سیگنال انتخابات بر قیمت دلار / بازار ارز به کما می رود؟
سیگنال انتخابات بر قیمت دلار / بازار ارز به کما می رود؟

بوربور گفت: در حال حاضر قیمت دلار زیر ۶۰ هزار تومان است و متغیر فاندامنتال ارزش ذاتی دلار را در محدوده ۵۴ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان نشان می دهد.

قیمت دلار  در چند ماه اخیر با چند چالش مهم روبرو بود. بازار ارز نوسان صعودی ترسناکی را پشت سر گذاشت و حدسیات افراد را در این روزها از دلار ۱۰۰ هزار تومانی به طور نسبی دور کرد. بر اساس گزارش های میدانی، قیمت دلار در بازار آزاد در روز گذشته در محدوده ۵۷ هزار و ۲۰۰ تومان قرار داشته است و همان طور که مشاهده می کنید، قیمت دلار از کانال ۶۰ هزار تومان فاصله گرفته است.

 بعد از شهادت رئیس جمهور و هئیت، همراه با انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری روبرو هستیم و تجربه نشان داده است که بازار در روزهایی که مباحث سیاسی میان مردم و مسئولین پررنگ تر است، دست به عصا و آرام تر حرکت می کند. بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در خصوص وضعیت فعلی دلار و پیش بینی  نرخ دلار در بازار گفت و گویی با سجاد بوربور کارشناس اقتصادی داشت. در ادامه همراه ما باشید. 

 

ارزش ذاتی دلار چقدر است؟

سجاد بوربور، کارشناس اقتصادی، به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در حال حاضر قیمت دلار زیر ۶۰ هزار تومان است و متغیر فاندامنتال ارزش ذاتی دلار را در محدوده ۵۴ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان نشان می دهد. در حال حاضر به طور نسبی حجم نقدینگی ما ۸ هزار همت تخمین زده می شود و با رشد ۳ و نیم درصدی که داشتیم، ارزش ذاتی دلار روی کاغذ در محدوده ذکر شده قرار دارد. تا پایان سال ۱۴۰۳ پیش بینی ما این است که رشد نقدینگی به حدود ۱۱ هزار همت می رسد و احتمال نرخ رشد اقتصادی ما در سال جاری نسبت به سال گذشته کمتر ثبت شود. پیش بینی می کنیم قیمت دلار تا پایان سال جاری به رقم ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان برسد.

وی افزود: تمام موارد گفته شده حدس و گمان ها درباره ارزش دلار بود؛ اما در مورد قیمت دلار وضعیت فرق می کند و قیمت دلار بر اساس عرضه و تقاضا بالا و پایین می شود. در سال جاری شاهد یک شبه جنگ بین ایران و اسرائیل بودیم و همین اتفاق انتظارات تورمی را خیلی بالا برد و همچنین حادثه سقوط هلی کوپتر و شهادت رئیس جمهور و در ادامه انتخابات زود هنگام در مورد انتخاب رئیس جمهور، اثرات خود را بر بازار ارز خواهد گذاشت. البته سطح صعودی قیمت ها در بازار ارز کنترل شده و قیمت به سمت ارزش در حال حرکت است. دلار در معاملات این روزها بالای ارزش خود در حال معامله است؛ بنابراین کار سختی نیست که قیمت را به ثبات برسانند.

نقش تحولات سیاسی بر بازار ارز

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: از طرفی دیگر، تحولات سیاسی بین الملل هم آثار خود را بر بازار ارز دارد و در ۶ ماه آینده، انتخابات آمریکا را در پیش داریم و باید دید چه کسی رئیس جمهور می شود و چه سیاستی را در پیش می گیرد. شرایط برای کشور ما نسبت به ۴ سال گذشته خیلی تغییر کرده است و به همین دلیل هر کسی اگر در آمریکا رئیس جمهور شود، دیگر قادر نخواهد بود با همان گارد ۴ سال پیش به ادامه تحریم علیه ایران بپردازد.

بوربور ادامه داد: کشور ما تحریم های خیلی جدی را پشت سر گذاشته است و تقریبا اکثر تحریم های مهم را داریم و دیگر فقط تحریم علیه اشخاص باقی مانده است. بنابراین زهر تحریم ها علیه ایران ریخته شده است و بر همین اساس پیش بینی ما این است که ۲ ماه مانده به انتخابات، اکثر بازارها وارد سکون خاصی می شوند و اصطلاحاً گفته می شود بازار به کما رفته است.

وی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: با توجه به شرایط حال حاضر، کمتر کسی تصمیم به خرید و فروش می گیرد و همه در انتظار دیدن نتایج انتخابات هستند. اگر جنگی در عرصه بین الملل تا انجام انتخابات صورت نگیرد، قطعا قیمت ها در بازار ارز به سمت ارزش حرکت خواهند کرد و قیمت دلار پایین تر نیز خواهد آمد. اگر بعد از انتخابات آمریکا فضای سیاسی به همین منوال ادامه داشته باشد و خاکستری باشد، یعنی نه جنگی وجود داشته باشد و نه صلحی اتفاق افتاده باشد، دلار بین ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان تاپایان سال ۱۴۰۳ پیش بینی می شود.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]