اشتغال ۲ میلیون نفر در ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور
اشتغال ۲ میلیون نفر در ۱۰۴ هزار تعاونی فعال در کشور

مطابق آمارها در کشور حدود ۱۰۴هزار تعاونی فعال وجود دارد که از این میزان حدود ۵۴ درصد در حوزه تولید مشغول کار هستند و اشتغال ایجاد شده از فعالیت این تعاونی ها حدود دو میلیون فرصت شغلی است.

– اخبار اقتصادی –

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم،تعاونی‌ها به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد کشور و نهادهای اقتصادی و اجتماعی با وجود چالش‌هایی که پیش روی آن‌ها قرار دارد، نقش مهمی در توسعه کشور ایفا کرده اند. براساس آمارهای موجود، تعداد تعاونی‌های ثبت‌شده فعال در ایران به بیش از ۱۰۰هزار مورد می‌رسد که در بخش‌های مختلفی از جمله کشاورزی، صنعت، خدمات و مسکن، مصرف فعالیت دارند. این تعاونی‌ها با هدف کاهش فقر، ایجاد شغل و توسعه پایدار تأسیس شده‌اند.

عملکرد تعاونی‌ها در ایران به طور کلی موفقیت‌آمیز بوده است. تعاونی‌ها به ویژه در مناطق روستایی و کم‌برخوردار، نقش مهمی در ایجاد فرصت‌های شغلی ایفا کرده‌اند. با تأمین نیازهای محلی و تقویت اقتصاد استان ها، تعاونی‌ها به توسعه اجتماعی و اقتصادی کمک کرده‌اند. همچنین ، تعاونی‌ها به توزیع عادلانه‌تر منابع و درآمدها کمک کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان بازار کار معتقد هستند که  علیرغم هزینه‌بر بودن ایجاد اشتغال در بسیاری از بخش‌ها، اشتغالزایی در بخش تعاون هزینه کمتر و پایداری بیشتری دارد.

طبق بررسی‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش‌های دولتی و خصوصی بیش از ۳میلیارد تومان برآورد می‌شود، این در حالی است که با هزینه‌ای به مراتب پایین‌تر می‌توان در بخش تعاون اشتغالزایی کرد.

کارشناسان می گویند برای ایجاد یک شغل در بخش‌های مختلف باید ارقام متفاوتی هزینه کرد به نحوی که اگر در گذشته با هزینه های پایین و سرمایه گذاری ۵۰تا ۱۰۰میلیون تومان می شد یک شغل ایجاد کرد، اکنون ایجاد یک شغل پایدار به بیش از ۵۰۰میلیون تومان نیاز دارد که در برخی موارد تا  ۲میلیارد  یا ۳میلیارد تومان هم برآورد می شود.

در حال حاضر بخش تعاون از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی،ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تولید ناخالص داخلی دارد.بخش تعاون یکی از فعال‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است و در راستای شعار سال باید بخش تعاونی تقویت شود.

از نگاه کارشناسان و فعالان تعاونی، بهترین راهکار تقویت و ارتقای جایگاه بخش تعاون، کاهش سهم دولت در اقتصاد است . در شرایط حاضر که به دلیل مشکلات اقتصادی، برای سرمایه‌گذاری‌ دچار مشکل هستیم، تاسیس شرکت‌های تعاونی یکی از بهترین ابزارها برای تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی به شمار می روند که نقدینگی‌ها را به سمت اشتغال مولد سوق می‌دهد.

*ایجاد شرکت تعاونی سرمایه گذاری خطرپذیر VC برای اولین بار

حامد ویس کرمی, معاون تعاون وزارت کار از اولویت تعاونی ها در واگذاری بنگاه های دولتی خبر داد و گفت: ورود بخش تعاون به ساخت نیروگاه و کمک به کاهش ناترازی برق، در قالب تفاهم نامه ای در هفته تعاون با سازمان انرژی های تجدید پذیر و بانک توسعه تعاون منعقد خواهد شد. 

وی افزود: ایجاد ۶۰۰مگاوات نیروگاه های تولید برق از محل انرژی های تجدید پذیر برای سه سال هدف گذاری شده و در قالب تعاونی ها اجرا خواهد شد.  در حال حاضر نیز  ۳۴تعاونی با تولید ۱۰۲مگاوات برق در حال ثبت و اجرا هستند.

ویس کرمی  دربیان اهداف طرح ایجاد نیروگاه های تعاونی گفت:کمک به کاهش ناترازی برق،  توانمندسازی سه دهک اول جامعه در قالب تعاونی های فراگیر ملی از اهداف اصلی طرح است. این طرح در سه قالب مزارع نیروگاهی و همچنین نیروگاه های کوچک مقیاس در کنار شرکت های شهرک صنعتی برای رفع ناترازی برق در بخش صنعت و تامین برق مورد نیاز صنعت اجرایی خواهد شد.

معاون امور تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در کنار این اقدامات، برای اولین بار ایجاد شرکت تعاونی سرمایه گذاری خطرپذیر VC را در دست اجرا داریم که با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری در حال انعقاد تفاهم نامه آن هستیم و امیدواریم در همین هفته این تفاهم نامه منعقد شود و دو شرکتی که در این زمینه در قالب تعاونی پیش بینی شده، بزودی تاسیس و وارد فعالیت شوند.

ویس کرمی افزود: در بخش تعاون بیش از ۱۰۴هزار تعاونی فعال در سطح‌کشور وجود دارند که ۵۴درصد از این تعاونی ها در حوزه تولید مشغول کار بوده و دو میلیون و ۸۰۰هزار عضو را در درون خودشان ساماندهی کردند.

وی اشتغال ایجاد شده از فعالیت این تعاونی ها را  بیش از دو میلیون فرصت شغلی اعلام کرد.

ویس کرمی با دسته بندی زمینه فعالیت این تعاونی ها اظهار داشت: ۳۹درصد از این تعاونی ها در بخش صنعت، ۳۷درصد در بخش کشاورزی و مابقی در بخش خدمات فعال هستند و با تلاش های صورت گرفته، رشد صادرات تعاونی ها در سال ۱۴۰۲بیش از ۱۵درصد بود. 

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه امسال برای افزایش صادرات تعاونی ها در کشور به ۲۰درصد خبر داد و تاکید کرد: امیدواریم که به دو میلیارد دلار صادرات تعاونی ها در سال جاری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]