طلای مجازی نخرید| فروش طلاهای قلابی و بی هویت در فضای غیر واقعی!
طلای مجازی نخرید| فروش طلاهای قلابی و بی هویت در فضای غیر واقعی!

اگرچه خرید اینترنتی از فروشگاه های معتبر مرسوم است اما تهیه برخی کالاها چون طلا به دلیل لزوم اطمینان از اصل جنس، بهتر است از واحدهای صنفی خریداری شود زیرا خرید طلای مجازی بعضا قلابی از آب در می آید.

بازر؛ گروه بانک و بیمه: خرید طلا برای سرمایه گذاری و کسب سود یا استفاده از آن به عنوان زیورآلات، از دیر باز مورد توجه بوده است. معامله ای که همراه با شوق و نشاط انجام می شود زیرا اغلب خانوارها هر از چند گاهی سرمایه خرد خود را به تهیه این کالای ارزشمند اختصاص می دهند. اقدامی که تجربه نشان داده است، خریداران طلا و جواهر همیشه با گذشت چند سال از تهیه آن سود کرده اند. از طرفی طلا اکنون به عنوان کالایی مطمئن برای سرمایه گذاری در دنیا مرسوم است و چه بسا دولت ها نیز برای تقویت پشتوانه ذخائر مالی خود از آن استفاده می کنند. معامله طلا که معمولا به صورت خرید شمش، مصنوعات طلا، سکه و طلای آب شده در بازار انجام می شود دارای شرایط و ظرافتی است که خریداران باید در خرید آن نکات لازم را رعایت کنند.
خرید طلا با اوزان بالا که معمولا توسط شرکت های بزرگ و یا دولت ها صورت می گیرد محدود بوده اما تهیه طلا و مصنوعات آن همچنین سکه در بازار به راحتی انجام می شود. معامله ای که البته خریداران باید در زمان تهیه آن علاوه بر اینکه از واحدهای صنفی معتبر دارای مجوز از اتحادیه، طلا و یا سکه را خریداری کنند بلکه حتما از فروشنده فاکتور خرید را نیز دریافت نمایند.

برخی خریداران طلا که قصد خرید قطعه طلایی با اوزان سبک دارند معمولا از فضای مجازی که این روزها زیاد شده است خریداری می کنند در حالی که اغلب این کانالهای تلگرامی و یا سایت های فروش طلا و جواهر که در در فضای مجازی فعال هستند مجوز ندارند

ضرورت خرید خرده طلا ها از واحدهای صنفی
طلا به دلیل رشد قیمتی که دارد دارای ارزش بالایی است و پولی که برای خرید، صرف آن می شود این روزها دیگر چون گذشته رقم پایینی نیست. طلایی که طی چند هفته گذشته به دلیل سیر صعودی قیمت انس جهانی در کنار رشد نرخ ارز در داخل هر گرم آن به بیش از ۴ میلیون تومان در بازار رسید. افزایش قیمتی که البته خیلی دوام نیاورد و با افت نرخ ارز در بازار همراه با پایین آمدن بهای انس جهانی، کاهشی شد و هم اکنون هر گرم آن به ۳ میلیون و نیم رسیده است.
حال که خرید طلا به صورت خرد و با ابعاد و اوزان پایین چون انگشتر، گوشواره، پلاک و … اغلب از سوی خانمها انجام می شود و آنها با جمع آوری و انباشت آن پس از مدتی اقدام به معاوضه و یا خرید مصنوعاتی با اوزان بالاتر طلا می کنند، از حساسیت بالایی برخوردار است چرا که برخی خریداران طلا که قصد خرید قطعه طلایی با اوزان سبک دارند معمولا از فضای مجازی که این روزها زیاد شده است خریداری می کنند در حالی که اغلب این کانالهای تلگرامی و یا سایت های فروش طلا و جواهر که در فضای مجازی فعال هستند مجوز ندارند و با این کار حتی اعتبار شرکت های معتبر مجاز را زیر سئوال می برند.
آنها به این دلیل به خرید و فروش کانالی روی می اورند که بخشی از کارمز در این مراوده حذف می شود در حالی که نه می توان از مرغوبیت آن مطمئن بود و نه این که طلا واقعا متعلق به صاحب وی هست یا دزدی است! از این رو برخی طلا فروشان بر این باورند که ریسک خرید و فروش برای عدم پرداخت چند درصد کارمزد به هیچ وجه ارزش ان را ندارد که ناگهان سر شما کلاه گشاد چند ده میلیونی برود. و لذا باید مراقب وسوسه طلای کانالی بود.

