با کنار رفتن بایدن، آیا دموکرات‌ها جایگزین دیگری غیر از کامالا هریس دارند؟
با کنار رفتن بایدن، آیا دموکرات‌ها جایگزین دیگری غیر از کامالا هریس دارند؟

تصمیم رئیس‌جمهور برای کناره‌گیری از انتخابات ایالات متحده، تعجیل برای تأیید نامزد جدید دموکرات را به همراه خواهد داشت. کسانی ممکن است کامالا هریس را به چالش بکشند، اما این خطر یک جنگ داخلی دموکرات را به همراه دارد که می‌تواند بیش از آنکه فایده داشته باشد به حزب آسیب برساند.

اقتصادآنلاین – آرش نصیری؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، با اعلام اینکه پس از هفته‌ها فشار از سوی حزب دموکرات از رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند، رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ را به‌طور چشمگیری وارد فاز جدیدی کرد.
این فشارها پس از یک عملکرد فاجعه بار در مناظره ماه گذشته آغاز شد و پس از آن که به نظر می‌رسید سوءقصد به جان دونالد ترامپ به این نامزد جمهوری‌خواه شانس بیشتری می‌بخشد، دوباره شدت گرفت.
بایدن بلافاصله پس از بیانیه روز یکشنبه از معاون خود، کامالا هریس، حمایت کرد، اگرچه حزب دموکرات هنوز حمایت رسمی خود را ارائه نکرده است. جیمی هریسون، رئیس کمیته ملی دموکرات، گفت: «مردم آمریکا از حزب دموکرات درباره گام‌های بعدی و مسیر رو به جلو برای روند نامزدی خواهند شنید، که بر اساس قوانین حزب پیش خواهد رفت».
نامزد اصلی جایگزینی بایدن کیست؟
در حالی که بایدن از هریس برای جایگزینی او در صدر جدول حمایت کرده، حزب دموکرات هنوز نامزد رسمی ندارد. رئیس‌جمهور در پستی در X درست پس از اعلام تصمیم خود برای کناره‌گیری از کمپین گفت که «حمایت کامل خود را از کامالا به عنوان نامزد حزب دموکرات در سال جاری ارائه خواهد کرد».
اگر حزب در اطراف او جمع شود، دموکرات‌ها از یک نبرد داخلی و یک گردهمایی علنی پر هرج و مرج که شکاف‌های ایدئولوژیک آن در ماه آینده در شیکاگو آشکار خواهد شد، اجتناب می‌کنند. به گفته دو نفر از نزدیکان معاون رئیس‌جمهور، هریس قبلاً بررسی نامزدهای احتمالی از جمله جاش شاپیرو فرماندار پنسیلوانیا و اندی بشیر فرماندار کنتاکی را آغاز کرده بود.
بایدن با اشاره به اختلافات احتمالی بر سر نامزد، ضمن حمایت از هریس، خواستار اتحاد شد و گفت: «دموکرات‌ها – وقت آن است که دور هم جمع شویم و ترامپ را شکست دهیم. بیایید انجامش بدهیم.»
آیا کسی هریس را به چالش می‌کشد؟
این نامشخص است، اگرچه بعید به نظر می‌رسد کسی این توانایی را داشته باشد. آنگونه که فایننشال‌تایمز گزارش داده، جو مانچین، سناتور ۷۷ ساله میانه رو از ویرجینیای غربی، روز یکشنبه در حال بررسی این بود که آیا هریس را برای نامزدی دموکرات‌ها به چالش بکشد یا خیر. در ماه مه، او ثبت نام حزب خود را از دموکرات به مستقل تغییر داد و باید آن را دوباره تغییر دهد تا بتواند این چالش را اجرایی کند.
گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا، که در فهرست جانشینان احتمالی بایدن قرار داشت، از نامزدی هریس حمایت کرد. به گفته سه حامی مالی برجسته حزب دموکرات که اطلاع مستقیمی از این موضوع دارند، انتظار می‌رود گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان نیز از معاون رئیس جمهور حمایت کند.
