سهامداران بخوانند | بورس چقدر درآمد دارد؟
سهامداران بخوانند | بورس چقدر درآمد دارد؟

هنگامی که قصد دارید سرمایه‌ای را به بازار بورس وارد کنید، همواره این دغدغه وجود دارد که آیا موفق به کسب سود خواهید شد یا نه و ممکن است بخواهید بدانید این سود چه میزان خواهد بود. در این گزارش به بررسی نحوه کسب درآمد و سود از بورس می پردازیم و به این نکته می پردازیم که فعالان بازار معمولا چه اقداماتی برای کسب سود انجام می دهند.

بورس معاملات روز یکشنبه ۱۱ شهریور را با ۱۱ هزار واحد رشد در شاخص کل به پایان رساند. در روزهای اخیر معاملات بورس امیدوار کننده بوده است و شاید به گفته عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد بتوان اعتماد را به سرمایه گذاران بورس بازگرداند. اما همیشه بین معامله گران بورسی این سوال مطرح بوده است که از طریق فعالیت در بازار سرمایه چقدر در‌آمد می توان کسب کرد و تا چه میزان می توان بر سودآوری خرید و فروش ها در بورس امیدوار بود.

بورس نیاز به دانش دارد و اگر به عنوان فرد تازه کار وارد این حوزه شده اید باید به مشورت معامله گران حرفه ای گوش کنید و یا از طریق سبد گردان ها سرمایه های خود در این بازار را مدیریت کنید.

حال که پتانسیل رشد در بازار سرمایه دیده شده است و دولت مردان نیز به بهبودی وضعیت بازار نوید داده اند، خبرنگار گسترش نیوز نیز در این گزارش به بررسی نحوه کسب درآمد در بازار سرمایه و سهام های بورسی پرداخته است که در ادامه مطلب می خوانیم.

سهامداران در بورس چقدر درآمد دارند؟

زمانی که می خواهید پولی را به بازار بورس وارد کنید، همواره این نگرانی وجود دارد که آیا سودی به جیب خواهید زد یا خیر و شاید حتی بخواهید بدانید این سود چقدر خواهد بود. هرچند هیچ سود قطعی در بورس وجود ندارد، اما با داشتن دانش کافی در زمینه معاملات بورس می‌توانید به طور نسبی میزان سود احتمالی خود را تخمین بزنید. 

بورس مثل بانک‌ ها هیچ سود قطعی و تضمین‌ شده‌ای نمی تواند داشته باشد. نمی‌ توان به‌طور صد در صدی گفت که اگر شما سهام شرکتی را خریداری کنید، حتماً تا هفته آینده ۲۰ درصد سود خواهید داشت. روند کسب سود در بورس به تغییرات قیمت سهام شرکت‌ ها بستگی دارد و این تغییرات خود تحت تاثیر عرضه و تقاضای فعالان بازار قرار دارد. از طرفی، نمی‌ توان به‌ طور قطع درباره رفتار دیگران و اینکه آیا در روزهای آینده تصمیم به خرید یا فروش در قیمت‌ های بالا یا پایین خواهند گرفت، صحبت کرد. دزمانی که صحبت از کسب سود و درآمد در بورس می‌شود، این سود به معنای پیش‌ بینی رفتار آینده سایر فعالان بازار است و هرچه مهارت و تجربه ما بیشتر باشد، احتمال درست بودن این پیش‌ بینی نیز افزایش می‌ یابد.

بیشترین میزان کسب سود در بورس چقدر است؟

برای پاسخ به این سوال باید به قوانین بورسی مراجعه کرد. طبق قوانین فعلی بورس، سرمایه ای که وارد می کنید هر روز تا ۵ درصد نسبت به روز قبل نوسان داشته باشد. به عبارت دیگر، ارزش سرمایه می‌ تواند در هر روز حداکثر ۵ درصد افزایش یا ۵ درصد کاهش یابد. اگر فردی ۱۰ میلیون تومان در بورس سرمایه‌ گذاری کرده باشد، در یک روز ممکن است ۵۰۰ هزار تومان سود یا ضرر کند. اگر این روند به مدت ۵ روز ادامه یابد، سود کسب شده می‌تواند بیشتر از ۲۵ درصد و در حالت کاهش کمتر از ۲۵ درصد باشد.این تغییرات هر روز نسبت به سرمایه شما در روز قبل محاسبه می‌شود.

دریافت سود نقدی تقسیم‌ شده در مجامع شرکت‌ ها

تمامی شرکت‌ های بورسی دارای یک سال مالی مشخصی هستند. معمولا در پایان هر سال مالی، شرکت‌ها مجمع عمومی سالیانه‌ ای برگزار می‌ کنند. در این جلسه، درباره سودی که در طول سال به دست آمده، تصمیم‌ گیری می‌ شود. شرکت‌ های سودآور اغلب بخش عمده‌ای از سود (معمولاً بین ۶۰ تا ۷۰ درصد) را بین سهام‌داران توزیع می‌ کنند و باقی‌ مانده را برای پروژه‌ های توسعه یا اهداف دیگر در شرکت نگه می‌ دارند. این سود تقسیمی به حساب افرادی واریز می‌ شود که در زمان برگزاری مجمع، سهامدار شرکت بوده‌اند. بنابراین، برای دریافت این سود، باید قبل از برگزاری مجمع، سهام شرکت را خریداری کنید. شرکت‌ها ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع، آگهی دعوت به مجمع را در سایت کدال منتشر می‌ کنند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]