای خزر» رقیب آمریکایی پیدا کرد

آمریکایی‌ها طرحی مشابه اکرانوپلان شوروی مشهور به «هیولای خزر» را دنبال می‌کنند تا پرنده‌ای عظیم با قابلیت پرواز در نزدیکی سطح آب را به خدمت بگیرند.

به گزارش خبرآنلاین، مفهومی که آمریکایی‌ها در زیرمجموعه بویینگ دنبال می‌کنند، ساخت هواگردی آب‌نشین است با بالاهایی نصب شده در قسمت فوقانی از پس انجام عملیات در هر شرایطی در دریا برآید.
یکی از مشکلات ساخت چنین پرنده عظیم‌الجثه‌ای که در نزدیکی آب پرواز می‌کند، سیستم کنترل قابل اتکا است که بتواند به موقع به امواج و دیگر موانع موجود واکنش نشان دهد.
قطعا پرواز در این شرایط احتیاج به حسگرها، آویونیک و سیستم‌های الکترونیکی متفاوتی دارد.
دارپا در طرح خود خواستار پرنده‌ای با برد عملیاتی ۱۰ هزار کیلومتر شده است که با استفاده از «اثر زمین»‌ در ارتفاع ۵ متری سطح آب پرواز کند و قادر به حمل نیرو و تجهیزات سنگین نظامی باشد.
هیولای دریای خزر
اتحاد جماهیر شوروی در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی «Lun» یا همان هیولای دریای خزر را به جهان معرفی کرد. این هیولای پرنده از ۸ موتور توربوفن کوزنتسف ان‌کی-۸۷ بهره می‌برد.
بیشینه سرعت کروز هیولای دریای خزر به ۵۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. این کشتی پرنده برای نابودی اهداف سطحی به موشک‌های پی-۲۷۰ موسکیتو مجهز شده بود.

اکرانوپلان شوروی مشهور به هیولای دریای خزر

شوروی در نهایت فقط یک مدل از این کشتی پرنده ساخت که در سال ۱۹۸۷ به ناوگان دریای سیاه ملحق شد. عمر هیولای دریای خزر کوتاه بود و در دهه ۱۹۹۰ بازنشسته شد.
در «آمریکا «هیولای دریای خزر» را بیدار می‌کند» بیشتر درباره این طرح بخوانید.
۵۸۵۸

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]