حامیان مالی دموکرات‌ها نیز بر این امر تأثیر خواهند داشت. اگر آنها شروع به حمایت از هریس کنند – همانطور که جورج و الکس سوروس قبلاً این کار را کرده‌اند – سیاستمداران به احتمال زیاد از معاون رئیس جمهور حمایت می‌کنند و جریان بودجه را حفظ می‌کنند.
دیگران می‌توانند چالش‌های خود را ایجاد کنند، اما این خطر یک جنگ داخلی دموکرات را به همراه دارد که می‌تواند بیش از آنکه فایده داشته باشد به حزب آسیب برساند.
بایدن اکنون چه خواهد کرد؟
تصمیم بایدن یادآور زمانی است که لیندون بی جانسون در مارس ۱۹۶۸ با کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، ملت را شوکه کرد و گفت که ریاست‌جمهوری نباید با «شکاف‌های حزبی» خدشه‌دار شود، در حالی که او بر جنگ جنجالی ویتنام تمرکز کرده بود.
اگرچه او اکنون به عنوان یک مهره سوخته در نظر گرفته می‌شود، اما احتمالا بایدن راه جانسون را دنبال کند و بر برنامه سیاست خارجی خود تمرکز کند – در درجه اول تضمین آتش بس در جنگ اسرائیل و حماس و تقویت حمایت از اوکراین.
قوانین مربوط به تعیین جانشین چیست؟
از آنجایی که بایدن پیش از نامزدی رسمی خود در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه آینده از نامزدی کناره‌گیری کرده است، قوانین این حزب نحوه انتخاب جانشین او را مشخص می‌کند. ۳۹۳۷ نماینده متعهد در حزب دموکرات وجود دارد و ۱۹۷۶ برای برنده شدن در نامزدی مورد نیاز است. بایدن از حمایت ۹۹ درصد از نمایندگان متعهد برخوردار است. اکنون که او انصراف داده است، آنها آزادند به هر کاندیدایی که می‌خواهند رای دهند، اگرچه به احتمال زیاد این حزب هر کسی را که در اطرافش متحد می‌شوند، انتخاب خواهد کرد.
هریسون گفت: «نمایندگان ما آماده هستند تا مسئولیت خود را در ارائه سریع یک نامزد به مردم آمریکا جدی بگیرند».
چه اتفاقی برای بودجه مبارزات انتخاباتی بایدن می‌افتد؟
آنطور که فایننشال تایمز گزارش داده است، بایدن یک کمیته کمپین انتخاباتی را با هریس به اشتراک می‌گذارد، بنابراین در صورت انتخاب شدن به عنوان نامزد، او دسترسی به بودجه آن را حفظ خواهد کرد. این کمیته ۲۷۰ میلیون دلار در سه ماهه دوم جمع آوری کرد.
بر اساس پروژه رهبری در حال حاضر، اگر فردی غیر از هریس جانشین بایدن شود، کمپین او باید پیشنهاد بازپرداخت پول را به کمک کنندگان بدهد، که سپس می‌توانند از آن برای کمک به کمپین یک نامزد جدید استفاده کنند. قوانین فدرال، انتقال نامزد به نامزد را تا ۲۰۰۰ دلار محدود می‌کند.
کمپین بایدن همچنین می‌تواند مبلغ نامحدودی را به حزب دموکرات منتقل کند، که طبق قوانین می‌تواند تا ۳۲ میلیون دلار در هماهنگی با کمپین نامزد جدید هزینه کند.
کارشناسان کمپین می‌گویند که انتقال وجوه باقی‌مانده نمی‌تواند مستقیماً به نامزد داده شود، بلکه می‌تواند در راستای کمپین آنها هزینه شود، همانطور که گروه های جمع آوری کمک مالی سوپرپک کار می‌کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]