انتظار کارگران از دولت پزشکیان | جلوی لابی ثروتمندان را بگیرید
انتظار کارگران از دولت پزشکیان | جلوی لابی ثروتمندان را بگیرید

به گفته توفیقی، هر چند مجموعه‌های حمایتی مانند بهزیستی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارکرد این وزارتخانه، مباحث روابط کار و تعیین سرنوشت میلیون‌ها کارگر و بازنشسته در سراسر کشور است.

در خصوص انتخاب وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت چهاردهم، تاکید شده است که بطور کامل به مطالبات کارگران و تشکل‌های کارگری توجه شود و در انتخاب دقت شود. همچنین، اهمیت انتخاب یک وزیر از جنس کارگران و آشنا به مشکلات آن‌ها بیش از پیش است. انتخاب مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و معاونان وزیر نیز اهمیت زیادی دارد.

او ادامه داد: سرنوشت بیش از نیمی از جمعیت کشور به وزارت کار و صندوق تامین اجتماعی وابسته است و بایستی آنچه کارگران و بازنشستگان می‌خواهند، در انتخاب افراد مد نظر قرار بگیرد.

به گفته توفیقی، هر چند مجموعه‌های حمایتی مانند بهزیستی زیر مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستند اما مهم‌ترین و اصلی‌ترین کارکرد این وزارتخانه، مباحث روابط کار و تعیین سرنوشت میلیون‌ها کارگر و بازنشسته در سراسر کشور است.

او با بیان اینکه «جامعه هدف اصلی این وزارتخانه کارگران هستند» تصریح کرد: باید دقت کنند اتفاقاتی که در حوزه کار و کارگری در دهه‌های اخیر رخ داده و وضعیت بدی در  زندگی کارگران رقم زده، دیگر تکرار نشود و شرایط به سمت بهبود برود. کارگران امروز با فشارها و مشکلات سنگینی از جمله فقدان امنیت شغلی، تداوم سرکوب مزدی، به قهقرا رفتن مسکن کارگری و رویا شدن خانه‌دار شدن، مواجه هستند؛ این شرایط باید تغییر کند؛ کارگران امروز با دستمزدهای یک‌سوم خط فقر با سختی بسیار زندگی می‌کنند  و از سوی دیگر، بخش تعاون به شدت کمرنگ شده و از بین رفته است.

به اعتقاد این فعال کارگری، نباید بازهم لابی‌ های قدرتمند ثروتمندان و سرمایه‌داران وابسته به بلوک‌های قدرت، کارگروه‌های انتخاب کابینه را تحت تاثیر قرار دهند.

توفیقی با تاکید بر اینکه «انتظار ما انتخاب یک تیم مدیریتی کارآمد در وزارت کار است» افزود: مدت هاست سه‌جانبه‌گرایی و توجه به معیشت کارگران فراموش شده، امروز کارگران حجم بالایی از مطالبات تلنبار شده و انباشته از دوره‌های قبلی دارند. امیدواریم اینبار سرخورده نشوند.

همچنین مجتبی حاجی‌زاده، رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی ایران، در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار انتخاب علیرضا محجوب به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد. 

متن این نامه به شرح زیر است: 

«همانگونه که از بطن جامعه مطلع هستید، جامعه شریف و زحمتکش کارگری، در عرصه‌های سیاسی کشور در همه زمان‌ها نقش پر رنگی داشته‌اند و انتخاب اکثریت آنان با توجه به سیاست‌ها و گفتار علمی و عملی جنابعالی، با توجه به نزدیک بودن نقطه نظرات جنابعالی با آنان شما بوده‌اید. 

جامعه کارگری بدون هیچ درخواستی در همه ادوار و صحنه‌های مهم سیاسی انقلاب اسلامی با صلابت حضور پیدا کرده اند. تا جایی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی در پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳ در دیدار با جامعه بزرگ نجیب کارگری (شاغل و بازنشسته) به استناد آمار فرمودند: جامعه کارگری و خانواده‌های محترم آن‌ها را حدود نصف جمعیت کشور برآورد کرده و به مسئولان تأکید کردند، اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود و این نگاه مطالبه‌گری معظم اله از جانب کارگران بسیار مهم است. 

ایشان توجه افکار عمومی به «نگاه اسلام به کار و کارگر» را ضرورتی مهم و زمینه‌ساز پیشرفت کشور دانسته و افزودند: دنیای مادی برای کارگر، صرفاً به عنوان وسیله تولیدِ ثروت، اهمیت قائل است اما اسلام به علت قائل بودن ارزش مبنایی برای کار، کارگر را نیز دارای ارزش ذاتی می‌داند؛ به‌گونه‌ای که به فرموده پیامبر خاتم (صلی الله علیه و آله)، خداوند هرکسی که کارش را درست، متقن و محکم انجام دهد، دوست دارد. 

حال با توجه به شرایط و مشکلات عدیده‌ای این قشر زحمتکش که در تمام اضلاع اقتصادی کشور نقش پر رنگی دارند و بر مبنای تاکید و در خواست تشکلات و نمایندگان مدنی جامعه نجیب و زحمتکش کارگری، در خواست داریم، وزیری انتخاب شود که در عین پاک دستی بتواند از تمام ظرفیت‌های موجود در این وزارتخانه به نحو احسن استفاده کند. 

طی چند روز گذشته ملاقاتی که تنی از بزرگان تشکلات کارگری و بازنشستگی با حضرتعالی داشته‌اند، فرمودید که شخص مورد نظرتان را معرفی کنید. حال با توجه به تاکید جنابعالی، جناب آقای مهندس علیرضا محجوب را به عنوان وزیر کار به شما و شورای سیاست‌گذاری معرفی می‌کنیم، و امید داریم با اشرافی که خود حضرتعالی از نامبرده دارید، و نیاز به مطرح کردن شایستگی‌های ایشان نیست. 

با ذکر این نکته که در هر جامعه‌ای بعد از هر انتخاباتی، افرادی با نقطه نظرات نزدیک به منتخب در مجرای اجرایی کشور قرار داده شود، تا دولت بتواند بدون دغدغه و حواشی به خدمتگزاری به مردم، کارهای عدیده و بر زمین مانده را انجام دهد. از این رو تاکید داریم که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همانند دیگر وزارتخانه‌های کشور محل آزمون و خطا و پر کردن مستندات افراد نباشد.

نمایندگان تشکلات کارگری و مدنی بیش از نیمی از کشور از جنابعالی درخواست داشتند که آقای علیرضا محجوب را به عنوان وزیر این وزارتخانه معرفی کنید. همچنین از آقای محجوب درخواست داریم که با توجه به شرایط حساس کشور و اقتصاد و معیشت آحاد مردم این مسئولیت خطیر را پذیرفته تا به تمام اقشار در کشور کمک شایانی انجام گردد.

منبع:

ایلنا

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]