افزایش ۳۰ درصدی کرایه اتوبوس ها قطعی است| بلیت اربعین گران می شود
افزایش ۳۰ درصدی کرایه اتوبوس ها قطعی است| بلیت اربعین گران می شود

امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با تاکید بر اینکه بلیت اتوبوس اربعین قطعا گران می شود گفت: افزایش ۳۰ درصدی کرایه اتوبوس ها به دلیل افزایش هزینه ها قطعی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: پیش‌فروش بلیت‌های اتوبوس اربعین در حالی از ۶ مردادماه قرار است آغاز شود که به گفته مقامات مسئول وزارت راه و شهرسازی بهای بلیت اتوبوس های اربعین نیز به دلیل اینکه اتوبوس ها یک سر خالی هستند افزایش خواهد داشت.
آمارها نشان می دهد که حدود ۱۴ هزار دستگاه ناوگان در سازمان راهداری وجود دارد که تنها ۷ هزار دستگاه در وضعیت مطلوب قرار دارد که امکان پیمایش مسافت‌های بلند و متوسط را دارند. البته این ۷ هزار دستگاه برای جابه‌جایی زائرین اربعین کافی نیست و باید حدود ۲ هزار ناوگان دیگر به این تعداد اضافه شود تا به ۹ هزار دستگاه برسد.
گزارش ها نشان می دهد که از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس مورد نیاز وارداتی به کشور تاکنون تنها ۵۰۰ دستگاه وارد کشور شده است.
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار افزایش قیمت بلیت اتوبوس در اربعین را تایید کرده و اعلام کرد که هزینه ها از یک سو و یک سر خالی بودن اتوبوس ها از سوی دیگر باعث شده تا ناگزیر به افزایش قیمت بلیت اتوبوس باشیم.
متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای را با هم می خوانیم:

سر جمع اعتبارات برای راه ها نزدیک ۲۵ همت بوده است اما انچه که نیاز داریم بر اساس شاخص های استاندارد بین المللی ۲۰۰ همت است

* درآمد سازمان راهداری از باب دریافت عوارض جاده ها در سال گذشته چقدر بود؟ و آیا این درآمدها کفاف هزینه ها را می دهد؟
درآمدها از دریافت عوارض جاده ها را باید از شرکت ساخت جویا شوید. در سپندار یا سامانه یکپارچه الکترونیکی عوارض این آمار موجود است. اما آن چیزی که برای راه ها هزینه شده است سر جمع اعتبارات برای راه ها نزدیک ۲۵ همت بوده است اما انچه که نیاز داریم بر اساس شاخص های استاندارد بین المللی ۲۰۰ همت است. مسلم است که کمبودهایی در زیرساخت ها ایجاد می شود. از سوی دیگر بحث اضمحلال رویه آسفالت ایجاد می شود. به هر حال مسائل و مشکلاتی است که با آن مواجه هستیم. و در حال پیگیری هستیم تا یک درآمد پایداری حداقلی برای راه ها در نظر بگیریم.

* درخواست شما از دولت چهاردهم چیست؟
درخواست ما از دولت چهاردهم این است که به زیرساخت ها توجه شود. با توجه به اینکه شاخصه توسعه هر کشور مخصوصا در موضوع ترانزیت و مخصوصا در کشور ایران که بیش از ۸۵ درصد بار و مسافر کشور و ترانزیت کشور از طریق جاده انجام می شود باید حتما به بحث جاده و نگهداشت جاده های موجود توجه جدی صورت بگیرد. یکی از ماموریت های اصلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نگهداشت ۲۳۰ هزار کیلومتر راه های اصلی شریانی و روستایی است. سال گذشته ۵۱۵ میلیون تن جابجایی کالا در کشور انجام شد که رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت.

موضوعی که برای اتوبوس ها داریم دنبال می کنیم این است که ۳۰ درصد افزایش قیمت برای کرایه ها اعمال کنیم چرا که هزینه ها به هیچ عنوان جوابگوی هزینه ها نیست

* اشاره شد که پیش فروش بلیت اتوبوس اربعین ۲۰ روز مانده به اربعین اعلام می شود. آیا افزایش قیمت اتوبوس اربعین خواهیم داشت؟
حتما قیمت بلیت اتوبوس اربعین افزایش خواهد داشت. با توجه به اینکه هر ساله بحث یک سر خالی اتوبوس ها را داریم این اقدام قطعی است و افزایش قیمت بلیت اتوبوس را خواهیم داشت. در حال حاضر موضوعی که برای اتوبوس ها داریم دنبال می کنیم این است که ۳۰ درصد افزایش قیمت برای کرایه ها اعمال کنیم چرا که هزینه ها به هیچ عنوان جوابگوی هزینه ها نیست.

با توجه به اینکه برای اوایل اربعین از تمام شهرها به مرزها هجوم می آورند و از آن طرف مسافری نیست که اتوبوس ها بخواهند آنها را برگردانند باید بهای بلیت به گونه ای باشد که برای اتوبوس ها نیز صرفه اقتصادی داشته باشد

* برای اربعین چطور؟ آیا قیمت بلیت اتوبوس اربعین هم افزایش می یابد؟
اما برای اربعین هر سال بر اساس مصوبات ستاد اربعین، موضوع یک سر خالی اتوبوس منظور می شود. یعنی اگر اتوبوسی از تهران به ایلام رفت مسافر باید هزینه رفت و برگشت را پرداخت کند. با توجه به اینکه برای اوایل اربعین از تمام شهرها به مرزها هجوم می آورند و از آن طرف مسافری نیست که اتوبوس ها بخواهند آنها را برگردانند باید بهای بلیت به گونه ای باشد که برای اتوبوس ها نیز صرفه اقتصادی داشته باشد. برای برگشت هم باید ظرفیت خالی از کل شهرهای کشور وارد مرزها شود و یک سر خالی معمولا اتفاق می افتد. پیش فروش بلیت اتوبوس از ۲۰ روز قبل از اربعین دستورالعمل آن آماده و ابلاغ می شود. اما آنچه که مشخص است این است که قیمت بلیت اتوبوس افزایش می یابد. ٢ هزار و ۴٠٠ میلیون تومان اعتبارات برای انجام اقدامات مرتبط با انجام سفرهای اربعین در نظر گرفته شده که بخشی از آن در ساماندهی مسیر ایلام به مهران صرف شد. در حالی که در دو سال گذشته ترافیک این مسیر به ٣٢ ساعت می‌رسید و آب‌رسانی به مردم در این ساعات با بالگرد انجام شد اما با اقداماتی که انجام شد سال گذشته این ترافیک به کمتر از ٢ ساعت رسیده است. امسال هم که اسنپ و تپسی برای انجام سفرهای اربعین حضور خواهند داشت.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]