نفت گران شد | عامل اصلی کدام کشور است؟
نفت گران شد | عامل اصلی کدام کشور است؟

قیمت نفت در معاملات امروز تحت تاثیر عوامل بسیاری با افزایش قیمت همراه شد.

بازار انرژی با هر پالس و واکنشی، بهم می ریزد و قیمت نفت را تحت تاثیر قرار می دهد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۵ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۷ سنت رسید.

قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافته است. به نظر می‌رسد عربستان و روسیه از اعضای ائتلاف اوپک پلاس آماده توقف قرارداد کاهش تولید یا حتی افزایش تولید هستند. اما نفت در آستانه سومین کاهش نرخ هفتگی قرار دارد.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۵ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا هم با ۲۴ سنت معادل ۰.۳۲ درصد افزایش ۷۵ دلار و ۷۹ سنت معامله می‌شود.

تحلیلگران انتظار دارند نرخ نفت حدود ۷۶ تا ۸۰ دلار در هر بشکه باقی بماند.

قیمت نفت در روز پنجشنبه پس از آنکه روسیه و عربستان در مورد ادامه کاهش تولید اطمینان دادند، افزایش یافت. اما تحلیلگران نتیجه اجلاس اوپک پلاس را افزایش عرضه نفت می‌دانند که نرخ آن را پایین می‌آورد.

سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت و متحدانش توافق کردند کاهش تولید خود را تا پایان ۲۰۲۵ ادامه دهند. اما به ۸ کشوری که تولید خود را داوطلبانه پایین آورده‌اند اجازه دادند تولید را به‌تدریج افزایش دهند.

عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان در روز پنجشنبه گفت اوپک پلاس می‌تواند با توجه به شرایط بازار، کاهش تولید داوطلبانه را متوقف کرده و عرضه نفت را افزایش دهد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هم با اشاره به اینکه از اجلاس هفته گذشته اوپک پلاس برداشت اشتباهی شده گفت: «ما آماده‌ایم تا به سرعت در برابر بی‌ثباتی‌های بازار پاسخ دهیم».

بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه برای نخستین بار از ۲۰۱۹ نرخ بهره را کاهش داد و حالا تحلیلگران انتظار دارند فدرال رزرو امریکا هم دنباله روی آن باشد. پایین آمدن نرخ بهره تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد.

لیست حقوق بگیران بخش غیر کشاورزی امریکا امروز منتشر می‌شود و می‌تواند سرنخ‌های بیشتری در مورد سیاست پولی فدرال رزرو در امسال میلادی ارائه دهد.

از طرف دیگر اطلاعات رسمی نشان می‌دهند چین به عنوان بزرگترین وارد‌کننده نفت خام دنیا ۴۶.۹۷ میلیون تن نفت در ماه مه وارد کرده است.

 تحلیلگران جی‌پی‌مورگان معتقدند که عقب‌نشینی اخیر نفت احتمالا موقتی است، زیرا افزایش تقاضا در ماه‌های آینده موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود.

در روز پنجشنبه، معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت با ۲ درصد افزایش به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت برنت به عنوان قیمت معیار بین‌المللی، به طور تقریبی ۲  درصد افزایش یافت و کمی کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد.

این بازگشت قیمتی به دنبال فروش شدید در اوایل این هفته رخ داد، زمانی که اتحاد نفتی اوپک‌پلاس اعلام کرد که بیشتر روندهای کاهشی خود را تا سال ۲۰۲۵  حفظ می‌کند، البته کاهش تدریجی داوطلبانه خود را در اکتبر آغاز می‌کند.

بازارها پیش‌بینی کرده بودند که کاهش تولید اوپک‌پلاس تا سه ماهه چهارم سال جاری به قوت خود باقی بماند.

وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که ثبات قیمت همچنان هدف ائتلاف نفتی است و اشاره کرد که کاهش تدریجی داوطلبانه در اواخر سال جاری می‌تواند تغییر کند.

منبع:

سرانه

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]