دام جدید کلاهبرداران برای بازنشستگان / پلیس هشدار جدی داد
دام جدید کلاهبرداران برای بازنشستگان / پلیس هشدار جدی داد

سرهنگ شریفی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی (رمز اول، رمز دوم، تاریخ انقضا، CVV ۲ و…) محرمانه است، به شهروندان توصیه کرد مجرمان با شیوه و شگرد‌های مختلف به سرقت اقدام می‌کنند که لازم است هموطنان به ویژه افراد مسن و کم سواد همچنین افرادی که در استفاده از خودپرداز‌ها ناتوان هستند جانب احتیاط را رعایت و سعی کنند در مواقع لزوم فقط به کمک آشنایان و اقوام خود اعتماد کنند.

سرهنگ محمد شریفی اعلام کرد که با توجه به سوء استفاده‌ها در زمان حضور افراد در پای دستگاه‌های عابر بانک، اخباری مبنی بر دستگیری عوامل سرقت حساب‌های بانکی سالمندان و کلاهبرداری از افراد بی‌سواد در کنار دستگاه خودپرداز منتشر شده است. این افراد با استفاده از بهانه‌های مختلف، از جمله کمک به افراد کهنسال یا کار راه انداختن آنها، سعی در فریب افراد سالمند دارند و با شگرد‌های خاص مجرمانه حساب آنان را تخلیه می‌کنند.

وی افزود: برخی افراد فرصت طلب از کوچکترین غفلت افراد به ویژه افراد سالمندی که برای کار‌های بانکی و یا برداشت وجه مراجعه دارند، سوء استفاده می‌کنند.

رئیس اداره اجتماعی پلیس آگاهی فراجا، تصریح کرد: دیده شده افرادی به بهانه کمک به سالمندانی که طرز استفاده از کارت بانکی را به خوبی نمی‌دانند، اطلاعات و رمز‌های آنها را سرقت می‌کنند و در فرصت مناسب بلافاصله اقدام به خالی کردن حساب بانکی آنها یا وجه موجود را به کارت دیگر انتقال می‌دهند.

سرهنگ شریفی با بیان اینکه اطلاعات مربوط به حساب‌های بانکی (رمز اول، رمز دوم، تاریخ انقضا، CVV ۲ و…) محرمانه است، به شهروندان توصیه کرد مجرمان با شیوه و شگرد‌های مختلف به سرقت اقدام می‌کنند که لازم است هموطنان به ویژه افراد مسن و کم سواد همچنین افرادی که در استفاده از خودپرداز‌ها ناتوان هستند جانب احتیاط را رعایت و سعی کنند در مواقع لزوم فقط به کمک آشنایان و اقوام خود اعتماد کنند.

وی همچنین توصیه کرد در صورت اعتماد هنگام استفاده از کارتخوان از فرد بخواهید اجازه دهند تا شخصا رمز را وارد کنید، زیرا اطلاعات شخصی متعلق به خود افراد است و باید در حفظ آن کوشا باشید.

این مقام انتظامی تاکید کرد: هموطنان در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوکی می‌توانند به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ برای اقدام و بررسی اطلاع دهند.

کلاهبرداری به بهانه یارانه معیشتی 

همچنین سرهنگ علی محمد رجبی، درباره روش‌های متعدد کلاهبرداران سایبری، اظهارکرد:‌ کلاهبرداران و مجرمان در فضای مجازی از هر بهانه، مناسبت و فرصتی برای تحقق اهداف مجرمانه خود استفاده می‌کنند و هربار تحت عناوینی نظیر بسته اینترنت رایگان، یارانه معیشتی، سهام عدالت و … اقدام به ارسال لینک‌های آلوده برای شهروندان کرده تا بتوانند از آنان کلاهبرداری کنند. اقدامی که با یک راهکار ساده می‌توان با آن مقابله کرد و آن بی‌توجهی به چنین پیام‌هایی است.

وی با بیان اینکه در ایام دهه کرامت نیز پیامک‌هایی تحت عنوان یارانه معیشتی دولت برای برخی از دارندگان تلفن همراه ارسال شده است، گفت: در انتهای این پیام‌ها لینکی قرار گرفته که از کاربران می‌خواهد وارد آن شوند.

این لینک‌ها در واقع یا حاوی بدافزار و ویروس بوده و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات گوشی تلفن همراه کاربران ایجاد می‌کند یا کاربران را به سمت صفحات فیشینگ و خالی کردن حساب بانکی آنان هدایت می‌کند.

ورود به لینکهای خبری یارانه معیشتی دهه کرامت ممنوع

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای فراجا ادامه داد: در همین راستا لازم است که کاربران توجه داشته باشند که به هیچ عنوان وارد لینک‌هایی که با سرشماره شخصی یا نامشخص ارسال شده نشوند و پیام را حذف کنند.

همچنین توجه داشته باشند که اگر چنین پیامی در شبکه‌های اجتماعی برایشان ارسال شد توجهی به آن نداشته باشند چرا که دستگاه‌های دولتی و … اطلاعیه‌های خود را شخصا در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها برای مردم ارسال نمی‌کنند. در این شرایط از مردم می‌خواهیم که اخبار مربوط به بسته‌ها و یارانه‌های معیشتی را نیز از رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

رجبی اضافه کرد: ماموران پلیس فتا نیز نسبت به گشت‌زنی در فضای مجازی و بررسی گزارش‌های مردمی اقدام خواهند کرد و علاوه بر مواردی که فردی که اقدام به شکایت کرده باشد، با موارد جرائم آشکار نیز برخورد خواهند کرد.

همچنین در هفته های گذشته، همزمان با اعلام برنامه‌های جدید دولت درباره طرح کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی، ما شاهد ارسال پیامکهای جعلی در مورد یارانه از شماره‌های ناشناس بودیم.

به‌عنوان مثال یکی از این پیامکها  در ادامه قابل مشاهده است.

در پیامک زیر از مخاطب خواسته شده است برای مشاهده یارانه معیشتی  از طریق لینکی که در داخل پیامک قرار داده شده است، پیگیری انجام شود، این درحالی است که به‌وضوح یک لینک مشکوک با آدرسی نامعتبر در این پیامکها  قرار داده شده است که احتمالاً هدف ارسال‌کنندگان آن سودجویی از مردم است.

از سوی دیگر باید به این نکته نیز باید توجه داشت که بعد از اردیبهشت ۱۴۰۱ و حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، یارانه معیشتی که از سال ۱۳۹۸ برقرار شده بود حذف گردید و به‌صورت یکجا یارانه‌های نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب یارانه‌بگیران واریز می‌شود.

پیشتر از سوی مسئولان نیروی انتظامی درخصوص لینکهای آلوده و  مشکوک که در قالب پیامک ارسال می‌شود هشدار داده شده بود.

منبع:

رکنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]