افزایش نیاز جهانی به گاز | بازار انرژی آشفته شد
افزایش نیاز جهانی به گاز | بازار انرژی آشفته شد

پیش بینی ها به سمت و سویی می رود که تقاضای نفت کاهش پیدا می کند و نیاز جهانی به سمت افزایش تقاضای گاز می رود.

بازار جهانی گاز روند رو به رشدی خواهد داشت و آنطور که پیش بینی می شود در آینده تقاضا برای نفت جهانی کاهش و برای گاز افزایش پیدا می کند.

جدیدترین گزارش موسسه مالی گلدمن‌ساکس گویای تغییراتی عمده در صنعت نفت و گاز به‌ویژه تمایل برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بلندمدت LNG درمیان پیش‌بینی‌ها از کاهش تقاضای نفت و افزایش نیاز جهانی به گاز طبیعی است.

 

 این گزارش حاکی از روند صعودی در سرمایه‌گذاری در صنعت LNG است، با رشدی که انتظار می‌رود تا سال‌۲۰۲۹ از ۵۰‌درصد فراتر رود. این درحالی است که طبق این گزارش رشد سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت‌خام تقریبا به اوج خود رسیده و از این به بعد تمرکز بر طرح‌های کوتاه‌مدت خواهد بود. افزایش هزینه‌ها و مشوق‌‌‌‌‌‌ها، بر پروژه‌های جدید تاثیر می‌گذارد و ایالات‌متحده همچنان بر عرضه LNG تسلط خواهد داشت. این گزارش حاکی از دو برابر‌شدن ظرفیت صادرات LNG ایالات‌متحده در چند سال‌آینده، با تجمیع بالقوه در صنعت، به‌ویژه در نفت شیل آمریکا است.

صنعت سوخت‌های فسیلی تحت‌دگرگونی قابل‌توجهی قرارگرفته که ریشه در تقاضای بازار و اصلاحات استراتژیک دارد. آخرین گزارش گلدمن‌ساکس نشان می‌دهد که صنعت نفت و گاز در حال مواجهه با تحولات چشمگیری است، زیرا تقاضای نفت به‌طور مداوم کاهش می‌یابد و در نقطه مقابل تقاضای جهانی برای گاز طبیعی روند صعودی دارد. این وضعیت، صنعت نفت و گاز را به سمت تغییرات عمده‌ای سوق داده‌است. گزارش گلدمن‌ساکس به تحلیل‌‌‌‌‌‌ این تغییرات می‌پردازد و نشان می‌دهد که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری و مسیر پروژه‌ها در این بخش نیز دستخوش تغییرات جدی شده‌است.  با توجه به کاهش طولانی‌‌‌‌‌‌مدت در تقاضای نفت و افزایش تقاضا برای گاز طبیعی، تحقیقات گلدمن‌ساکس تغییراتی را در مسیر سرمایه‌گذاری‌ها و پروژه‌ها در این صنعت ترسیم می‌کند. از جمله نتایج اصلی تحقیقات گلدمن‌ساکس این است که سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در کشورهای غیر‌از اوپک در حال افزایش است، درحالی‌که سرمایه‌گذاری‌های بزرگتر به سمت صنعت گاز طبیعی مایع جریان دارند. پیش‌بینی می‌شود که تا سال‌۲۰۲۹، بیش از ۵۰‌درصد افزایش در سرمایه‌گذاری‌های گاز طبیعی مایع رخ دهد.  این تغییرات نشان‌دهنده روند روبه‌رشد در بازار جهانی گاز است. میشل دلا ویگنا، رئیس تحقیقات منابع طبیعی در منطقه EMEA (اروپا، خاورمیانه و آفریقا) در گلدمن‌ساکس، این نتایج را تایید و مستقیما به تغییرات عمده در سرمایه‌گذاری‌ها اشاره می‌کند. در ادامه، گزارش به تحلیل‌های دقیق‌تر از تغییرات در هزینه‌های سرمایه‌گذاری‌ها و الزامات آنها می‌پردازد.

 هزینه‌های سرمایه‌ای هزینه‌های سرمایه‌ای در صنعت نفت و گاز از سال‌۲۰۲۰ به ۲۰۲۳ به‌طور متوسط ۱۱‌درصد افزایش یافته، اما پیش‌بینی می‌شود که این رشد از سال‌۲۰۲۳ به بعد کاهش خواهد یافت. این تغییرات به‌معنای افزایش تمرکز بر پروژه‌های کوتاه‌مدت و تغییرات در زمان‌بندی پروژه‌ها است، همچنین گزارش این موسسه مالی به نقش LNG در آینده صنعت نفت و گاز پرداخته و پیش‌بینی‌های مرتبط با صادرات LNG را برجسته می‌کند.

این گزارش اثرات ادغام و مالکیت در صنعت نفت را نیز بررسی کرده‌است. تحلیل‌های ارائه‌شده نشان می‌دهند که ادغام و مالکیت ‌‌‌‌‌‌ها در حال افزایش است و به‌عنوان یک راهبرد برای افزایش کارآیی و بازده سرمایه‌گذاری‌ها مطرح می‌شوند. این روند به‌ویژه در صنعت شیل ایالات‌متحده توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌است. پیش‌بینی می‌شود که این روند ادامه داشته و ممکن است با ادغام‌‌‌‌‌‌های بین‌قاره‌ای نیز همراه شود. به‌طور کلی، تحلیل گلدمن‌ساکس نشان می‌دهد که صنعت نفت و گاز در حال رشد و تغییر است و این تغییرات ممکن است بر روی تمامی عرصه‌‌‌‌‌‌های این صنعت اثرگذار باشد. از جمله نقاطی که در گزارش بررسی شده، تغییر در الگوی سرمایه‌گذاری، افزایش استفاده از فناوری‌های جدید و رقابت بین رویکردهای متفاوت در این صنعت به‌منظور تامین نیازهای بازار جهانی است. با اتکا به تحلیل‌های ارائه‌شده در گزارش گلدمن‌ساکس، می‌توان گفت که صنعت نفت و گاز در حال مواجهه با چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی است که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

منبع:

دنیای اقتصاد

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]