بد قولی دولت به بخشی خصوصی و دولت ترکمنستان تولید را متضرر کرد 
 بد قولی دولت به بخشی خصوصی و دولت ترکمنستان تولید را متضرر کرد 

گرگان- کلوی، تاجر و بازرگان حوزه سی‌آی‌اس گفت: بدلیل بد قولی در پرداخت بدهی برقی ایران به ترکمنستان، تبادلات برقی ایران با این کشور نیز در آینده دچار چالش خواهد شد که این مسئله به ضرر تولید است.

متین کلوی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه کسری برق ایران حدود ۱۳ هزارمگاوات است، اظهار کرد: برای جبران این کمبود باید برای ساخت نیروگاه‌های جدید سرمایه گذاری شود و یا ظرفیت تولید افزایش یابد.
تاجر و بازرگان حوزه CIS افزود: روند سالهای قبل هم نشان می دهد که بخش دولتی عملا بودجه‌ایی برای توسعه زیرساخت نیروگاهی کشور ندارد، از طرفی بسترسازی لازم برای حضور سرمایه‌گذار خارجی هم انجام نشده است.
وی اضافه کرد: بخش خصوصی که با ساخت نیروگاه در داخل کشور وارد این حوزه شده بود نیز نتوانست در سالهای اخیر مطالبات خود را از دولت بگیرد.
کلوی گفت: این وضعیت باعث شده که هر سال دولت به دلیل عدم توانایی در پر کردن شکاف کسری تولید برق، با تغییر ساعات کاری هشتاد میلیون ایرانی به دنبال راه های غلط برود و بجای راه حل، صورت مساله را پاک کند.
وی تصریح کرد: در حال حاضر کشور ایران بابت خرید برق از کشور ترکمنستان بیش از ۲۰۰ میلیون یورو بدهکار است.
تاجر و بازرگان حوزه CIS افزود: بدلیل بد قولی در پرداخت بدهی برقی ایران به ترکمنستان، تبادلات برقی ایران با این همسایه نیز در آینده دچار چالش خواهد شد. کلوی می گوید: ضرری که دولت هر سال با کم کردن ساعت کاری ادارات و تعطیل کردن شهرک ها و واحد های صنعتی به کشور وارد می کند عددی بسیار بزرگ‌تر از کل قیمت کسری برق در ایران است.
وی افزود: بدقولی تولید کنندگان ایرانی در برابر مشتری های خارجی که نتیجه تعطیلی واحد های تولیدی است، تمایل مشتری های خارجی را برای خرید کالا از ایران بسیار کم می کند.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]