گسترش روابط ایران و چین | صادرات نفت افزایش می یابد؟
گسترش روابط ایران و چین | صادرات نفت افزایش می یابد؟

یک کارشناس انرژی مطرح کرده است که تلاش ایران برای گسترش روابط با چین در راستای افزایشد صادرات نفت موثر بوده است.

تقویت گسترش روابط با چین می تواند مسیر ایران را در راستای افزایش صادرات نفت به این کشور هموار کند.

 مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید: تلاش دیپلماتیک در حوزه ارتباط بیشتر با چین تا حد زیادی در زمینه افزایش صادرات نفت نقش داشته و موثر بوده است.

 محسن قمصری در واکنش به اظهارات اخیر وزیر نفت که گفته بود، دولت به هرجایی از دنیا که اراده کرده نفت خام فروخته است تا جایی که هم‌اکنون صادرات نفت‌خام به ۱۷کشور دنیا انجام می‌شود، گفت: اطلاعات صادرات نفت در دسترس نیست اما واقعیت این است که اگر گفته می‌شود ما اکنون به ۱۷کشور صادرات نفت داریم باید دلایل و شواهد آن هم مشهود باشد، در هر حال ما نمی‌توانیم ارقام و مقاصد صادراتی که اکنون اعلام می‌شود را تایید و تکذیب کنیم.

وی افزود: کلا قابل انکار نیست که شرایط صادراتی کشور نسبت به اوایل دولت شهید‌رییسی بهتر شده و از حدود ۵۰۰‌هزار بشکه صادرات نفت به بیش از یک میلیون بشکه در روز رسیده‌اند، در مجموع اوضاع صادرات نسبت به اوایل دولت فعلی بهتر است، اما اینکه می‌توانیم به کشور دیگری غیر از چین صادر کنیم نیاز به زیرساخت‌های متعددی دارد که وجود ندارد.

مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران  گفت: باید شرایط لازم فراهم شود که این کار انجام و مشتریان و مقاصد صادرات نفت تغییر و بهبود پیدا کند. عمدتا باید شرایط مالی فراهم شود، اگر محموله در جایی به فروش می‌رسد سیستم‌های بانکی کشور باید بتوانند امکان نقل و انتقالات مالی را فراهم کنند که اکنون سیستم مالی از این کار عاجز است. وی خاطرنشان کرد: برای اجرای معاملات نفت در سطح دنیا نیاز به قراردادهای بیمه و پوشش ریسک، کانال‌های بانکی و حمل‌ونقل به‌ عنوان ابزار اصلی لجستیک و پشتیبانی تکمیل‌کننده ابزارهای مورد‌نیاز معاملات داریم که فعلا مهیا نیست.

قمصری تاکید کرد: دیپلماسی خارجی و روابط دیپلماتیک مواردی است که می‌تواند به روند صادرات نفت کمک کند اگر زیرساخت فراهم شود امکان صادرات به کشورهایی غیر از چین از جمله کشورهای اروپایی نیز می‌تواند فراهم شود.

وی دلیل افزایش صادرات نفت را افزایش همکاری ایران و چین دانست و گفت: در این دوران توانسته‌ایم معاهداتی را با این کشور به امضا برسانیم و تجارت فیمابین افزایش پیدا کرده است. این معاهدات نیاز به وجوه مالی دارد، چینی‌ها برای اینکه بتوانند این معاهدات را عملیاتی کنند نیاز به پول دارند. بنابراین طبیعی است که شرایط را فراهم کردند ما نفت بیشتری به این کشور صادر کنیم، لذا می‌توان گفت تلاش دیپلماتیک در حوزه ارتباط بیشتر با چین تا حد زیادی در این زمینه نقش داشته و موثر بوده است. مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران درباره اوضاع صادرات نفت در دولت چهاردهم بیان داشت: دقیقا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت به کجا می‌رسد، شرایط صادرات تا حدی به رفتارهای آمریکا با ما و تعاملاتی که دولت جدید با دنیا خواهد داشت، برمی‌گردد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت چهاردهم در مسیر صادرات نفت موفق عمل کند، تاکید کرد: یکی از زیرساخت‌های افزایش صادرات نفت حل مسائل دیپلماسی است، امیدواریم همه کمک کنند که این اتفاق بیفتد.

جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم در ادامه دستاوردسازی و نمایش کارنامه سراسر مثبت از عملکرد خود با اشاره به گزارش رسانه‌های خارجی که اعلام کرده‌اند ایران به اروپا نفت فروخته، گفت: «بگویم بله، خبر درستی است. بارها گفته‌ایم با توجه به ریل‌گذاری انجام‌شده، هر دولتی هم در آینده در آمریکا سر کار بیاید نمی‌تواند جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد.

منبع:

جهان صنعت

✅ آیا این خبر اقتصادی برای شما مفید بود؟ امتیاز خود را ثبت کنید.
[کل: 0 میانگین: 0]