ماجرای صادرات نفت ایران / تحریم ها کنار رفت؟
ماجرای صادرات نفت ایران / تحریم ها کنار رفت؟

باتوجه به افزایش صادرات نفت ایران، بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که تحریم ها اندکی کاهش پیدا کرده است.

صادرات نفت ایران به ۲ میلیون بشکه در روز است و این موضوع نظر بسیاری از کارشناسان بین الملل را جلب کرده است.

 باوجود افزایش صادرات نفت به ۲ میلیون بشکه در روز، برخی از کارشناسان باور دارند که کاهش فشارهای تحریمی از سوی ایالات متحده به دو دلیل، مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای و جلوگیری از افزایش نرخ بنزین در ایالات متحده در این روند تاثیرگذار می‌دانند.

به باور کارشناسان داخلی و خارجی، یکی از دستاوردهای دولت شهید ابراهیم رئیسی افزایش تولید و صادرات نفت ایران در دوره نزدیک به سه سال دولت سیزدهم است. بطوریکه، شبکه خبری الجزیره قطر در تازه‌ترین گزارش خود به بهانه شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه شهید، و همراهان، درباره دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در دوره رئیس‌جمهوری «شهید جمهور» به احیای تولید و صادرات نفت خام و احیای جایگاه این کشور در بازارهای جهانی اشاره کرد.

اخیرا نیز جواد اوجی، وزیر نفت ایران خبر از افزایش صادرات داد و گفت:‌« مجلس سنای امریکا اخیرا اعتراف کرده که با وجود اعمال ۶۰۰ تحریم ضد صادرات نفت ایران اما صادرات این محصول از ۳۰۰ هزار بشکه به بیش از ۲ میلیون بشکه رسیده است.»

تولید نفت ایران  (۲۰۲۱-۲۰۲۳)

تولید نفت ایران در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی که سه سال یا اندکی کمتر ادامه داشت، پیش از اعلام شهادت وی در سانحه هلیکوپتر، شاهد رشد سریعی بود. داده‌ها حاکی از آن است که تولید نفت ایران شاهد کاهش تدریجی قابل توجهی از ۳.۷۲۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۰۹ به ۲.۳۵۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ بوده است. البته، یک استثنا در این مورد، سال شیوع کرونا (۲۰۲۰) بود که در آن تولید نفت خام ایران به دلیل شرایط قرنطینه و کاهش تقاضا و صادرات به ۱.۹۹۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافت.

همچنین، تولید نفت ایران در سال اول ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی (۲۰۲۱) با ۲۰ درصد افزایش به ۲ میلیون و ۳۹۲ هزار بشکه رسید در حالیکه این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۱.۹۹۱ میلیون بشکه در روز بود. همچنین، تولید سال ۲۰۲۱ در مقایسه با تولید سال ۲۰۱۹ (۲.۳۵۶ میلیون بشکه در روز) تنها ۱.۵ درصد افزایش یافت. در واقع، افزایش تولید نفت ایران در دو سال پس از رئیس جمهور ادامه یافت و با ۶.۷ درصد افزایش سالانه به ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ رسید. این رقم در سال گذشته (۲۰۲۳) افزایش ۱۱.۸ درصد یا معادل ۳۰۱ هزار بشکه در روز داشته است و بر اساس داده‌های سالانه منتشر شده توسط اوپک، مجموع آن را به ۲.۸۵۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ رساند.

تولید ایران در سال ۲۰۲۴

داده‌های سال ۲۰۲۴ حاکی از افزایش متوسط ​​تولید ایران طی ۴ ماهه به ۳.۱۸۴ میلیون بشکه در روز است که افزایش ۲۳ درصد یا معادل ۶۰۳ هزار بشکه در روز نسبت به میانگین ماه‌های مقایسه‌ای ۲۰۲۳ (۲.۵۸۲ میلیون بشکه در روز) را ثبت کرده است. تولید نفت ایران در ژانویه ۲۰۲۴ با ۲۳.۷ درصد افزایش به ۳.۱۶۱ میلیون بشکه در روز رسید که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۵۵۴ میلیون بشکه در روز بود.

همچنین، میزان تولید نفت ایران در فوریه ۲۰۲۴، ۳.۱۶۱ میلیون بشکه در روز است، در حالیکه این میزان در در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۵۷۴ میلیون بشکه در روز بود. تولید نفت خام ایران نیز در ماه مارس با رشد ۲۴ درصدی به ۳ میلیون و ۱۹۸ هزار بشکه در روز رسید که این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حدود ۲ میلیون و ۶۲۵ هزار بشکه در روز بود. افزایش تولید نفت ایران تا آوریل ۲۰۲۵ (آخرین ماه قبل از شهادت رئیس جمهور) به میزان ۲۲.۳ درصد یا معادل ۵۸۷ هزار بشکه در روز ادامه یافت و در مجموع به ۳.۲۱۲ میلیون بشکه در روز رسید.

منبع:

انرژی پرس

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]