واردات نفت اسرائیل از یک مسیر مهم | تجارت سیاه همراه با آمارسازی
واردات نفت اسرائیل از یک مسیر مهم | تجارت سیاه همراه با آمارسازی

نجفی گفت: آنچه در بحث واردات انرژی رژیم صهیونیستی مطرح می شود، از طریق خط لوله باکو تفلیس جیهان است که از مسیر دریای مدیترانه عبور می کند. جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با ترکیه و رژیم صهیونیستی دارد و آنکارا همچنان بارگیری نفت آذربایجان را در بندر جیهان به مقصد اسرائیل متوقف نکرده است. باید اشاره کرد که نفت جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان وارد ترکیه شده و از آنجا توسط تانکرهایی بارگیری و به بندر حیفا منتقل می‌شود.

تنش های دریای سرخ بعد از مدتی که آرامش گرفته بود، مجدد آغاز شد و روز گذشته شاهد حمله انصارالله یمن به ناو هواپیمابر آیزنهاور بویم. این حمله از سوی مقامات آمریکایی تایید شد. اصولا هر تنش، می تواند تاثیر بالایی بر فعالیت های اقتصادی و تجارت جهانی داشته باشد. اصولا با نا آرام شدن مسیرهای تجاری، کشورها ریسک نمی کنند و کالاهای خود را از مسیر امن صادر می کنند. اما همزمان با نا آرام شدن دریای سرخ، صحبت های بسیاری از افزایش واردات نفت اسرائیل از این مسیر شنیده شد. اسرائیل توانسته است واردات نفت خود را از طریق دریای سرخ افزایش دهد و این موضوع در صورتی است که بسیاری از تجارت های دریای در این مسیر متوقف شده است.

اسرائیل سابقه طولانی در آمار سازی دارد

محمدپارسا نجفی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در ارتباط با بحث واردات نفت اسرائیل از دریای سرخ به خبرنگار گسترش نیوز گفت: اسرائیلی ها در انتشار آمار نادرست سابقه طولانی دارند و همواره سعی کردند تا با توانایی های خود افکار عمومی را فریب دهند. بنابراین باید اشاره کرد، باتوجه به آنکه اسرائیل رسانه قوی دارد، می تواند با آمار سازی هایی که انجام می دهد، افزایش واردات نفت را بر سر زبان ها بی اندازد.

نجفی ادامه داد: آنچه در بحث واردات انرژی رژیم صهیونیستی مطرح می شود، از طریق خط لوله باکو تفلیس جیهان است که از مسیر دریای مدیترانه عبور می کند. جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با ترکیه و رژیم صهیونیستی دارد و آنکارا همچنان بارگیری نفت آذربایجان را در بندر جیهان به مقصد اسرائیل متوقف نکرده است. باید اشاره کرد که  نفت جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیحان وارد ترکیه شده و از آنجا توسط تانکرهایی بارگیری و به بندر حیفا منتقل می‌شود.

وی افزود: صهیونیست ها توانسته اند با مسیری که عربستان، امارات و اردن برای آن ها تهیه کرده اند، کالاهایی که از گذشته از طریق دریای سرخ وارد می کردند را از طریق عرب-مدیترانه وارد کنند. یعنی کشتی هایی که از هند یا کره جنوبی در گذشته از دریای سرخ عبور می کردند، درحال حاضر در دبی بارگیری کرده و از طریق زمینی و از مسیر عربستان سعودی به فلسطین می رسد و تحویل رژیم صهیونیستی داده می شود.

این کارشناس خاورمیانه در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: صهیونیست ها در ۸ ماه گذشته با مشکل انصارالله مواجه بوده اند و حملات ارتش یمن به کشتی های تجاری متعلق به رژیم صهیونستی یا کشتی هایی که مقصدشان رژیم صهیونیستی بوده حدود ۱۰۰ حمله گزارش شده است. در این مدت کشتی های تجاری بسیاری مورد حمله ارتش یمن قرار گرفت که این موضوع سبب شد تا بسیاری از کشتی های تجاری مسیر دیگری را برای عبور انتخاب کنند. همین امر سبب شد تا هزینه بیمه و همچنین تعدادی از کالاهایی که مسیرشان اسرائیل بود، گران شود. درگیری های ارتش آمریکا و انگلیس با ارتش یمن، مصداق این ماجرا است.

وی گفت: افزایش تنش در دریای سرخ میان ارتش آمریکا و انصارالله یمن اثبات می کند که موضوع مسدود شدن تنگه باب المندب به روی ارتش آمریکا و حامیان آن، یک موضوع بسیار جدی است. تنگه باب‌المندب در تجارت کانتینری جهان نیز نقش بسیار مهمی دارد. حدود ۳۰ درصد از تجارت کانتینری جهان از طریق این تنگه انجام می‌شود و این داده ‌ها اهمیت استراتژیک تنگه باب‌المندب در تجارت جهانی به خصوص در حمل ‌و نقل کالاهای نفتی و غیرنفتی را برجسته می‌سازد. با بسته شدن این تنگه، می توان گفت که تجارت آمریکا و متحدانش دچار مشکل اساسی خواهد شد.

نجفی خاطرنشان کرد: افزایش حملات انصارالله به کشتی های تجاری که به سمت رژیم صهیونیستی حرکت می کنند هم دلیل دیگری است که فشار انصارالله بسیار جدی و پرحجم است. روز گذشته، یمن اعلام کرد که ناو هواپیمابر آیزنهاور آمریکا را در دریای سرخ مورد هدف قرار داده و این موضوع از سوی مقامات آمریکایی تایید شده است.

این کارشناس خاورمیانه درباره چگونگی واردات نفت رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل تمام نفت مورد نیاز خود را از خارج از اراضی اشغالی وارد می کند و این اواخر روزانه حدود ۲۷۰ هزار بشکه نفت خام وارد کرده است که حدود ۶۰ درصد از این واردات متعلق به ۲ کشور قزاقستان و جمهوری آذربایجان است. اما این آمار چیزی است که خود اسرائیلی ها اعلام کرده اند و همانطور که گفته شد، رژیم صهیونیستی در انتشار آمار نادرست سابقه طولانی دارد.

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]