ما باید در دبی با پاکستانی‌ها رقابت کنیم/ ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت ایرانی به دبی مهاجرت کردند
ما باید در دبی با پاکستانی‌ها رقابت کنیم/ ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت ایرانی به دبی مهاجرت کردند

نایب‌رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران بر این باور است که دبی با تبدیل شدن به هاب اقتصاد دیجیتال منطقه تهدیدی برای کشورهای سراسر دنیا است؛ تهدیدی که فرانسه برای آگاه کردن فعالان حوزه کسب و کار خود و فرستادن این پیام که متوجه این تهدید شده است، اقدام به دستگیری مدیرعامل پیام‌رسان تلگرام کرده است که دفتر اصلی آن در دبی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا قربانی، هم بنیان‌گذار راه‌کار، نایب‌رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران و رئیس سابق کمیسیون فین‌تک سازمان نصر تهران، مهمان «کافه خبر» خبرآنلاین بود.
رضا قربانی با اشاره به این موضوع که خیلی از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال در کشور به این نتیجه رسیده‌اند که باید بروند و در دبی به ادامه فعالیت خود بپردازند؛ گفت:« حتی از نظر رفت‌وآمد نیز، دبی بسیار شهر مناسبی است و یک روزه می‌توان از ایران به این شهر رفت‌وآمد کرد.»

قربانی در ادامه به این موضوع اشاره کرد که افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از تولید ناخالص ملی در دبی یک ادعای پوشالی نیست؛ او در این خصوص گفت:« به عنوان مثال در حال حاضر دبی وزارت هوش مصنوعی دارد و اولین کشوری بود که چنین وزارت‌خانه‌ای داشت. درست است که دبی خیلی اهل بزرگنمایی است اما تغییری که در سیستم بانکی و حمل و نقل این کشور در حال رخ دادن است، نشان دهنده این پیشرفت است. دبی برخلاف ما که در تجارت الکترونیک پیکی را زدیم، خیلی آهسته و گام به گام حرکت می‌کند و تمام ابعاد زندگی در دبی در حال تغییر است، به عنوان مثال در روزهای اخیر رمزارز را به عنوان ابزار پرداخت پذیرفته است و این اتفاقی ناگهانی نیست بلکه در چهار، پنج سال گذشته برای رسیدن به این نقطه، تنظیم‌گری و تلاش کرده‌اند، تا جایی که کسب و کارهای مطرح رمزارزی دنیا، مانند بایننس در دبی دفتر باز کرده است.»

رضا قربانی در کافه خبر «خبرآنلاین»

۷ هزار و ۵۰۰ شرکت ایرانی به دبی مهاجرت کردند
قربانی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدامات برای کشور ما خیلی خطرناک است؛ گفت:« نزدیک به ۷ هزار و ۵۰۰ شرکت ایرانی به دبی مهاجرت کردند، اما این عدد دقیق نیست؛ خیلی از شرکت‌های ایرانی که به دبی مهاجرت می‌کنند، به اسم شرکت ایرانی این کار را نمی‌کنند، بلکه با واسطه در دبی ثبت می‌شوند. عددی که وجود دارد می‌گوید یک میلیون ایرانی در دبی رفت و آمد دارند و تعدادی از این شرکت‌ها نیز اصلا شرکت واقعی نیستند، بلکه شرکت‌های کاغذی هستند که نام آن‌ها تنها برای دریافت ویزای بلند مدت ثبت شده است. اما تعدادی از شرکت‌ها نیز در دبی با وجود محدودیت‌های بی‌شمار برای ایرانیان در حال شکل گیری است.»
زنگ خطر برای ایرانیان ساکن دبی
او در ادامه با اشاره به اینکه زنگ خطر برای ایرانیان ساکن دبی به صدا درآمده است؛ گفت:« ایرانی‌هایی که در دبی هستند، تجارت سنتی را پیش گرفتند و در واقع در تجارت سنتی مانده‌اند و در بازی اقتصاد دیجیتال که در حال شکل‌گیری در دبی است و هندی‌ها و پاکستانی‌ها در آن درگیر هستند، شرکت نمی‌کنند.»
باید با پاکستانی‌ها رقابت کنیم
نایب‌رئیس کمیسیون تحول، نوآوری و بهره‌وری اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود:«بعضی از کشوهای همسایه نگاه خیلی منفی به ما دارند و در دبی می‌توان متوجه این موضوع شد و علاقه‌ای ندارند مبنی بر اینکه ایرانیان و شرکت‌های ایرانی در دبی رشد کنند و بتوانند پروژه بگیرند. در انتها اما، ما مجبور هستیم که با هندی‌ها و پاکستانی‌هایی که جامعه خیلی گسترده و قوی دارند، کار را پیش ببریم. ما اشتباه فکر می‌کنیم که وقتی به دبی می‌رویم باید با آمریکایی‌ها یا اروپایی‌ها رقابت کنیم، در صورتی که اصلا در بازی رقابت با آن‌ها نیستیم و آن‌ها در لیگ دیگری بازی می‌کنند و ما باید با پاکستانی‌ها رقابت کنیم، آن‌هم وقتی که جوامع به شدت قوی دارند و در لایه‌های مختلف شرکت‌های بزرگ حضور دارند و خیلی راحت جلوی فعالیت ملیت ایرانی را می‌گیرند و به ما نگاه منفی دارند.»
متن کامل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.
۲۲۷۲۲۷

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]