از آنجایی که برخی سایت ها و یا کانالهای تلگرامی و … هویت مشخص و معتبری ندارند و فاقد مجوزند، بنابراین خرید طلا بایستی در فضایی مطلوب و مکانی ثابت انجام شود تا در صورت بروز هر خللی خریدار بتواند به راحتی از حقوق خود دفاع کند

وجود سایت و کانالهای نامعتبر فروش طلا در فضای مجازی
عبادالله محمد ولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با خبرگزاری «بازار» راجع به چگونگی نحوه خرید طلا و سکه به گونه ای که خریداران این کالاها پس از معامله دچار مشکلی نشوند، اظهارداشت: خریداران طلا و سکه چنانچه به غیر از واحدهای صنفی معتبر دارای مجوز از اتحادیه، اقدام به خرید چنین کالاهای با ارزشی کنند این احتمال وجود دارد که سرمایه های خود را از دست بدهند، چرا که بعضا دیده می شود فردی قطعه طلایی را بدون فاکتور از دست خریده است، این طلا نه تنها قلابی بوده بلکه حتی با وجود طلای واقعی، خریدار دچار دردسر شده است.
وی به فعالیت برخی سایت ها و کانالهای فروش طلا و جواهر در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: اکنون برخی ها با مشاهده مصنوعات طلا که دارای ظرافت و زرق و برق خاصی در فضای مجازی هستند اقدام به خرید می کنند که به نظر می رسد اشتباه است چرا که طلا کالایی است که باید در فضای حقیقی معامله شود و خریدار پس از انجام معامله از فروشنده فاکتور دریافت کند. از طرفی چون برخی سایت ها و یا کانالهای تلگرامی و … هویت مشخص و معتبری ندارند، بنابراین خرید طلا بایستی در فضایی مطلوب و مکانی ثابت انجام شود تا در صورت بروز هر خللی خریدار بتواند به راحتی از حقوق خود دفاع کند.

برخی ها در فضای مجازی اقدام به فروش کالاهای چون طلا می کنند که افرادی نیز از سر ناآگاهی اقدام به خرید می کنند و پس از آن با مشکلاتی رو به رو می شوند چرا که خرید طلا و دستیابی آن از طریق پیک آن هم از کانالها و یا سایتهای در فضای مجازی اعتبار چندانی ندارد

حفظ سرمایه ها با خرید کالا از واحدهای دارای مجوز رسمی
این عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران در ادامه افزود: البته شرکت های معتبر و داری مجوزی که مورد اعتماد مردم هستند همچنان استوار و فعال بوده بدون اینکه در انجام معاملات، اتفاق خاصی رخ دهد، در چنین شرایطی برخی ها از موقعیت موجود سوء استفاده کرده و در فضای مجازی اقدام به فروش کالاهای چون طلا می کنند که برخی ها نیز از سر ناآگاهی اقدام به خرید می کنند و پس از آن با مشکلاتی رو به رو می شوند چرا که خرید طلا و دستیابی آن از طریق پیک آن هم از کانالها و یا سایتهای در فضای مجازی اعتبار چندانی ندارد.
محمد ولی با بیان اینکه به منظور حفظ سرمایه و دستیابی به کالاهای استاندارد چون طلا که باید اصالت آن به درستی برای خریدار محرز شود تهیه این چنین کالای ارزشمندی بایستی به صورت فیزیکی انجام شود، گفت: خرید طلا باید از واحدهای صنفی معتبر تحت نظر و پوشش اتحادیه باشد چرا که برخی با بی اهمیتی به چنین مسائلی طلا و یا کالایی خریداری می کنند که دستشان توی پوست گردو می ماند با این وجود در خرید طلا و هر کالای ارزشمند دیگری نباید ریسک شود و معامله در فضای مجازی صورت گیرد.

مسئولان همچنان بر خرید طلا سکه و ارز از مراکز معتبر رسمی تاکید دارند، به طور مثال برخی ها اقدام به خرید طلای آب شده می کنند که این طلا ها نیز بعضا خالص نیستند به همین دلیل مردم بایستی پیش از خرید طلا جواز واحد طلافروشی را ببینند تا نسبت به خرید اطمینان حاصل کنند

همه طلاهای آب شده خالص نیستند!
بنا به این گزارش، مسئولان همچنان بر خرید طلا سکه و ارز از مراکز معتبر رسمی تاکید دارند، به طور مثال برخی ها اقدام به خرید طلای آب شده می کنند که این طلا ها نیز بعضا خالص نیستند به همین دلیل مردم بایستی پیش از خرید طلا جواز واحد طلافروشی را ببینند تا نسبت به خرید اطمینان حاصل کنند زیرا واحدی که جواز دارد، دارای هویت صنفی است و اطلاعات آن قابل رصد و پیگیری می باشد. از طرفی چون طلا جزو فلزات گرانبهاست بنابراین خریداران بایستی از صحت اعتبار و جواز واحد فروشنده طلا مطمئن باشند. همچنین خریداران سکه نیز باید از سکه فروشی ها خریداری کنند و نسبت به کارت وکیوم شده واحد صنفی وهولوگرام دقت نمایند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]